يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۶
کد مطلب : 64592
منبع : خبرگزاری فارس
در گفت‌وگو با اساتید حوزه و کارشناسان دینی مطرح شد

دوری از فرهنگ ناب قرآنی ریشه اصلی مشکلات/نسبت به ساحت قرآن کوتاهی کرده‌‌ایم

قم نيوز : اساتید حوزه و کارشناسان مسایل دینی با تاکید بر اینکه دوری از فرهنگ ناب قرآنی،ریشه اصلی مشکلات امروز جامعه اسلامی است، معتقدند متاسفانه هنوز هم نسبت به ساحت مقدس قرآن کوتاهی داشته و باید این مساله را جبران کنیم.
دوری از فرهنگ ناب قرآنی ریشه اصلی مشکلات/نسبت به ساحت قرآن کوتاهی کرده‌‌ایم
دوری از فرهنگ ناب قرآنی ریشه اصلی مشکلات/نسبت به ساحت قرآن کوتاهی کرده‌‌ایم
به گزارش قم نیوز ماه مبارک رمضان به عنوان برترینِ ماه‌های خدا و ماهی که در آن بندگان، جملگی ریزه خوار سفره پرتنعم حضرت ربوبیت در بزرگترین ضیافت الهی هستند دارای ویژگی‌ها و شاخصه‌های ممتاز و منحصر به فردی است چه آن‌که روزها و شب‌هایش، بهترین روزها و شب‌هایند و در طول این ماه حتی نفس کشیدن و خوابیدن انسان نیز عبادت شمرده می‌شود.

بی تردید یکی از ابعاد بسیار مهم و بی نظیر این ماه مبارک آن است که آن را به سبب نزول قرآن بر قلب مبارک برترین مخلوق پروردگار یعنی حضرت محمد مصطفی(ص)، بهار قرآن نام نهاده‌اند.

اهمیت بُعد قرآنی ماه رمضان و اینکه بیش از قرائت قرآن ، ما از سوی ائمه اطهار(ع) و بزرگان به فهم و تدبر در آیات نورانی این کتاب آسمانی توصیه و دعوت شده ایم، ما را بر آن داشت تا با دو تن از اساتید حوزه و کارشناسان مسایل دینی درباره الزامات توجه به کلام وحی در بهار قرآن گفتگویی داشته باشیم.

 

قرائت و ترتیل مقدمه ای برای تدبر

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر زهره کاشانی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره آحاد مردم به خصوص جوان‌ها و نوجوان‌ها را به انس بیشتر با قرآن کریم توصیه می‌فرمایند، می‌گوید: شکی وجود ندارد که قرائت قرآن نقش بسیار مهمی در بسترسازی برای اُنس با قرآن دارد چرا که این مهم در واقع مدخل آشنایی و نزدیکی به ساحت نورانی قرآن از سوی بندگان است.

وی می‌افزاید: از این منظر یکی از توصیه‌های بسیار مهم و کلیدی رهبر معظم انقلاب همواره این بوده که همراه با قرائت قرآن، معنا و مفهوم آیات نیز مورد توجه قرار گیرد تا در وهله بعد، بحث تدبر و فهم آن‌ها محور کار باشد و به این وسیله ما بتوانیم فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه ساخته و آن را به شیوه‌های امروزی ترویج دهیم.

 

هدف از قرائت قرآن باید فهم و تدبر در آیات باشد

وی همچنین بیان می‌کند: اساساً در معنای تلاوت قرآن نیز به این موضوع اشاره شده که تلاوت صرفاً به معنای با صوت خواندن آیات کلام وحی نیست بلکه در قرائت و تلاوت قرآن، هدف فهم و تدبر مطرح است و این مساله باید بیش از پیش مورد توجه و اهتمام باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه می‌دهد: از این منظر یکی از آسیب‌های جدی آن است که به بحث تلاوت و قرائت قرآن پرداخته شود بی آن که درک معنا و تدبر در آیات مورد توجه باشد، ضمن آن که ما در روایات متعدد داریم که قرآن کریم، بطون متعددی دارد که برای درک این مباحث نیاز به تدبر بیش از پیش است.

 

کرسی‌های تفسیر قرآن در حوزه لازمه ترویج فرهنگ قرآنی

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسات و کرسی‌های تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه کشور به خصوص حوزه علمیه قم می‌گوید: بی شک این جلسات در زمینه ترویج مفاهیم قرآنی در جامعه از سوی حوزویان و مبلغان دین بسیار موثر است اما واقعیت آن است که متاسفانه هنوز آن طور که باید و شاید بحث تفسیر به عنوان یکی از دروس اصلی حوزه مطرح نیست و بیشتر حوزه ما را یک منبع حدیثی می‌شناسند تا تفسیر قرآن.

حجت الاسلام زهره کاشانی همچنین می‌افزاید: به هر صورت آن چه مهم است این که در راستای تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری و مراجع و علمای بزرگوار ما باید بیش از پیش به ساحت مقدس قرآن و مساله تفسیر و تدبر در آن بها بدهیم و این را هم بدانیم که کوتاهی در این خصوص و دوری از فرهنگ اصیل قرآنی، جامعه اسلامی را امروز دچار مشکلات و نکبت‌های بسیاری کرده که یکی از آن‌ها همین قضیه اسفبار فلسطین و سستی و سکوت بسیاری از سران کشورهای اسلامی و عربی در قبال جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی است.

 

لزوم بهره گیری حداکثری از فیوضات بهار قرآن

حجت الاسلام والمسلمین حسن رضایی مهر رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم نیز با بیان این که ماه مبارک رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت و ماه نزول قرآن است، می‌گوید: رحمت و مغفرت الهی البته شامل عرصه‌های مادی و معنوی می‌شود که همه این‌ها را انسان در این ماه عزیز مشاهده می‌کند به خصوص از نظر مباحث قرآنی که حقیقتاً برگزاری محافل و مجالس عظیم قرآنی در این ماه در سراسر کشور یکی از برکات مشهود ماه رمضان است.

وی می‌افزاید: برکت معنوی آن برکتی است که انسان را به سوی خدا نزدیک و نزدیک‌تر می‌سازد و ما از رهگذر کلام وحی و تمسک به اهل بیت(ع) به عنوان ثقلین رسول الله (ص) است که می‌توانیم در مسیر بندگی و قرب الی الله بکوشیم.

 

فهم و تدبر در قرآن بهترین زمینه هدایت و کسب معرفت

این استاد حوزه خاطرنشان می‌کند: انسان به شکل‌ها و طرق مختلفی به سوی خدا نزدیک می‌شود؛ گاهی از طریق عبادت و مناجات است و گاه به واسطه علم و معرفت که همه این‌ها در ماه رمضان جمع است. در این ماه عزیز و بی نظیر، گاهی رسیدن به برخی ملکات فاضله مطرح است و گاهی معرفت‌ها از جنس معرفت‌هایی است که اول برای انسان مجهول بوده و بعد برایش معلوم می‌شود که یکی از شیوه‌های کلیدی درک این معارف و حقایق، فهم و تدبر در آیات نورانی قرآن مجید است که در ضمن به پاسخگویی شبهات و سوالات نیز کمک شایان توجهی می‌کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ماه رمضان، موسم تفکر و عبادت به منظور دست یابی به گوهر عبودیت و بندگی است، می‌گوید: بی شک هر چقدر که تفکر و معنویت و معرفت در این ماه بیشتر شود، عبادت و عبودیت نیز جدی‌تر و عمیق‌تر می‌گردد تا آنجا که انسان می‌تواند به جایی برسد که تا حدی معنا و مفهوم شب قدر را درک کند

 

رمضان فصل بندگی است و تقرب

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به اینکه رمضان، ماه علم آموزی و کسب معرفت است، می‌افزاید: انسان می‌تواند در این ماه زمینه‌های تقرب به خدا را برای خود به خوبی مهیا کند که این مهم در سایه عبادت و مناجات، انس با قرآن و نیز مطالعه و تدبر و همچنین دفاع درست از دین و آموزه‌های دینی میسر می‌شود چه آن که دفاع از دین و اخلاص و پایمردی در این باره، زمینه ساز تقرب به خداست.

وی بیان می‌کند: در واقع ماه مبارک رمضان یک ماه معنوی و معرفتی است که این فرصت را باید غنیمت شمرد و با خدا و البته خود خلوت کرد؛ آنچه مهم است اینکه نباید فرصت را از دست داد بلکه باید از رهگذر چنین فرصتی به مطالبات درونی خود پاسخ منطقی داد و زمینه ای آماده کرد که در سایه تدبر و مطالعه و تفکر به تقویت عقاید دینی و آموزه‌های اسلامی به برکت قرآن و اهل بیت(ع) اهتمام ورزید.

رضایی مهر همچنین می‌گوید: تدبر در آیات نورانی قرآن بسیار ضروری است از این حیث که به این واسطه حقیقتاً بکوشیم که فاصله خود را با قرآن کاهش دهیم.

وی می‌افزاید: ما هر چه مشکل و گرفتاری داریم به خاطر دوری از قرآن و اهل بیت(ع) است و اینکه در مسیر فهم و تدبر در آیات قرآن سستی کرده ایم که باید این نقایص را جبران کرد؛ از آن سو هر چه پیشرفت داریم به خاطر عمل به آموزه‌های ناب قرآنی و اسلامی است.

 

نسبت به ادای حق قرآن در جامعه کوتاهی کرده ایم

این استاد و محقق حوزه علمیه قم همچنین اظهار می‌کند: همان طور که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر قاریان و فعالان قرآنی در روز آغاز ماه مبارک رمضان فرمودند گرچه در سال‌های اخیر و به برکت انقلاب اسلامی به قرآن در جامعه ما توجه خوبی شده اما هنوز نسبت به آن چه حق قرآن است، فاصله زیادی داریم و این در حالی است که تدبر در قرآن گره گشای بسیاری از مشکلات است.

وی می‌گوید: اگر به قرآن عمل کنیم در امور دنیوی نیز موفق بوده و می‌توانیم حرف اول را در دنیا از حیث علمی بزنیم و این مساله باید در جامعه نهادینه شود که ریشه بسیاری از مشکلات امروز ما به خاطر دوری از فرهنگ ناب قرآنی است.

 

سبک زندگی قرآنی رمز سعادت دنیا و آخرت

وی یادآور می‌شود: صدالبته که روخوانی و قرائت قرآن بسیار مهم است و ثواب بسیاری دارد اما مهم‌تر از آن تفکر و تدبر در آیات قرآن است؛ تدبر در قرآن هم یعنی این که آیات را بخوانیم و به معانی و مفاهیم آن توجه کنیم و بدانیم که پیام قرآن برای زندگی دنیا و آخرت ما چیست و اینکه اگر سبک زندگی مان رنگ و بوی قرآن را داشته باشد به سعادت حقیقی می‌رسیم.
انتهاي پيام / 137
https://qomnews.ir/vdcf0tdv.w6dj1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما