جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : 66021
منبع : خبرگزاری فارس
سرپرست اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم:

يخ سوهان براي صادرات شكسته شده است

قم نيوز : سرپرست اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: خوشه سوهان عملكرد خوبي داشته و در واقع يخ سوهان براي صادرات شكسته شده است و بسياري از واحدهاي توليدي پيگير افزايش صادرات هستند.
يخ سوهان براي صادرات شكسته شده است/پیش بینی رشد 20 درصدی صادرات استان قم
يخ سوهان براي صادرات شكسته شده است/پیش بینی رشد 20 درصدی صادرات استان قم
به گزارش قم نیوز صادرات از جمله نشانه‌های پیشرفت در کشورها محسوب می‌شود که در گردش اقتصادی تأثیرگذار است بنابراین باید برنامه‌‌ریزی پیرامون این امر انجام شود تا ثبات اقتصادی و تجارت داخلی بیش از گذشته تقویت شود.

صادرات از جمله شاخصه‌هایی است که بر توسعه اقتصادی تأثیر مثبت بر جای می‌گذارد البته نوسانات این بخش ناامنی اقتصادی را رقم می‌زند و سرمایه‌گذاری را با مشکلاتی مواجه می‌کند. می‌توان بیان کرد رشد اقتصادی، توزیع درآمد، ثروت و رفاه به صادرات وابسته است.

اگر صادرات در مقایسه با واردات از رشد بیشتری برخوردار باشد سبب حرکت اقتصاد توسعه یافته می‌شود و از طرفی دیگر بی‌ثباتی در صادرات ضعف توسعه اقتصادی را به همراه دارد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وضعیت صادرات و عوامل تأثیرگذار بر آن با مهدی احمدی، سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

 

* میزان صادرات استان قم در سال گذشته چه رقمی را به خود اختصاص داده است؟

سال گذشته میزان صادرات حدود 280 میلیون دلار بود که شامل 210 میلیون دلار از گمرکات استان قم و 280 میلیون دلار از گمرکات سایر استان‌ها بوده است. عمده کالاهای صادراتی مواد پلاستیکی، فرآورده غذایی یا غلات، آرد و نشاسته، کفش، آلومینیوم، محصولات شیمیایی و فرش بوده و کشورهای هدف در صادرات شامل عراق، افغانستان، ترکیه و کشورهای حوزه آسیای میانه است که صادرات در آنها وجود داشته است. نزدیک به 20 درصد صادرات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

 

* چه میزان رشد برای صادرات استان قم پیش‌بینی می‌شود؟

اگر مشکلی بر سر راه صادرات ایجاد نشود امیدواریم امسال رشد 20 درصدی را در این بخش داشته باشیم البته میزان صادرات سال گذشته کمتر از 20 درصد بود.

 

* حمایت‌ها از واحدهای صنعتی شامل چه حوزه و بخش‌هایی است؟

در چند بخش به واحدهای تولیدی کمک می‌شود که بر اساس قانون، بودجه دولت بیشتر در حوزه پرداخت سود تسهیلات اعطایی به واحدهای صادراتی است و در حوزه اعزام هیأت‌های تجاری به خارج کشور و همچنین پذیرش هیأت‌های تجاری که مراودات تجاری با طرف‌های واحدهای تولیدی در استان دارند یارانه تعلق می‌گیرد.

شرکت در نمایشگاه‌های خارجی یکی از بندهای اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برای اعطای یارانه است و از موارد دیگر می‌توان به تأسیس مراکز فروش کالاهای  ایرانی در خارج کشور اشاره کرد.

 

* اکنون صادرات کشور را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

در سال 97  به ویژه از زمانی که قیمت ارزهای خارجی افزایش پیدا کرده صادرات به صرفه شده و بسیاری از واحدهایی که در صادرات نبودند اکنون صادرات انجام می‌دهند و بازار کشورهایی مانند چین و ترکیه را در بازار عراق یا آذربایجان توانستیم تصاحب کنیم.

افزایش قیمت ارز صادرات را به صرفه می‌کند. همه کشورهای دنیا به طور معمول دنبال این هستند که قیمت پول ملی آنها کاهش پیدا کند تا مقداری صادرات به صرفه شود و این امر اثر مثبت روی صادرات دارد بنابراین می‌توان بیان کرد از فروردین ماه صادرات خوب بوده است.

 

* چه برنامه‌هایی برای افزایش صادرات پیگیری می‌شود؟

امسال برنامه‌هایی برای افزایش صادرات به کشورهای دیگر و ترویج تجارت خارجی تکمیل شده و در کارگروه توسعه صادرات مصوب شده و به سازمان توسعه تجارت اعلام شده است.

در حوزه صادرات فرش دستباف، کفش، سنگ و سوهان برنامه‌هایی از سوی اتحادیه‌ها، انجمن‌های مربوطه و فعالان این حوزه دریافت شده و در جلسات متعدد مورد ارزیابی قرار گرفته و نهایی شده است.

 در کارگروه توسعه صادرات نیز مصوب شده و برنامه زمان‌بندی با همکاری سازمان توسعه تجارت اعلام می‌کنند و برای اجرای این برنامه‌ها اقداماتی در چند ماه آینده شروع می‌شود.

 

* در زمینه صادرات مواد غذایی چه اقداماتی انجام شده است؟

در حوزه صادرات مواد خوراکی نیز برنامه‌ریزی شده است ولی برنامه‌ریزی اصلی در حوزه سوهان قرار گرفته که از جمله آنها اقدام در زمینه ماندگاری سوهان است.

در زمینه صادرات سوهان آمار دقیقی وجود ندارد زیرا این محصول از کد HS محروم بوده و تعرفه مختص سوهان وجود نداشت و صادرات سوهان را همراه سایر شیرینی‌ و شکلات اعلام می‌کردند.

از حدود یک ماه گذشته این مشکل حل شده و کد HS اختصاصی به سوهان تعلق گرفته و از این به بعد آمار دقیق صادرات سوهان قابل دستیابی است.

صادرات سوهان به آمریکای شمالی و اروپا وجود دارد و پنج واحد تولیدی در این حوزه به خوبی کار می‌کنند. بسته‌بندی خوبی در این حوزه شکل گرفته و در بحث ماندگاری سوهان طرح‌های تحقیقاتی خوبی انجام شده و اکنون ماندگاری سوهان به هفت ماه افزایش پیدا کرده است.

می‌توان بیان کرد خوشه سوهان عملکرد خوبی داشته و در واقع یخ سوهان برای صادرات شکسته شده است و بسیاری از واحدهای تولیدی پیگیر افزایش صادرات هستند.

 

* چه برنامه‌ریزی‌هایی برای خوراکی‌های دیگر انجام شده است؟

در حوزه اسنک‌ها و غلات حجیم شده بازار عراق به طور کامل در اختیار ایران است. هیأتی از روسیه از  اسفند سال گذشته به صورت تخصصی در حال بررسی صادرات محصولات گلخانه‌ای، شیرینی و شکلات هستند.

هر یک از کارخانه‌ها در صورت توانایی و ظرفیت به این بازارها وارد می‌شوند و با هیأتی درباره مواد غذایی فعال مذاکره می‌کنند و به نتیجه می‌رسند.

 

* بسته بندی مواد غذایی صادراتی بر چه اساس انجام می‌شود؟

هیأت‌هایی از کشورهای دیگر مراجعه دارند بر اساس مذاکرات بسته‌بندی با کیفیت و برچسب با زبان خاص را سفارش می‌دهند.

 

* آیا صادرات پوشاک وجود دارد؟

در زمینه پوشاک صادرات کمی وجود دارد و تولیدی قدرتمندی در این حوزه وجود ندارد زیرا سرمایه‌گذاری در این حوزه نشده است.استان‌های دیگر در این بخش سرمایه‌گذاری کردند ولی حمایت‌های خوبی در حوزه صنعتی و پرداخت تسهیلات صورت گرفته است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcez78p.jh8pwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما