پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : 67249
منبع : خبرگزاری ايرنا
زارشی از جلسه شورای فرهنگ عمومی،

ارتقای سواد رسانه ای اولویت شورای فرهنگ عمومی قم است

قم نيوز : بررسی و شناسایی راهکارهای ارتقای سواد رسانه ای به عنوان مهمترین ابزار کاهش آسیب های اجتماعی و مقابله با جنگ های رسانه ای در یکصد و شصت و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم به عنوان اولویت این شورا تعیین شد.
ارتقای سواد رسانه ای اولویت شورای فرهنگ عمومی قم است
ارتقای سواد رسانه ای اولویت شورای فرهنگ عمومی قم است
به گزارش قم نیوز مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، عصر چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در ساختمان اداری حرم حضرت معصومه(س) با تاکید بر اهمیت سواد رسانه ای در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: امروز شاهد جنگ رسانه ای دشمنان اسلام علیه انقلاب و ایران اسلامی هستیم به گونه ای که دشمن پیش از آغاز جنگ اقتصادی، جنگ همه جانبه رسانه ای خود را آغاز کرده است.
سید موسی حسینی کاشانی، شورای فرهنگ عمومی قم را پیشرو در طرح موضوع سواد رسانه ای در کشور دانست و اظهار داشت: بسیاری از شوراهای فرهنگ عمومی استان ها در سطح کشور به دنبال ارائه راهکارهای عملی و خروجی شورای فرهنگ عمومی این استان در موضوع سواد رسانه ای هستند.
وی با بیان اینکه باید برای ارتقای سواد رسانه ای جدی تر ورود پیدا کرد افزود: راهکار مقابله با تهاجم رسانه ای، ارتقای سواد رسانه ای در تمام قشرهای مردم است و تا سواد رسانه ای افزایش پیدا نکند، با هر شایعه ای شاهد واکنش های اجتماعی و اثرگذاری بر افکار عمومی هستیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر توجه به آموزش به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای سواد رسانه ای در استان گفت: باید به صورت برنامه ریزی شده و علمی آموزش هایی برای خانواده ها، دانش آموزان با محوریت خانواده، مدرسه و مساجد در راستای ارتقای سواد رسانه ای مورد تاکید قرار یگرد.
حسینی کاشانی، آسیب های اجتماعی را موضوع اصلی شورای فرهنگ عمومی این استان برشمرد و گفت: آسیب های اجتماعی با وضوع رسانه، ارتقای سواد رسانه ای از جمله موضوعاتی دارای اولویت این شوراست و با بهره گیری از کارشناسان و متخصصان رسانه ای به دنبال راهکارهای اجرایی برای ارتقای سواد رسانه ای در استان هستیم.
وی همچنین با اشاره به فراخوان تولید محتوا در فضای مجازی در این استان گفت: بر اساس این فراخوان تا کنون 400 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

** بازی های رایانه های غربی در حال آسیب جدی به ریشه اعتقادی کودکان ماست
رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی قم، با تاکید بر اینکه در کشور در هیچ زمینه ای مشکل تئوری وجود ندارد گفت: تنها کسی در کشور که به خوبی ظرفیت ها و آسیب های فضای مجازی را درک کرده است به طور قطع رهبر معظم انقلاب است.
حجت الاسلام عباس اسکندری، با بیان اینکه سیل آمده و دار و ندار ما را برده است، ادامه داد: امروز با جنگ تمام عیار در ابعاد مختلف مواجه هستیم و باید از تئوری خارج و به سمت راهکارهای عملی حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه در جنگ پیچیده دشمن نه ابزار، سلاح و محتوا و نه قرارگاه و فرمانده مشخص در کشور وجود ندارد اظهار داشت: باید با تشکیل قرارگاه عملیاتی در برابر جنگ پیچیده دشمن با شناسایی نیازمندی ها، وظیفه دستگاه های مختلف تعیین و از توانمندی جوانان متعهد استفاده شود.
رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی قم با اشاره به آسیب های بازی های رایانه ای ادامه داد: امروز بازی های رایانه های غربی در حال آسیب جدی به ریشه اعتقادی جوانان، نوجوانان و کودکان ماست.

** سواد رسانه ای یعنی تبدیل مخاطب منفعل به مخاطب فعال
دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان قم نیز در این جلسه با بیان اینکه رهبر انقلاب از 20 سال گذشته نسبت به اهمیت فضای مجازی تاکید کرده اند ادامه داد: لزوم ارتقای سواد رسانه ای جامعه به عنوان یک راهکار مهم برای ترویج هر چه بیشتر هنجارها و ارزش ها و سبک زندگی اسلامی و ممانعت از رخنه ها و آسیب های فرهنگی به عنوان یکی از دستورات رهبر انقلاب به شورای عالی فضای مجازی بوده است.
سید مرتضی اسماعیلی طبا، با تاکید بر نقش سواد رسانه ای در کاهش آسیب های اجتماعی افزود: امروزه شاهد هستیم که رسانه های جدید مانند شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای به دلیل فراگیری وسیع، سرعت انتشار بالا، سادگی دسترسی، احساس امنیت کاذب و امکان اشتراک عقاید برای مخاطبان فضا را از از رسانه های سنتی مانند رونامه ها و تلویزیون گرفته است.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید راهکارهای سلبی و ایجابی به طور همزمان اجرایی شود گفت: انسداد فیزیکی و فیلترینگ، برخورد انتظامی، رده بندی سنی، شناسنامه دار کردن گروه ها و کانال ها، آموزش سواد رسانه ای مخاطبان، ایجاد کانال ها و گروه های مطلوب و همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی، ایجاد پیام رسانه های داخلی و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی از جمله اقدام هایی است که باید به طور همزمان در این فضا انجام شوند.
دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی ، گفت: بر اساس آمارها، حضور ایرانیان روزانه 8 ساعت در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند که این آمار نسبت به فیلیپین به عنوان دومین کشور فعال در شبکه های اجتماعی بیش از 2 برابر است.
وی با اشاره به انواع سواد ضروری در قرن بیست و یکم از نظر یونسکو گفت: سواد رسانه ای مهارتی است که شهروندان را در مقابل هجمه انواع اطلاعات درست و نادرست از انفعال خارج و تبدیل به مخاطب فعال می کند به گونه ای که مخاطب توان قدرت تحلیل اخبار را کسب می کند.
اسماعیلی طبا قدرت تحلیل را شاخصه سواد رسانه ای مخاطبان دانست و اظهار داشت: بر اساس پژوهش های علمی 92 درصد اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی ایران حاصل بازنشر اطلاعات است، سواد رسانه ای مردم ایران 12 از 100 است و 40 درصد از کاربران فضای مجازی در ایران دارای برخی علایم اعتیاد به فضای مجازی است.
وی فروش اطلاعات کاربران فعال در شبکه های اجتماعی را از جمله آسیب های این فضا دانست و ادامه داد: 40 میلیون کاربر در ایران عضو شبکه اجتماعی تلگرام هستند که اخیرا اطلاعات کاربران ایران توسط مدیران تلگرام به حکام سعودی به فروش رسیده است.
دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی با بیان توفیقات کشور در ارتقای سواد رسانه ای بسیار کم بوده است افزود: ایجاد سازمان نهضت سواد رسانه ای درکشور، ایجاد مراکز آموزش رسواد رسانه ای در دستگاه های ذیربط، آموزش سواد رسانه ای در تمامی مقاطع تحصیلی، استفاده از هنر اسلامی ایرانی برای آموزش سواد رسانه ای و تبیین قوانین مورد نیاز در این رابطه از جمله راهکارهای ارتقای سواد رسانه ای در کشور است.

** آشنایی 56 هزار دانش آموز با سواد رسان های
مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت ارتقای سواد رسانه ای در کشور گفت: کتاب سواد رسانه ای در پایه دهم تبیین و در سال گذشته به دانش آموزان آموزش داده شده است که بر این اساس در قالب درس سواد رسانه ای 56 هزار دانش آموز با اصول سواد رسانه ای در این استان آشنا شده اند.
حمیدرضا شیخ الاسلام با اشاره به گستردگی کار در سوادرسانه ای افزود: باید سهم تمام دستگاه های استان در یک بازه زمانی معین به طور دقیق مشخص شود تا امکان برنامه ریزی و سنجش عملکرد استان در این زمینه فراهم شود چرا که اگر وظیفه هر دستگاه مشخص نشود نتیجه خوبی در زمینه ارتقای سواد رسانه ای نخواهیم داشت.

** دلیل گرایش مردم به رسان ههای خارجی، وضعیت حاکم بر رسانه های کشور است
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان قم نیز در این جلسه عدم اعتماد و وضعیت حاکم بر رسانه ها را موجب گرایش مردم به رسانه های خارجی دانست و گفت: سیر قهقرایی مرگ رسانه ها آغاز شده و اگر نگاه و رویکرد رسانه های کشور تغییر پیدا نکند، شاهد ارتقای سواد رسانه ای در جامعه نخواهیم بود.
مرتضی داستانی با اشاره به دوره های آموزشی خانه مطبوعات با عناون «خبرنگار شویم» در سطح این استان گفت: چگونگی بهره برداری از رسانه ها و چگونگی اثرگذاری در رسانه ها از جمله موضوعاتی است که در این دوره ها مورد توجه قرار گرفته است که هدف این دوره ها ارتقای سواد رسانه ای است.

** سواد رسانه ای ارتباط تنگاتنگی با رویکرد انتقادی دارد
پژوهشگر موسسه فرهنگی هنری صراط مبین قم نیز در این جلسه با بیان اینکه سواد رسانه ای ارتباط تنگاتنگی با رویکرد انتقادی دارد گفت: تغییر سرانه مصرف رسانه، افزایش تولید محتوا در کشور و تبدیل اطلاعات به دانش، افزایش نقش فعال و استقلال فکری مخاطب و نیز قدرت تحلیل و برخورد منتقدانه با اخبار از جمله شاخص های سواد رسانه ای در جامعه است.
حجت الاسلام علی اکبر عبدالاحدی مقدم، با برشمردن عوامل مختلف ضعف سواد رسانه ای در کشور، افزود: ضعف عملکرد نهادهای آموزشی در حوزه سواد رسانه ای، ضعف ارتباط پویا میان سه نهاد خانواده، مدرسه و رسانه در آموزش سواد رسانه و نیز غفلت مسئولان و فقدان دغدغه مندی آنها نسبت به اهمیت سواد رسانه ای از جمله عوامل ضعف سواد رسانه ای در کشور است.
وی ایجاد انگیزش و نیز تغییر نگرش و ایجاد همکاری تنگاتنگ میان بازیگران سواد رسانه ای را از جمله راهبردهای مهم برای ارتقای سواد رسانه ای دانست و گفت: فقدان منابع کافی و عمیق علمی، کمبود نخبه علمی در تولید محتوای دقیق و جذاب، فقدان اعتماد عمومی به رسانه های داخلی و رقابت های ناسالم رسانه ای از جمله موانع ارتقای سواد رسانه ای است.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdchwin-.23nqkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما