پنجشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
کد مطلب : 68270
منبع : خبرگزاری فارس

معنویت و وحدت درونی و بیرونی مُشترکات پیام رهبری به حاجیان ابراهیمی

قم نيوز : مروری بر پیام های حضرت آیت الله خامنه ای به حاجیان بیت الله الحرام بویژه در دو سال اخیر نشان می دهد که توجه ویژه به استفاده بُردن از معنویت حج و همچنین تقویت وحدت درونی و بیرونی امت اسلامی در بین خود و در برابر دشمن، مهم ترین معارف این پیام هاست.
معنویت و وحدت درونی و بیرونی مُشترکات پیام رهبری به حاجیان ابراهیمی
معنویت و وحدت درونی و بیرونی مُشترکات پیام رهبری به حاجیان ابراهیمی
به گزارش قم نیوز صالح صفاپور نوشت: پیام سالانه ولی امر مسلمین جهان به حجّاج بیت الله الحرام، کلامی در خور تفسیر و تبیین در راستای اهداف مهم امت واحده اسلامی است.

نگاهی به این پیام‌ها در دو سال اخیر (سال‌های 1397 و 1396) نشان می‌دهد که این پیام‌ها، غالباً دارای کلیدواژه‌های مشترکی است که می‌توان از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین درس‌ها و الهامات حجّ ابراهیمی نام بُرد.

یکی از این کلیدواژه‌ها، بحث «معنویت حج» است. حج به عنوان یکی از فروع دین مُبین اسلام، از مهم‌ترین عبادات فردی و اجتماعی است که هر مُسلمانی پس از مُستطیع شدن، آن را بر ذمّه دارد.

و اما بدون تردید می‌توان گفت که بخش ثابتی از متن پیام‌های سالانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج، به بحث درباره معنویت حج و این عبادت مهم اختصاص دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این بخش از پیام‌های خود، با به کارگیری واژگان و جملات احساسی، هم حجاج بیت الله الحرام را از دست یافتن به این توفیق بزرگ، به شُکرگزاری فرا می‌خوانند و هم هر مسلمان حج نرفته ای را سرشار از شوق رفتن به این سفر معنوی می‌سازند.

در این باره می‌توان به برخی اصطلاحات به کار رفته در پیام‌های دو سال اخیر معظم له و در توصیف معنویت حجّ توجه داد که به این شرح است: اکسیر مُعجزه گر، عبادت پُر رمز و راز، پاک کننده دل‌ها از زنگار، میهمانسرای الهی.

و البته جالب اینجاست که پیام امسال رهبر بصیر انقلاب اسلامی، باز هم با همین واژگان و جملات احساسی و رشک برانگیز آغاز می‌شود: «این آهنگ عرشی، همچنان دل‌ها را فرا می‌خواند و از فراز قرن‌ها و دوران‌ها، بشریت را به گِرد آمدن بر محور توحید دعوت می‌کند ... همه آحاد انسان، مخاطب این فراخوان ابراهیمی و مفتخر به آن‌اند ... جای جای این مناسک و مشاعر، هر یک نقطه ای از زنجیره معنویت و عروج الهی برای حج گُزاری است که قدر این توفیق را بداند و برای بقیه عمر خود توشه بردارد ... .»

کلیدواژه دوم این پیام‌ها، بحث «وحدت امت اسلام» و ضرورت همیشگی این مهم است. به طور مثال معظم له در بخشی از فرازهای پیام اخیر خود می‌فرمایند: «نکته مهمی که هر انسان اندیشه ورز را کنجکاو می‌کند؛ تعیین یک میعادگاه دائمی برای همه مردم و همه نسل‌ها و در همه سال‌ها در یک نقطه معیّن و در یک محدوده زمانی واحد است. این وحدت زمان و مکان، یکی از رازهای اصلی فریضه حج است ... دیدار سالیانه آحاد امت اسلامی در کنار خانه خدا، رمز وحدت اسلامی و نماد امت سازی اسلام است ... .»

حضرت آقا این نکته را در پیام سال گذشته هم به عنوان یکی از وظایف سنگین رؤسای کشورهای اسلامی و نخبگان یادآور شدند تا آنان بدانند که ایجاد و حفظ وحدت امت اسلامی و پرهیز دادن از  ستیزه گری قومی و مذهبی، یکی از وظایف دولت‌های اسلامی و اندیشمندان اسلام است که البته باید از سوی ملت‌ها هم مطالبه شود.

بر همین اساس است که امام المسلمین، وحدت را یکی از درس‌های بسیار مهم حج بر می شمرند و همیشه و همه جا بر آن تأکید داشته و دارند.

البته در این بخش از پیام سال گذشته، آگاه سازی، تجهیز همگان، متوقف سازی فوری فجایع علیه مسلمانان مظلوم و بویژه در یمن و میانمار و از همه مهم تر، وظیفه دفاع از فلسطین هم به عنوان وظیفه سنگین دولت‌ها و رؤسای کشورهای اسلامی و نخبگان این کشورها مورد توجه معظم له قرار گرفت که این‌ها هم، بخشی از همان مسیر رسیدن به وحدت امت واحده اسلامی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی ارزیابی می‌شود؛ مسیری که «دفاع از آرمان فلسطین» در آن، می‌تواند به عنوان نخ تسبیح وحدت در بین امت اسلامی باشد.

در عین حال نباید از یاد بُرد که غالب این پیام‌ها، با آیه ای از قرآن کریم آغاز می‌شود که خود، نمادی دیگر از تمسّک به مُشترکات امت اسلام و در راستای وحدت اسلامی است.

اکنون به کلیدواژه سوم می‌رسیم؛ کلیدواژه ای که فلسفه برائت از مشرکان و مستکبران را در حج ابراهیمی مشخص می‌سازد: «بُعد اجتماعی و سیاسی حج و ضرورت توجه مسلمانان به دشمن مشترک».

جملاتی که در ادامه می‌آید؛ بخشی از قلم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پیام اخیر به حجاج بیت الله الحرام است: «دشمن در همه دوران‌ها و بویژه در این دوران، مسلمانان را به صف آرایی در برابر یکدیگر تشویق کرده و می‌کند ... خواست و تلاش خباثت آلود دشمن، کُشتار مسلمین به دست یکدیگر است.»

جالب این است که همین مفهوم، در پیام سال گذشته حضرت آقا به کنگره حج هم دیده می‌شود: «دشمن به دنبال آتش افروزی میان مسلمانان و تبدیل کشورهای اسلامی به دوزخی ناامن است ... عامل عُمده ناامنی دنیای اسلام، غفلت ما و هجوم بی رحمانه دشمنان است.»

اینچنین است که حضرت آیت الله خامنه ای همواره در پیام‌های ارزشمند و ماندگار خود به حجاج بیت الله الحرام، حج را عبادتی دارای ابعاد مختلف فردی و اجتماعی و همچنین معنوی و سیاسی معرفی می‌کنند و جامعه اسلامی را به بهره بردن از همه این جنبه‌ها برای حرکت رو به جلو فرا می‌خوانند.

پایان بخش این گفتار، اشاره به فراز پایانی پیام اخیر رهبر آگاه و بیدار امت اسلام است؛ آن جا که باز هم معنویت دُعا را با اشاره دادن به مصائب امت اسلام پیوند زدند و از حاجیان خواستند تا دُعا برای امت اسلامی و مظلومان در سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و بحرین و لیبی و پاکستان و کشمیر و میانمار و دیگر نقاط را  فراموش نکنند ... اللّهم انصُر الأسلامَ و أهلَه و اخذُل الکُفرَ و أهلَه.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdccxiqe.2bq4m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما