چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : 69
عضو هيئت علمي جامعة المصطفي العالمية:

17 شهريور عنصر اصلي پيروزي انقلاب است

قم نيوز : قم نیوز: عضو هيئت علمي جامعة المصطفي العالميه گفت: 17 شهريور يكي از روزهاي ماندگار و جاويد تاريخ ايران و در حقيقت عنصر تشكيل‌دهنده انقلاب اسلامي است كه پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي را رقم زد.
17 شهريور عنصر اصلي پيروزي انقلاب است
به گزارش قم نیوز، مردم صبح روز ۱۷ شهریور ماه ۵۷ بی‌خبر از حكومت نظامی در دسته‌های بزرگی از خیابان‌های فرح‌آباد، شهناز و میدان خراسان به سمت میدان ژاله حركت كردند؛ در نزدیكی میدان ژاله، كامیون‌های مملو از نظامیان ایستاده بودند ولی مردم بی‌اعتنا به راه خود ادامه می‌دادند.

ساعت نزدیك ۷ و ۳۰ دقیقه صبح بود كه جمعیت در میدان ژاله و خیابان‌های منتهی به آن مستقر شدند؛ یكی از فرماندهان نظامی با بلندگو به مردم اخطار داد كه حكومت نظامی است و باید به خانه‌های خود بازگردند در این هنگام یكی از روحانیون مردم را دعوت به نشستن كرد، جمعیت روی زمین نشست ولی از ظواهر امر بر می‌آمد كه نیروهای فرمانداری نظامی قصد متفرق كردن مردم را ندارند بلكه می‌خواهند كشتاری عظیم به راه اندازند و...

این سخنان یكی از روحانیون و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی است كه در آن روز ۱۷ سال داشته و در مدرسه رسالت درس طلبگی می‌خوانده است.

حجت‌الاسلام نصرالله سخاوتی در مورد شكل‌گیری قیام ۱۷ شهریور گفت: واقعه ۱۷ شهریور سال ۵۷ را نباید یكی از پدیده‌ها و عناصر جدای از روزهای پیشتر از آن بدانیم بلكه این حادثه به روزهای قبل و حركت‌های بسیار مهم شهیدان باهنر، مفتح و امثال ایشان باز می‌گردد.

وی با اشاره به چگونگی شرح واقعه ۱۷ شهریور از سوی شاهدان عینی افزود: نباید مسئله را صرفا از دید خود ملاحظه كرد، بلكه باید نماز عید فطر در قیطریه، حركت‌های شهید باهنر، سردمداری و جریان‌سازی‌های شهید بهشتی در مورد ایجاد این تظاهرات‌ها و این قبیل وسائل در روزهای قبل از این واقعه بررسی كنیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: اما در هر صورت می‌توانیم ماجرا را از ۱۶ شهریور و راهپیمایی مردم در این روز ملاحظه كنیم كه عده‌ای از مردم فریاد زدند «فردا صبح میدان ژاله».

وی با مروری بر تاریخ در مورد فضای آن روز گفت: سپهبد مقدم برای جلوگیری از تكرار راهپیمایی ۱۶ شهریور از شاه خواست فرمان حكومت نظامی صادر كند كه طی آن اویسی با فرمان شاه، فرماندار نظامی تهران شد.

سخاوتی ادامه داد: با صدور اطلاعیه حكومت نظامی شش ماهه، نفرت مردم به اوج خود رسید و خبر قتل عام مردم در روز ۱۷ شهریور در همه شهرها پیچید و مردم با بی‌اعتنایی به حكومت نظامی در تهران به خیابان‌ها ریختند و با ماموران درگیر شدند.

وی با اشاره به قتل یك فرمانده نظامی توسط یكی از سربازان وظیفه و خودكشی این سرباز بعد از این واقعه در ۱۷ شهریور گفت: این مسئله، موضوع مهم واقعه ۱۷ شهریور بود و پس از آن امام خمینی(ره) خطاب به علما گفت استقامت ‌و صفوف مردم را در برابر دشمن متشكل‌تر كنید.

این مدرس سیاسی حوزه و دانشگاه با اشاره به تعبیرات امام راحل و مقام معظم رهبری در خصوص این روز خاطرنشان كرد: پیام برخی شهدا در این روز این بود كه ۱۷ شهریور باید از روزهای ماندگار و ارجمند تاریخ انقلاب باشد.

وی با اشاره به شنیده‌های خود از این قیام در سال ۵۷ گفت: در آن روز من در قم بودم و یادم هست كه بعد از آن مشهور شد اجساد كشته‌شدگان ۱۷ شهریور به فرمان شاه توسط هلی‌كوپتر به دریاچه نمك قم ریخته شد.

سخاوتی ادامه داد: این مسئله اوج نفرت مردم را از اعمال شاه و جاوید شدن روز ۱۷ شهریور به عنوان یكی از ایام را نشان می‌دهد.
وی در پایان تاكید كرد: روز ۱۷ شهریور یكی از عناصر تشكیل‌دهنده انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بود كه در نهایت به پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) منجر شد.

انتهای پیام/م
https://qomnews.ir/vdca1.ni449nokk5.html
نام شما
آدرس ايميل شما