چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : 7141
آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد؛

منافع مردم بر منافع حزب ها ارجعیت دارد

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر پرهیز از توجه به منافع شخصی، گروهی و حزبی و مقدم دانستن این منافع بر منافع مردم تاکید کرد: مسوولان و دولتمردان باید در راه خدمت به مردم برنامه امام را ادامه داده و جناحی فکر نکنند.
منافع مردم بر منافع حزب ها ارجعیت دارد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به اینکه باید همواره بر روی مسئله عقلانیت در اسلام تکیه داشته باشیم، اظهار کرد: بسیاری از مسائل هستند که از عقلانیت فاصله گرفته‌اند و به مسیحیت امروز وقتی می‌گوییم تشریک با توحید نمی‌سازد می‌گویند مذهب عقلانی نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به کسانی که به وحدت وجودی معتقد هستند می‌گوییم که با وحدت وجودی دیگر خالق و مخلوق معنا ندارد ولی آنها می‌گویند که این مسئله کار عشق است و کار عقل نیست و با عقلانیت فاصله می‌گیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه جمعی از مسلمین هم به خاطر دور ماندن از مکتب اهل بیت گرفتار این تفکر شده و معتقد به جبر هستند، اضافه کرد: خیلی از انحرافات به دلیل زیر پا گذاشته شدن عقلانیت است البته ما به برکت مکتب اهل بیت(ع) طرفدار عقلانیت هستیم.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم ۷۰ آیه درباره عقل آمده است، افزود: آیا پیروان چنین قرآنی باید از عقل و عقلانیت فاصله بگیرند؟

مکارم شیرازی با اشاره به اینکه پیروان مکتب تشیع پیرو عقل هستند، گفت: در دنیای امروز عقلانیت اسلام جاذبه ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به علل پیروزی اسلام و انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران در ۱۰ روز به پیروزی رسید و آن هم به حکم عقلانیت امام بود، امام در طول سال‌ها عقلانیتی در مردم ایجاد کرد که برگرفته از انقلاب پیامبر بود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام ۱۳ سال تبلیغ و فرهنگ سازی کرد و وقتی پایه‌های حکومت ریخته شد مهاجرت کرد و حکومت اسلامی تشکیل داد، بیان کرد: مکه دوران فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت بود وقتی پایه‌های معرفتی یک مکتب محکم شود آن وقت انقلاب شکل گرفت.

وی با بیان اینکه امام خمینی با بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها، سخنرانی‌ها و روشنگری‌ها فرهنگ سازی کرد، گفت: در سال ۵۷ آگاهی بخشی مردم سبب شد که انقلاب در ۱۰ روز به ثمر برسد.

مکارم شیرازی با اشاره به الگوی امام راحل از پیامبر گرامی اسلام اظهار کرد: پیامبر اکرم وقتی که مکه را فتح کردند عفو عمومی دادند و امام نیز فرمود معیار حال فعلی اشخاص است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام یاران خود را از هوای نفس و دنیا پرستی بر حذر می‌داشتند، گفت: این اقدام به خاطر این بود که همه به فکر اسلام باشند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر پرهیز از توجه به منافع شخصی، گروهی و حزبی و مقدم دانستن این منافع بر منافع مردم تاکید کرد: مسوولان و دولتمردان باید در راه خدمت به مردم، برنامه امام را ادامه داده و جناحی و حزبی فکر نکنند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم روزی فرا برسد که همه روزنامه‌ها در مسیر منافع مردم و نظام حرکت ‌کنند، خاطرنشان کرد: هر روزنامه اخباری که به نفع خودش است را گفته و اخبار دیگر را سانسور می‌کند؛ اختلاف سلیقه سر جای خودش ولی اگر جناح گرایی در اولویت قرار گرفت موجب بدبختی است.

مکارم شیرازی تاکید کرد: در ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) باید به یاد کارهای ایشان باشیم چرا که ایشان توانست انقلاب را به پیروزی رساند و باید از ایشان در امور مختلف درس بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور روحانیون در دستگاه‌ها و ارگان‌ها بیان کرد: نصیحت دوستانه به برادران روحانی است که روحانیون زی روحانیت خود را همواره حفظ کنند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: سعی کنید از مسائل علمی فاصله نگیرید و به مسائل اسلامی به صورت مرتب رجوع کنید و تواضع ساده زیستی و پرهیز از دنیا پرستی را همواره مورد توجه قرار دهید.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdce.e8fbjh8zz9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما