پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : 75020
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مطرح کرد

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح‌های آبخیزداری در کشور

قم نيوز : رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در سال جاری در 6 هزار و 84 نقطه اجرایی در 350 شهرستان، طرح‌های آبخیزداری اجرا شد که این طرح‌ها دارای پیشرفت فیزیکی 85 درصدی هستند.
پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح‌های آبخیزداری در کشور
پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح‌های آبخیزداری در کشور
به گزارش قم نیوز خلیل آقایی ظهر امروز در  جمع خبرنگاران در حاشیه گردهمایی روحانیون استان قم در گفت وگو با خبرنگاران فارس در قم با موضوع نقش آموزه‌های دینی در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم حفاظت از خاک اظهار کرد: خاک در عرصه‌های طبیعی براثر فرسایش آبی و بادی از بین می‌رود و عملا زمین زراعی یا زمین منابع طبیعی از مواد مغذی خالی می‌شود و رشد و ترقی و نموی گیاه در چنین زمینی دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: زمین خواری در قالب ساختمان سازی یا ویلاسازی و مواردی این چنینی مطرح می‌شود که یک کار متخلفانه و غیرقانونی است، به لحاظ عمران شهری و روستایی چنین کاری دچار ایراد است، با خانه سازی یا ویلاسازی مخالف نیستیم، ولی این کار باید تحت ضوابط و مقررات در قالب طرح جامع شهری یا طرح هادی روستا صورت بگیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: هر آنچه خارج از طرح جامع شهری یا طرح هادی روستایی ساخته شود، خلاف قوانین و مقررات و تجاوز به بیت المال و عرصه‌های طبیعی است که قطعا با آن به عنوان یک تخلف برخورد می‌شود، متاسفانه وجود متولیان زیاد در این زمینه یک مشکل است، برای برخورد جامع با بحث زمین خواری  باید یک پنجره واحد در خصوص زمین به وجود بیاید.

آقایی با اشاره به لزوم ایجاد هماهنگی بین دستگاهی در خصوص بحث زمین اظهار کرد: اخیرا جلساتی براساس دستور رئیس جمهور بین وزارتخانه‌های مختلف در این خصوص برگزار شد و به دنبال این هستیم که انسجام بین دستگاه‌ها در خصوص بحث زمین ایجاد کنیم، اگر هر دستگاهی در قالب قانون برخورد کند، مشکلی همچون زمین خواری به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: در هر روز و در هر استان و در هر شهرستان برای مواردی که خلاف قوانین و مقررات وارد عرصه‌های منابع طبیعی شدند و زمین خواری کردند، پرونده تشکیل دادیم و این پرونده‌ها در مراجع قضایی در حال رسیدگی است، در بسیاری از این پرونده با حکم قاضی خلع ید صورت گرفت و متخلفان جریمه شدند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: بیشترین زمین خواری در بحث مسکونی در تهران صورت می‌گیرد، در برخی از استان‌ها زمین خواری مربوط به بحث معدن و در برخی از استان‌های دیگر زمین خواری مربوط به قاچاق چوب است.

آقایی با اشاره به طرح‌های آبخیزداری در کشور اظهار کرد: در سال جاری در 6 هزار و 84 نقطه اجرایی در 350 شهرستان، طرح‌های آبخیزداری اجرا شد که این طرح‌ها دارای پیشرفت فیزیکی 85 درصدی هستند، امیدواریم که در هفته منابع طبیعی جشن بهره برداری از طرح‌های آبخیزداری را با حضور رئیس جمهور برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده با تصمیم مجلس شورای اسلامی و اذن مقام معظم رهبری، 150 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص پیدا کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdzz05.yt0kx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما