پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : 75032
منبع : خبرگزاری تسنیم

پژوهشکده وقف در کشور راه‌اندازی شود

قم نيوز : رئیس هیئت فقهی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: اگر پژوهشکده وقف راه‌اندازی شود بسیاری از مسائل روز و محدثه را می‌توان در آن به‌درستی بررسی و درباره آن‌ها نظر داد.
پژوهشکده وقف در کشور راه‌اندازی شود
پژوهشکده وقف در کشور راه‌اندازی شود
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ روحانی‌نژاد ظهر امروز در همایش بزرگداشت عالم واقف مرحوم آیت‌الله ملاصادق قمی که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد اظهار داشت: علمای اسلام و تشییع همواره در طول تاریخ حافظ و مبلغ فرهنگ وقف و موقوفات بودند.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله ملاصادق قمی از علمای برجسته‌ای بود که با حسن رفتار خود سبب توسعه و رونق فرهنگ وقف در بین جامعه شد، امانت و صداقت این عالم ربانی در حدی بود که مردم زمان خود بدون هیچ‌گونه نگرانی اموال خود را نزد ایشان وقف می‌کردند.

رئیس هیئت فقهی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: متأسفانه تاکنون حوزه علمیه توجه ویژه‌ای نسبت به مسئله وقف انجام نداده است، حوزه با ظرفیت عظیمی که دارد می‌تواند در مسئله توسعه و فرهنگ‌سازی سنت حسنه وقف تأثیرگذاری خاصی برجای بگذارد.

روحانی‌نژاد ابراز کرد: شایسته است حوزه علمیه باید یک کرسی درس خارج خود را به مسئله وقف و موقوفات اختصاص دهد، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مقام پاسخگویی به خرافات دشمنان در کم‌توجه بودن علمای شیعی نسبت به مسئله وقف موسوعه‌ای را از 1000 سال کار وقفی منتشر کرده است.

وی با اشاره به مستندات تاریخی موجود در مسئله وقف در فرهنگ شیعی خاطرنشان کرد: در این موسوعه 195 گردآمده که بیش از نصف این کتب در فرهنگ شیعی به رشته نگارش درآمده بود، حجم کتاب‌های شیعی نوشته‌شده در مسئله وقف بسیار بیشتر از سایر مذاهب اسلامی است.

رئیس هیئت فقهی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأکید کرد: وجود مستندات تاریخی فراوان در مسئله وقف نشان از این دارد که فرهنگ شیعی اهمیت ویژه‌ای به مسئله وقف و موقوفات داشته است، تصمیم‌گیری در مسائل محدثه یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز اوقاف و امور خیریه کشور است.

روحانی نژاد با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی پژوهشکده وقف ابراز کرد: برای تصمیم‌گیری در مسئله مسائل جدید وقفی باید کرسی‌های جدیدی در سطح حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شود، اگر پژوهشکده وقف راه‌اندازی شود بسیاری از مسائل روز و محدثه را می‌توان در آن به‌درستی بررسی و درباره آن‌ها نظر داد.

وی تأکید کرد: مسائل روز حوزه وقف و موقوفات و فرهنگ‌سازی درست در مسئله وقف زمانی جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد که این مسائل در سطح حوزه‌های علمیه به‌صورت تئوری و نظری موردبحث و بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgxz9u.ak9nw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما