يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 78520
منبع : خبرگزاری فارس

رونق تولید و گام دوم انقلاب

قم نيوز : گام دوم انقلاب همانند گام اول دارای ابعاد و آثاری است که خوشبختانه اندیشمندان و صاحب نظران جبهه انقلاب همچون روزها و سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی حرکت و اقدامات خود را برای تبیین و تشریح این گام برداشته اند.
رونق تولید و گام دوم انقلاب
رونق تولید و گام دوم انقلاب
به گزارش قم نیوز مهدی حکمتی بیان کرد : ملت ایران، رهبری امام، نظام ستم شاهی، مبارزه با فساد، مبارزه با استکبار و استعمار، تلاش برای آبادانی، استقلال، خودکفایی اینها همه شعارهای نام آشنای بهمن 57 به‌عنوان سرآغاز فصل نوینی در سرزمین کهن ایران اسلامی بود.

همه نگاه‌های مردم، اندیشمندان، فیلسوفان، سیاستمداران، صاحبان فکرو اندیشه و رهبران ایسم‌ها و مکاتب جهانی همگی چشم به یک ملت یعنی ایران دوخته بودند، ملتی که قرنها زیر سلطه ابرقدرت‌های داخلی و خارجی مستضعف شده بودند ذخایر خدادادی آنها به غارت رفته و پتانسیل‌های ایشان سرکوب و در صورت شکوفایی با استفاده از فریب و استحاله به یغما رفته بودند.

دنیا منتظر ظهور قدرتی جدید در منطقه بود که چگونه می‌تواند بعد از قرنها سرکوب شدید می‌خواهد پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه خود را در کمترین زمان ممکن بالفعل کند تا هم نیازهای مادی و معنوی خود را برطرف کند و هم پاسخگوی میلیون‌ها آزاده و مستضعف جهان که چشم امید به آن بسته اند را پاسخ دهد.

از سوی دیگر همان کسانی که ملت ایران را به این وضعیت درآورده بودند می‌خواستند از همان روز اول با استفاده از شیپورچی‌های داخلی و خارجی خود فریاد ناکارآمدی و استیصال ملت را فریاد بزند که اگر ما نبودیم و نباشیم از این بدتر می‌شوید.

کار آسانی نبود و زیرساخت‌های فراوانی می‌خواست چه از نظر نرم افزاری و چه از نظر سخت افزاری؛ نگاه‌ها به فرمان رهبر خود و چشم‌ها به افق بود که نخستین گام انقلاب چیست و چگونه برداشته می‌شود.

گام انقلاب برداشته شد؛ ابتدا نیاز به زیرساخت‌های سخت افزاری، اساسی و بنیادی بود، کار شروع شد، تشکیل بنیاد پانزده خرداد با هدف رفع محدودیت و برطرف کردن مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، بنیاد مستضعفان برای تخصیص دارایی‌های مصادره شده به نیازمندان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با افتتاح حساب 100 برای ارائه طرح‌های مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار مستضعف، جهادسازندگی برای رسیدگی به مناطق محروم و دورافتاده و اقدام سریع برای محرومیت زدایی و افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه عمران روستاه‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پشتیبانی از دستاوردهای انقلاب و ایجاد و تامین کننده بخش مهمی از زیرساخت‌های لازم برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های انقلاب، کمیته امداد امام خمینی(ره) برای پشتیبانی از محرومان و خودکفا کردن آنها .

تشکیل این نهادها بیانگر تنها بخشی از تفکرات و دیدگاه‌های بنیان گذار انقلاب اسلامی برای تکیه بر توانمندی‌های داخل و استفاده از ظرفیت‌های خودمان آن‌هم بدون تکیه و درخواست نیاز به بیگانگان برای رفع نیاز و پاسخ مناسب به بخشی از شعارهای انقلاب به‌عنوان ما می‌توانیم در بخش اقتصاد، تولید و صنعت بود.

شعار مهم ملت شد آبادانی و سازندگی ایران اسلامی؛ همه بایستی دست بدست هم می‌دادند تا با استفاده از قوه ملت در بخش‌های مختلف نیروی انسانی، دانش، تخصص، تعهد ذخایر خدادادی کشور رو به جلو حرکت کنیم، تکیه و محور هم بر نیروهای ارزشی، حزب الهی‌ها و تمام کسانی که دل در گرو این آب و خاک داشتند، بود.

آری اینجا نخستین گام با قدرت برداشته شد ولی دشمن هم بیکار ننشست و به فریادهای زهرآگین خود اکتفا نکرد. ایادی و جیره خواران داخلی و خارجی خود را بسیج کرد، مسلح کرد و فرمان داد نخبگان و لیدرهای اسلام ناب را شناسایی کرد و یکی یکی از میان برداشت تا شاید حرکت ملت را دچار لغزش و یا برگشت کند ولی نشد.

گام را جلوتر گذاشت این‌بار ملت را به صورت مستقیم مورد حمله قرار داد و گفت رسیدن به اهداف انقلاب زیرساخت می‌خواهد، انرژی و پشتیبانی می‌خواهد باید جلوی اینها گرفته شود و بهترین جوانان کشور بعنوان امیدهای انقلاب را در جبهه‌ها به شهادت رساند و زیرساخت‌های پشتیبان کننده از نهادهای انقلاب را هدف قرار داد و نابود کرد، ولی غافل از اینکه ملت ایران تصمیم خود را گرفته و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند: «نصرت اسلام و نصرت مسلمین در نهایت قطعی است، منتها ما وظیفه‌ای داریم؛ هم افراد وظیفه دارند، هم جماعات وظیفه دارند، هم نخبگان سیاسی کشورها وظیفه دارند، رؤسای دولت‌های اسلامی وظیفه دارند؛ هرکدام به وظیفه خودشان عمل کردند، پیش خدای متعال مأجورند، عمل هم نکنند «فَسَوفَ یَأتِی اللهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَ یُحِبُّونَه»، بار خدا زمین نخواهد ماند، این راه ادامه پیدا خواهد کرد. امیدواریم ان‌شاءالله ما جزو کسانی باشیم که این بار را هرگز بر زمین نگذاریم.»

ملت ایران نیز نشان داد هرگز این وظیفه سنگین مبارزه را از دوش خود پایین نگذاشتند و نخواهند گذاشت.

آری این گام 40 سال به طول انجامید دشمن دشمنی‌های خود را کرد و ملت راه خود را ادامه داد البته برای ملت مشکلات، مشقت و ناهمواری‌هایی بوجود آورد در این میان تلفاتی را از ما گرفت و افرادی هم در ادوار مختلف فریب خوردند و یا از قطار انقلاب پیاده شدند. از سوی دیگر ملت شاید هنوز به تمام چشم انداز خود دست نیافته است و راه طولانی در پیش دارد اما امروز که نگاه می‌کنیم شاهدیم رویش‌های انقلاب به حجمی است که ریزش‌ها به چشم نمی آیند هرچند ریزش‌ها کمش هم زیاد است. در دستیابی به دستاوردهای علمی، زیرساختی کشور، توسعه، تولید علم، تربیت دانشمندان متعدد نیز با وجود تلاش‌های دشمنان ملت به راه خود ادامه داد.

40 سال بعد از گام اول انقلاب ملت ایران، جانشین بر حق بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یعنی حضرت آیت الله خامنه ای توانسته است با عنایات خداوند و پشتیبانی حضرت ولی عصر(عج) و حمایت ملت، این کشتی را در دنیای پر تلاطم و غوطه ور در دود و آتش و کشتار، با وجود خواست و هزینه‌های گزاف دشمنان به عنوان منطقه ای امن و با ثبات تبدیل کند و مبارزه با فساد، مبارزه با استکبار و استعمار، تلاش برای آبادانی، استقلال، خودکفایی؛ اینها شعار امروز ماست، چه جالب همان شعارهای نام آشنای بهمن 57 سرآغاز فصل نوینی در سرزمین کهن ایران اسلامی که نشانگر مسیر درست انقلاب طی این سال‌ها و عدم انحراف در آن است.

 

ملت آماده تحقق گام دوم انقلاب

ملت گام اول را پشت سر بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی محکم برداشت و امروز آماده است گام دوم را با همان انگیزه و شعور و شعف پشت سر رهبر و مقتدای خود محکم تر بردارد.

همه نگاه‌های مردم، اندیشمندان، فیلسوفان، سیاستمداران، صاحبان فکرو اندیشه و رهبران ایسم‌ها و مکاتب جهانی همگی چشم به یک ملت یعنی ایران دوخته اند، ملتی که 40 سال استقامت و مبارزه کرده است امروز با دستانی پر از تجربیات و داشته‌های خود چگونه می‌خواهد مسیر خود را با وجود تمام دشمنی‌ها حیله‌ها و کارشکنی‌ها ادامه دهد.

ملت آماده گام دوم بوده ولی ابتدا نیاز به زیرساخت‌های نرم افزاری، اساسی و بنیادی است، رهبری سال‌ها است که در حال آماده کردن این زیرساخت‌هاست، در اقدام اول نیاز به اتحاد ملی و انسجام اسلامی ملت است تا بتوان بر پایه آن ستون‌های بعدی را بنا نهاد لذا سال 86 به این این نام گرفت، سال‌های بعدی هم نوآوری و شکوفایی، جهاد اقتصادی، تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى.....اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال، حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید نام گذاری شد که همگی بیانگر یک سیر مشخص در مسیری معین است تا اینکه رهبر فرزانه انقلاب گام دوم را اعلام کرد.

گام دوم همانند گام اول دارای ابعاد و آثاری است که خوشبختانه اندیشمندان و صاحب نظران جبهه انقلاب همچون روزها و سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی حرکت و اقدامات خود را برای تبیین و تشریح این گام برداشته اند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مراکز و نهادهای انقلابی دیگر اقدام به راه اندازی دبیرخانه مربوطه کرده اند تا مطهری‌های زمان به میدان بیایند و پام دوم را مانند گام اول راهبر و هدایتگر باشند.

البته در دولت نیز حرف‌ها و سخنانی گفته شده است ولی باید قبول کرد آن گونه که انتظار است دستگاه‌های مختلف هنوز به میدان نیامده و متناسب با وظایف، اختیارات و تکالیف خود برنامه و یا چشم اندازی را بیان نکرده اندکه می‌طلبد از سوی مسؤولان ارشد مقدمات و موجبات این مهم تسریع و از مقامات مسؤول خواسته و مطالبه شود.

 

برای گام دوم انقلاب چه کرده ایم؟

صاحب نظران و کارشناسان، صاحبان فکر و اندیشه، رسانه‌ها و بخصوص دانشجویان با هم تشکیل هسته‌های مطالبه گری از مسئولان بخواهند که برای گام دوم چه کرده و یا چه خواهند کرد.

در این میان نگارنده این مطلب به دنبال آن است تا ضمن دعوت خوانندگان و مسؤولان به مرور مجدد بیانیه گام دوم رهبر انقلاب بر اساس حوزه فعالیت خود، بخش سوم از توصیه‌های این بیانیه که به اقتصاد بعنوان یک نقطه کلیدی تعیین کننده اشاره دارد را مجدد مرور کنند و در این مسیر گام بردارند.

رهبر فرزانه انقلاب در بخش توصیه‌های این بیانیه متذکر می‌شوند: «اقتصاد قوی، نقطه‌ قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، ضعف و زمینه ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است» و یا در بخش دیگری تاکید می‌کنند: «تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی بر تولید انبوه و با کیفیت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به اندازه و بی اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی این‌جانب بار‌ها تکرار و بر آن تأکید شده، به خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.»

در همین سخنان رهبر معظم انقلاب در چند سطر نکات برجسته ای نهفته است که به صورت گذرا به آن اشاره می‌شود.

نخست اقتصاد قوی، همان موضوعی که رهبری طی یک دهه اخیر بر آن تکیه می‌کنند یعنی برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب نیاز به یک اقتصاد قوی نیاز است، البته بر اساس منشور رهبری که برگرفته از قرآن و مکتب تعالی بخش اسلام است اقتصاد هدف جامعه‌ اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی توان به هدف‌ها رسید، پس مسئولان اگر انتظار دارند انقلاب به جایگاه اصلی خودش برسد لازم است تا اقتصاد جامعه را قوی و مولد کنند.

 

الزامات پیشرفت اقتصادی

این اقتصاد قوی الزاماتی دارد ابتدا برنامه و چشم انداز و دستورالعمل می‌خواهد، این مهم وظیفه یک نهاد و سازمان و وزارت خانه هم نیست همه باید به میدان بیایند. البته در این بخش اقدامات خوبی شده است مسئولان ارشد نیز بر آن تاکید دارند. اما نکته مهم اینجاست که رهبری در همین توصیه سوم می‌فرمایند: ...مناسبات مدیریّتی خردمندانه...؛ مشخص می‌شود مدیریت خردمندانه امری لازم است، نمی توان بهترین دستورالعمل‌ها و قوانین و سرنوشت جامعه اسلامی هرچند بخشی کوچک از این جامعه را بدست هر کسی داد که شاید از ابتدایی ترین اصول، روش و علم مدیریت و تجربه تهی هستند.

هیچ عقل سلیمی این را نمی پذیرد که مدیرانی سرکار باشند و یا سرکار بیایند صرف اینکه آن وزیر و یا آن استاندار این گونه می‌خواهد و یا خوشش می‌آید، نمی توان سرنوشت جامعه اقتصادی، تولید و صنعت استان‌ها و یا کشور را در دست کسانی قرار داد که به دنبال آزمون و خطا هستند. این خیانت به انقلاب مردم و ملت و مخالف صریح توصیه رهبر معظم انقلاب بر «مناسبات مدیریّتی خردمندانه» است.

این یکی از حلقه‌های فشار و آسیب‌های رسیدن انقلاب و ملت به چشم انداز خود و خلل در گام دوم انقلاب است. زیرا نتیجه این مدیریت اگر فلاکت و نابودی خود و مجموعه نباشد و قطعا رونق تولید و حرکت در مسیر گام دوم انقلاب هم از آن بیرون نمی آید و نتیجه آن می‌شود قفل کردن امور و تاخیر در رسیدن به اهداف همان چیزی که دشمن به دنبال آن است تا اگر نتوانست از بیرون کاری کند از داخل و بدست خودمان انجام دهد. در همین زمینه اگر به اطراف خود خوب نگاه کنیم قطعا موارد فراوانی از آن را مشاهده خواهیم کرد.

 

مدیران سفارشی مشکل ساز

بسیاری از مشکلات صنعتی و تولیدی کشور به طور قطع به تحریم‌ها برنمی گردد بلکه از مدیرانی است که با سفارش استاندارها و صرفا برای آزمون و خطا بکار گرفته شده و امور را قفل کرده‌اند.

پس چه باید کرد صرف انتقاد و ایراد گرفتن که مشکلی حل نمی کند بله صحیح است، در اینجا است که بحث مدیریت توسعه ای به میان می‌آید. در کنار سازمان‌ها و شرکت‌های توسعه ای به مدیران توانمند با مناسبات مدیریّتی خردمندانه و نگاه توسعه ای نیاز است نه مدیرانی که به مدیران هزینه ای معروف هستند تا اعتبار و هزینه است مدیر هستند و اگر بودجه نرسید می‌گویند نمی‌توان کار کرد.

مدیران باید با شناخت خود، اهداف و برنامه‌های سازمانی، نیاز جامعه و اطلاعات صحیح از مجموعه خود برای آینده برنامه ریزی و بهره وری مجموعه خود را افزایش دهد.

لذا نتیجه می‌گیریم که با مدیران تهی از علم مدیریت و تخصص نه به رونق تولید می‌رسیم و نه گام دوم را به محکمی برمی داریم.

برای دیرنشدن باید فکری کرد و بخود آییم تا در زمان مقتضی برای آغاز گام سوم انقلاب شرمنده ملت و رهبر خود نباشیم که بگویند حساس ترین زمان و مهمترین مکان‌های در اختیار خود برای پیشبرد انقلاب و اهداف آن را به جای خدمت به مردم و خانواده تولید و صنعت هزینه منافع شخصی و گروهی خود، همشهریها و یا بستگان خود کردید.

انتهای پیام/ 113
https://qomnews.ir/vdcbgsbz.rhbw5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما