دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80787

تئاتر قم در سراشیبی/سالن برای تمرین و اجرا نداریم

قم نيوز : کارگردان برتر تئاتر در قم با انتقاد از وضعیت زیرساخت های تئاتر گفت: بخش سخت افزار تئاتر قم بسیار ضعیف است، سالن نداریم، محل تمرین نداریم، محل اجرا نداریم و این موجب شده که تئاتر قم افت محسوسی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد.
تئاتر قم در سراشیبی/سالن برای تمرین و اجرا نداریم
تئاتر قم در سراشیبی/سالن برای تمرین و اجرا نداریم
به گزارش قم نیوز تئاتر هنری است که نیازمند تلاش بسیار و اراده راسخ است. بازیگران تئاتر مثل بازیگران سینما نیستند که یک شبه ره صد ساله بروند و سریعا معروف شوند.

بازیگران تئاتر چندین سال در سالن تئاتر برای نقش خود تلاش می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن روی صحنه حاضر شوند.

بازیگران تئاتر با ایمان به آن کاری که در صحنه انجام می‌دهند در جان و روح تماشاگران نفوذ می‌کنند. تئاتر هنری است که در لحظه اتفاق می‌افتد و هرلحظه اش سرشار از خلاقیت است.

تئاتر هنری است نزدیک به مخاطب، هنری زنده و بی‌واسطه که انسان را خلاق و چشم‌هارا به روی دنیایی متنوع باز می‌کند و هنر و تجربه را با سرگرمی به مخاطب هدیه می‌کند.

احمد سلیمانی‌فر بازیگر و کارگردان باتجربه قمی است که از سال 1369کار تئاتر را شروع کرده است کارشناسی بازیگری دارد و مسؤول واحد نمایش حوزه هنری استان قم است.

سلیمانی‌فر کارهای متعددی برای زنده نگه داشتن تئاتر شهر قم انجام داده است و مهم‌ترین کار او پرورش جوانان علاقه مند به هنر تئاتر است.

 سال‌ها پرورش جوانان علاقه‌مند به تئاتر در قم متوقف شده بود اما سلیمانی‌فر با درایت و وجدان کاری نزدیک به چهار سال است که به رشد جوانان در تئاتر کمک می‌کند  و در یکی دو سال آینده جوانانی به تئاتر قم اضافه می‌شوند که نه تنها درسطح استان که در سطح کشور سرآمد خواهند بود.

او همچنین تئاتر کودک شهر قم را زنده نگه داشته است. با اجراهای مداوم و متداولی که در تالار مرکزی شهر قم دارد، مردم را به دیدن تئاتر عادت داده است.

با تلاش‌های سلیمانی‌فر خانواده‌ها تئاتر را در سبد فرهنگی خود دارند. کارگردان با تجربه قمی تئاتر شهر قم را تا سطح بین الملل هم پیش برده است که این برای ایران افتخاری بزرگ است.

در گفت وگو با احمد سلیمانی فر بیشتر در جریان وضعیت تئاتر در شهرقم و جایگاه آن در کشور قرار گرفتیم.

تئاتر شهر قم در سطح شهر و کشور چه وضعیت و جایگاهی دارد؟

تئاتر قم در کشور از جایگاه خوبی برخوردار است و تقریبا می‌توانیم بگوییم که جزو یکی دو استان اول هستیم.

 تئاتر قم بسیار خوب و قوی است. در زمینه کارهای مذهبی که قم پرچم‌دار کارهای مذهبی در کشور است و استان‌های دیگر به نوعی دنباله رو حرکت تئاتر‌های مذهبی شهر قم هستند.

در زمینه تئاتر‌های مدرن هم کار‌های خوبی داریم چرا که از دیر باز در قم تئاتر کار ‌شده و همچنین در قم نیروها و افرادی که کار می‌کردند، اساتیدی که الان پیشکسوت شده‌اند بسیار قوی بودند.

همچنین قم از لحاظ نیروی انسانی و آن چیزی که تئاتر به آن نیاز دارد یعنی فکر و ایده همیشه جزو استان‌هایی بوده که مملو از این افراد بوده است.

استان قم جزو چند استانی است که هنرستان تئاتر دارد. در خیلی از استان‌ها هنرستان تئاتر وجود ندارد ولی ما بیشترین دانشجوی تئاتر را در استان قم داریم و هر سال تعدادی بازیگر تئاتر از هنرستان به بدنه تئاتر اضافه می‌شود.

وضعیت زیرساخت های تئاتر در قم چگونه است؟

علاقه مندی به تئاتر در شهر قم چشمگیر است که به همین واسطه نیروی فکر زیاد داریم اما متاسفانه در کنار این نیروی جوان و فکر و اندیشه ای که داریم با کمبود سخت افزاری تئاتر مواجه هستیم.

ما یک سالن تئاتر اختصاصی و خوب برای تئاتر قم نداریم. در قم با وجود این همه سالن خوب، یک سالن تئاتر که اختصاصا برای تئاتر ساخته شده باشد وجود ندارد،یا اگر وجود دارد برای تئاتر قابل استفاده نیست،چرا که مسؤولانش اجازه اجرای تئاتر در آن سالن را نمی‌دهند.

مثلا سالن قدس در مصلی سالن خوبی است و برای اجرای تئاتر مناسب است اما آنجا به ارگانی واگذار شده است که اجازه اجرای تئاتر را نمی‌دهد و دیگر برای تئاتر استفاده نمی‌شود.

در دهه هفتاد کسانی مثل حسین پارسایی، علی فرحناک، فداحسین و طاهری در مصلی قدس تئاتر اجرا می‌کردند و بنده خودم از همان جا کار تئاتر را شروع کردم. یعنی مردم در آنجا برای دیدن تئاتر کودک صف می‌کشیدند اما الان از آن سالن استفاده‌های دیگری می‌شود.

تئاتر قم بخش نرم افزار کار را دارد. جوان‌های با استعداد، با اندیشه و فکر وجود دارد که نسبت به استان‌های دیگر سرآمد هستند اما متاسفانه بخش سخت افزار تئاتر قم بسیار ضعیف است، سالن نداریم، محل تمرین نداریم، محل اجرا نداریم و این باعث شده که تئاتر قم افت محسوسی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد.

چه راهکار و پیشنهادی برای بهتر شدن تئاتر شهر قم دارید؟

باید مسؤولان ما به این نتیجه و باور برسند که تئاتر برای مردم شهر ما نیاز است چرا که در سالن کوچک 180 نفره توانستیم 6 هزار تماشگر را در عرض 40 اجرا پذیرا باشیم و این نشان دهنده این است که تئاتر برای شهر ما نیاز است و مسؤولان باید به فکر باشند و اجازه بدهند که این اتفاق بیفتد.

البته به تازگی در تالار مرکزی شهر قم حرکتی را آغاز کرده ایم که ان شالله به نتیجه برسد اما در آنجا هم کمبودهایی حس می‌شود مثل وضعیت گرمایش و سرمایش که باید درست شود که فعالیت تئاتر در آنجا تداوم داشته باشد.

نکته دوم بحث آموزش است، باید آموزش را جدی بگیریم. در قم علاقه مندی خیلی زیاد است اما علاقه مندان باید آموزش ببینند و به آموزش‌ها جهت دهی داده شود.

این دو نکته اگر رعایت شود و جدی گرفته شود قطعا به روزهای اوج تئاتر شهرمان بر می‌گردیم.

از مشخصه‌ها و ویژگی‌های تئاتر قم بگویید، به نظرتان در تئاتر قم برتری خاصی حس می‌شود؟

تئاتر قم چند ویژگی دارد که شاید شهرهای دیگر از این ویژگی‌ها برخوردار نباشند که می‌تواند نقطه برتری بچه‌های شهر قم باشد.

ما در شهری زندگی می‌کنیم که با بهره گیری از وجود حوزه علمیه و مراجع و کارها و مباحث فکری و اندیشه‌ای می‌توانیم سرآمد باشیم.

از سوی دیگر به مرکز نزدیک هستیم یعنی یک هنرجو تئاتر به راحتی می‌تواند به تهران برود و اجراهای خوب و قوی را ببیند و از آن‌ها بهره گیری کند و برگردد و درسی را که گرفته است پس بدهد.

و نکته آخر این است که استعداد و توانایی‌هایی که بچه‌های شهر قم دارند بسیار چشمگیر است.

شما تئاتر شهر قم را تا سطح بین الملل هم پیش برده‌اید، از نمایش‌ها و افتخاراتی که برای ایران کسب کرده اید بگویید.

در سال 85 گروه تئاتر ایده را راه اندازی کردم و همچنان این گروه را اداره می‌کنم و آن را فعال نگه داشته ام.

گروه تئاتر ایده کارهای بین المللی تولید کرده است، کارهایی که استاندارها و مشخصه‌های بین المللی دارد و توانسته پرچم ایران و همچین شهر قم را بالا نگه دارد.

گروه تئاتر ایده با نمایش‌هایی که ارائه داده است برنده جایزه‌های متعددی شده است برای مثال با نمایش یک دختر و یک سرباز در جشنواره هند و کاناک مالزی جایزه کسب کرده ایم و همچنین با نمایش شام آخر توانسته ایم در جشنواره نمایش‌های خلاق جهان در اسلواکی سه جایزه کسب کنیم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjaaeo.uqeyozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما