چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 8356

16 هکتار از مراتع قم نابود شد

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی استان قم از نابود شدن 16 هکتار از مراتع مناطق ییلاقی قم از اواخر خردادماه تاکنون خبر داد.
16 هکتار از مراتع قم نابود شد
به گزارش قم نیوز، احمد عفتان امروز با اشاره به اینکه استان قم خشک و نیمه خشک بوده و میزان متوسط بارندگی آن محدود و نصف میانگین کشور است، خاطرنشان کرد: در این شرایط استقرار بوته‌ها و درختچه‌ها بسیار سخت است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه از اواخر خرداد ماه تاکنون هشت مورد حریق در مراتع استان گزارش شده است، اظهار داشت: بر اثر این حریق‌ها بیش از ۱۶ هکتار از مراتع مناطق ییلاقی استان و تعدادی گونه‌های ارزشمند بادام کوهی به کلی نابود شد.

وی با بیان اینکه بخش خلجستان با شش فقره حریق بیشترین سهم آتش سوزی را در مراتع استان داشته است، تصریح کرد: همچنین در بخش‌های کهک و سلفچگان نیز شاهد وقوع حریق بوده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه علت وقوع تمام این حریق‌ها متاسفانه عوامل انسانی است که در اثر سهل انگاری و یا بعضاً شیطنت افراد ناآگاه به وقوع می‌پیوندد، خاطرنشان کرد: شهروندان که برای تفریح و تفرج به مناطق ییلاقی و کوهستان‌ها و مراتع عزیمت می‌کنند بیش از بیش باید مراقب باشند تا با برپاکردن آتش، موجب بروز حریق در مراتع نشوند.

عفتان با تاکید بر اینکه در سال ۸۹، ۳۳ مورد حریق در مراتع استان رخ داد و در مجموع۴۲۷ هکتار از این اراضی در آتش سوخت، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حریق‌ها به ۱۴ مورد کاهش یافت اما متاسفانه ۷۴/۷ هکتار اراضی از بین رفت.

وی با تاکید بر اینکه تعداد نیروها و امکانات یگان حفاظت این اداره کل کافی نیست و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اظهار کرد: در صورت مشاهده هرگونه حریق نیز مراتب را به‌صورت شبانه روزی به تلفن امداد یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به شماره ۱۲۰ اطلاع دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در هنگامی که هوای استان همراه با وزش باد است و منجر به گسترش آتش می‌شود، از روشن کردن آتش در مراتع و پارک‌ها خودداری کنند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcd.k0j2yt0s9a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما