دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : 86449
منبع : خبرگزاری فارس

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

قم نيوز : رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کرونا به ارائه توصیه‌هایی در زمینه تغذیه مناسب در این زمینه پرداخت.
بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
به گزارش قم نیوز مبارزه و مقاومت در برابر ویروس کرونا کلیدی‌ترین رمز پیروزی بر شرایط بحرانی کنونی است. برخی در میدان بیماری با این ویروس دست به گریبان هستند ولی برخی افراد باید در میدان پیشگیری وارد عملیات شوند.

سیستم ایمنی قوی از عوامل تأثیرگذار برای مبارزه با این ویروس است به طوری که با رژیم غذایی مناسب می‌توان به تقویت سیستم ایمنی پرداخت.

برخی مواد غذایی نیز سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند. در زمینه تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی با علی اکبر حق ویسی، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم به گفت‌وگو پرداختیم.


چه عواملی در تقویت یا تضعیف سیستم ایمنی بدن با توجه به شیوع بیماری کرونا تأثیرگذار است؟

علل مختلف تضعیف سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد که یکی از آنها کم‌خوابی و بی‌خوابی است. می‌توان بیان کرد خواب منظم به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند.

حدود ساعت 22 یا 22:30 زمان مناسبی برای خواب است. دیر خوابیدن، کم خوابیدن و خواب ناآرام به شدت سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

پیاده‌روی به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند بنابراین مردم سعی داشته باشند روزی 30 تا 40 دقیقه به پیاده‌روی در محیط آزاد بپردازند.

به طور عمده مواد مغذی بدن مانند پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح در استرس و فشار عصبی دفع می‌شود که زمینه را برای ضعف سیستم ایمنی بدن فراهم می‌کند.

 

چه مواد غذایی به پیشگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟

ویتامین A یکی از ویتامین‌ها است که تأثیر خوبی در تقویت سیستم دفاعی بدن دارد که روغن، کره، زرده تخم مرغ، شیر، لبنیات و جگر منبع خوبی از این ویتامین است.

بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A است که در سبزی‌ها و میوه‌هایی با رنگ سبز، زرد، قرمز و نارنجی وجود دارد.

ویتامین C در سبزی‌ها و میوه‌ها به خوبی یافت می‌شود. به طور عمده فلفل سبز دلمه‌ای منبع خوبی از این ویتامین است، گوجه، انواع کلم، انواع مرکبات، لیمو شیرین و پرتقال از دیگر خوراکی‌ها دارای این ویتامین هستند.

از طرفی امگا3 تأثیر خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. امگا3 در غذاهای دریایی به ویژه ماهی دریایی وجود دارد.

منابع غذایی آهن در گوشت‌های حیوانی، گوشت سفید و قرمز مشاهده می‌شود. گوشت گاو و گوساله دارای تبع سرد هستند و بهتر است در این شرایط مصرف نشود.

گوشت گوسفند، بز، بزغاله و بره نر خوب و مناسب است. از طرفی نیز با توجه به وضعیت اقتصادی مردم مرغ، ماهی، بلدرچین و شتر مرغ بهتر می‌توانند دریافت کنند.

مغزدانه‌ها به ویژه مغز پسته دارای آهن است و میزان آهن خوبی دارد ولی با توجه گرانی، سبزی‌ها مانند اسفناج خوب است. به طور عمده مواد غذایی گیاهی‌ نسبت به مواد غذایی حیوانی‌ منبع آهن کمتر و جذب پایین‌تری نیز دارند.

حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا، لپه و ماش منبع گیاهی آهن هستند که بهتر است جوانه بزند تا ارزش تغذیه‌ای آنها دو تا سه برابر افزایش پیدا کند.

میوه‌های خشک مانند برگه زردآلو، قیسی، انجیر، کشمش و خرما نیز منبع خوبی از آهن هستند.

خوردن این مواد غذایی از بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند یعنی علاوه بر اینکه بر سیستم دفاعی بدن تأثیر دارد از انواع عفونت‌ها در بدن پیشگیری می‌کند.


چه بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای به مردم پیشنهاد می‌کنید؟

وضعیت کنونی حساس است. مردم نباید غذای سرخ کردنی مصرف کرده و حتی بوی غذای سرخ کردنی نباید استشمام کنند.

باید آب و مایعات زیاد مصرف کرد؛ دمنوش تأثیر مثبت در ایجاد سلامتی دارد. از طرفی تنوع در مواد غذایی برای کودکان به دلیل فراغت آنها مهم است بنابراین توصیه می‌شود وعده‌های غذایی به این شکل مصرف کنند.

گردو و نان و پنیر، سبزی و نان و پنیر و تخم مرغ آب پز همراه پودر آویشن یا زیره مفید است. نان و عدسی همراه مقداری فلفل، گل پر و چوب دارچین نیز تغذیه مناسبی است.

نان و خامه و عسل در این وضعیت توصیه می‌شود البته در مواقع دیگر مصرف خامه توصیه نمی‌شود ولی به دلیل آنکه خامه منبع خوبی از ویتامین A است، توصیه می‌شود.

صبحانه حلیم با دارچین، نان، کره و مربا مانند مربای بالنگ، هویج و گل سرخ و شیر و عسل می‌توان مصرف کرد.

در میان وعده‌ها باید انجیر، کشمش، مویز و پرتقال مصرف کرد که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد.

برخی شربت‌ها مانند شربت گلاب و زعفران بسیار تأثیر مثبت دارد و سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود.

افراد دارای فشار خون باید از خوردن زعفران خودداری کنند زیرا فشار خون آنها افزایش پیدا می‌کند.

عدس پلو، استانبولی پلو و لوبیا پلو از جمله مواد غذایی ساده هستند که مواد مغذی خوبی دارند در کنار این موارد دارچین و رب انبار نیز مفید است.

 

 در وعده‌های غذایی اصلی چه غذاهای پیشنهاد می‌کنید؟

خورشت کدو، عدس پلو و هویج به عنوان چاشنی، خورشت آلو اسفناج، انواع آبگوشت‌ها، زرشک پلو با مرغ، نخود آب با نارنج(شامل نخود، ماش، برنج، گشنیز، اسفناج، پیاز، زردچوبه، سیر و نمک)، کباب شامی، کوفته تبریزی، کباب با نارنج و زیتون، خوراک لوبیا چیتی با چوب دارچین، سیب زمینی و تخم مرغ آب پز همراه پودر آویشن و زیره و کالجوش با نون خشک محلی از جمله غذاها در وعده‌های غذایی اصلی هستند.

  برخی مردم عادت به خوردن فست فودها دارند چه پیشنهادی به آنها دارید؟

خوردن فست فود در شرایط عادی نیز خوب نیست. از نظر تغذیه‌ای فست فودها انرژی و اسید چرب اشباع بالایی دارد که این موارد در کنار هم سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کنند.

برخی افراد کنار فست فود نوشابه می‌خورند در حالی که خوردن غذای شیرین توصیه نمی‌شود. می‌توان بیان کرد مصرف روغن، شکر و نمک مشکلاتی به وجود می‌آورد.

 

 خوردن مایعات چه کمکی به بهبود و پیشگیری از ابتلای به بیماری می‌کند؟

آشامیدن آب و مایعات به کنترل بیماری کمک می‌کند. مصرف میوه و آب میوه توصیه شده است.

غذاهای روباز یکی از عواملی است که این بیماری را انتقال می‌دهد. سبزی و میوه باید چهار مرحله شسته شود. ابتدا گل و لای آن گرفته می‌شود و سپس با شست و شوی بهداشتی سبزی سلامت آن ایجاد و انگل‌زدایی می‌کنند.

سیستم دفاعی بدن روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و اگر بدن نتواند مقاومت کند دچار بیماری می‌شود به همین دلیل رعایت بهداشت مواد غذایی بسیار اهمیت دارد.

غذاها باید به خوبی حرارت داده شود تا حرارت به عمق غذا برسد یکی از موارد که می‌تواند انتقال بیماری را داشته باشد، تخم مرغ عسلی نیم‌پز است.

افراد توجه داشته باشند خوراکی‌ها و غذاهایی که امکان شست‌وشو ندارد خریداری نکنند.



انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcaoyna.49niy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما