پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 8652
ستوده عنوان کرد:

تأثیر ریاست ایران برغیرمتعهدها

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم قم گفت: برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران علاوه بر اینكه به حل بحران های منطقه ای كمك می كند، ریاست ایران بر این جنبش نیز تاثیرگذاری آن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
تأثیر ریاست ایران برغیرمتعهدها
به گزارش قم نیوز، محمد ستوده در آستانه برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند با برقراری تعاملات جهانی و همبستگی میان اعضای عضو این جنبش، برای حل بحران های خاورمیانه و ناآرامی های اخیر سوریه اقدام كند.

وی افزود: این سازمان باید با استفاده از جهت گیری های كارشناسی شده در تامین منافع اعضای كشورها و عدم وابستگی از كشورهای استعمارگر به سمت استقلال بیشتر گام بردارد.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: جنبش عدم تعهد با شركت دو سوم كشورهای جهان تشكیل شده است كه ایران می تواند با مدیریت كارآمد، از این فرصت استفاده كرده و با بهره مندی از ظرفیت های موجود اعضاء در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جهت پیشبرد اهداف سازمان، تلاش كند.

وی سیاست گذاری های كلان، تامین منابع مالی كشورهای عضو، توجه به مسائل بنیادی و حیاتی كشورهای جهان، تقدم بخشیدن به مسائل كشورهای در حال توسعه را از جمله مواردی دانست كه در اجلاس غیرمتعهدها باید درباره آن ها بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

ستوده تاكید كرد: برابری كشورهای در حال توسعه با كشورهای توسعه یافته و رفع موانع و مشكلات موجود، برقراری تعاملات جهانی، اتخاذ دیپلماسی فعال و همه جانبه و به اجرا درآوردن مصوبات و قطعنامه های سازمان جنبش عدم تعهد می تواند از مهم ترین دستاوردهای برگزاری اجلاس در تهران باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم با انتقاد از وضعیت موجود در جنبش عدم تعهد و تعلل در اجرایی كردن اهداف و برنامه های این جنبش، گفت: این سازمان با عضویت ۲۱۰ كشور تا كنون نتوانسته است نقش پویایی در تحولات جهانی ایفا كند و از وابستگی به قدرت های بزرگ و مداخله جو و استكباری رهایی یابد.

ستوده جنبش عدم تعهد را دارای منابع بالقوه ای از جمله منابع اقتصادی و انرژی و قابلیت های فرهنگی و سیاسی دانست كه باید با تقویت كمیسیون ها و تشكل های درون سازمانی در رسیدن به اهداف حركت كرد.

جمهوری اسلامی ایران از ۵ تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ (۲۶ تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۲) میزبان شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد خواهد بود.

این كنفرانس با "شعار توسعه صلح پایدار در سایه مدیریت مشترك" با حضور بیش از ۱۲۰ كشور جهان و ده ناظر سازمان های معتبر بین المللی برگزار می شود و همزمان با آن ریاست بزرگترین سازمان سیاسی جهان پس از سازمان ملل متحد، در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcc.pq4a2bqeila82.html
نام شما
آدرس ايميل شما