شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : 8900

شروع دروس حوزه‌های علمیه یاد‌آور نام عالمان مجاهد است

قم نيوز : قم نیوز: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای به مناسبت شروع سال تحصیلی 92 ـ 1391 حوزه‌های علمیه اعلام کرد: شروع دروس حوزه‌های علمیه یاد‌آور نام عالمان مجاهدی است که در طول تاریخ با رشادت فراوان، ‌از حریم اسلام و کیان تشیع پاسداری کردند.
شروع دروس حوزه‌های علمیه یاد‌آور نام عالمان مجاهد است
به گزارش قم نیوز، در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به امضای آیت‌الله یزدی رسیده آمده است: بحمدالله سال تحصیلی حوزه‌های علمیه آغاز می‌شود و شور و شوق تحصیل علوم دینی و تهذیب اخلاقی سراسر حوزه‌های علمیه را فرا گرفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: شروع دروس حوزه‌های علمیه یاد‌آور نام عالمان مجاهدی است که در طول تاریخ با رشادت فراوان، ‌از حریم اسلام و کیان تشیع پاسداری کردند و ضمن صبوری در برابر ناملایمات به رسالت حقیقی خویش عمل کردند؛ چه بسیار عالمان فرهیخته‌ای که جان مبارک خود را در راه تعالی اسلام عزیز اهدا کردند و چه بسیار روحانیان مبارزی که تلخی روزگار را چشیدند اما از هدف خود چشم نپوشیدند.

در این بیانیه آمده است: اکنون در آغاز سال تحصیلی جدید ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره همه علمای حماسه آفرین سلف و نیز عالمان و مجاهدان عصر حاضر و در رأس آنان امام عظیم‌الشأن حضرت روح‌الله الموسوی الخمینی (رحمة‌الله‌علیه) نظر همگان را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

۱- رسالت امروز حوزه‌های علمیه حراست از کیان اسلام و تشیع، ‌مبارزه علمی و عملی با توطئه‌های دشمنان اسلام و خنثی ساختن کید منافقان و مزدوران، پاسخ به شبهات علمی و پرسش‌های نسل جوان، هدایت جامعه به سمت معرفة‌الله و حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ دستاوردهای آن است؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی همان درخت تنومندی است که با خون شهیدان گلگون کفن انقلاب آبیاری شده و با مجاهدت عالمان و فرزانگان و آحاد ملت شریف ایران تاکنون در برابر همه توطئه‌ها و تهدیدها ایستاده است. حوزه علمیه به عنوان مصدر این رودخانه خروشان و مادر دلسوز این حقیقت خدا آرمان، لازم است ضمن تعامل مشفقانه و تلاش خردمندانه، از ‌ارزش‌های انقلاب اسلامی و از اصل مترقی ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی حمایت کند.

۲- بی‌تردید ‌ماندگاری حوزه علمیه پویا بدون همدلی و همراهی استادان محترم و حوزویان با مدیریت آن امکان‌پذیر نیست. اهتمام اساتید محترم حوزه‌های علمیه به اجرای دقیق برنامه‌های شورای عالی و مدیریت حوزه و تلاش برای استحکام علمی و عملی حوزه‌ها در سایه شاگرد پروری روشمند و روز‌آمد و توجه به امر تهذیب و اخلاق در کنار تحصیل و تدریس به پدید آمدن حوزه علمیه منسجم و مورد رضایت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) خواهد انجامید. از این‌رو اساتید محترم نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف حوزه‌های علمیه دارند که امید است این مهم در سال جاری با همت و شتاب بیشتر همراه شود.

۳- طلاب عزیز و جوان، سرمایه‌های علمی و معنوی حوزه‌های علمیه و امیدهای آینده جهان اسلام‌ هستند. اکنون که در عصر بیداری اسلامی قرار داریم، ‌چشم جهانیان به حوزه‌های علمیه خیره مانده تا سرمایه‌های آن بتوانند در آینده‌ای روشن، دل‌های مشتاق اسلام و معنویت را از زلال حقایق نورانی آن بهره‌مند سازند. چنین است که هرچه کوشش و تلاش طلاب عزیز در تحصیل علم و تهذیب اخلاق بیشتر باشد، آرزوها دست یافتنی‌تر و افق فرا رو روشن‌تر و امید بخش‌تر خواهد بود. آنچه نباید لحظه‌ای از آن غفلت شود‌، نظم در امور و دقت عمل در فراگیری دروس و تقوی و بصیرت در اخلاق و رفتار است. توجه به نصایح خردمندانه و رهنمودهای مقام معظم رهبری، مراجع عظام، علمای اعلام و اساتید بزرگوار حوزه‌های علمیه و تبعیت از برنامه‌ها و قوانین مدیریت محترم حوزه، ‌حرکت علمی و عملی طلاب را شتاب می‌بخشد و فضایی آکنده از علم و اخلاق را در حوزه‌های علمیه حاکم می‌سازد.

۴ ـ بی‌تردید هر تحول مطلوبی در سایه مدیریت منسجم و کار آمد رقم خواهد خورد. این مهم نیز جز با تعامل پیوسته شورای عالی و مدیریت محترم حوزه با علمای اعلام و اساتید بزرگوار و بهره‌مندی از ارشادات و هدایت‌های رهبری و مراجع معظم تقلید (حفظهم الله تعالی) و توجه به نقش آنان در اداره حوزه میسر نخواهد شد. از این رو لازم است مدیریت محترم ضمن توجه به آنچه گفته شد‌، و نیز حفظ ارتباط مستمر خود با بدنه حوزه‌های علمیه رسالت خود را به خوبی ایفا کند. در این میان ‌ارائه دروس متناسب با نیازهای جامعه از جمله توجه به فقه حکومتی‌، اهتمام به امر تهذیب و اخلاق در مدارس علمیه، ‌حفظ اصالت‌های حوزه و تقویت مبانی فقه سنتی و جواهری از مهم‌ترین امور است. البته این مهم نباید موجب فراموشی موضوع تحول شود. از این رو نقش مدیریت حوزه در جدا ساختن مرز ابداع‌ها از بدعت‌ها‌، ‌و تحول خواهی از اصالت گریزی بسیار مهم خواهد بود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ‌ضمن تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ‌به مراجع معظم تقلید، ‌علمای اعلام و اساتید محترم، ‌اعضای فعلی و پیشین شورای عالی و مدیریت حوزه و‍ فرد فرد طلاب عزیز، برای همگان سالی توام با توفیق و سعادت را آرزو دارد. آرزوی حقیقی همه طالبان علم و فضیلت،‌ طلوع آفتاب مهدویت و ظهور منجی عالم بشریت،‌ حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

انتها پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdci.uavct1a3ubc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما