دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 89541
منبع : خبرگزاری ايرنا

خرید تضمینی گندم اقدام عملی برای حمایت از کشاورزان قمی

قم نيوز : بر اساس برآوردها امسال بیش از ۲۰ هزار تن گندم به‌صورت تضمینی از بهره‌برداران این محصول در قم خریداری خواهد شد که نشان‌دهنده اقدام عملی دولت در حمایت از کشاورزان استان است.
خرید تضمینی گندم اقدام عملی برای حمایت از کشاورزان قمی
خرید تضمینی گندم اقدام عملی برای حمایت از کشاورزان قمی
به گزارش قم نیوز قم ازجمله استان‌های کشور است که کشت گندم به‌عنوان محصولی راهبردی در تامین امنیت غذایی مردم در آن صورت می‌گیرد و محصول تولیدشده کشاورزان به‌صورت تضمینی توسط دولت خریداری و در سیلوی استان نگهداری می‌شود.

شاید بتوان گفت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان قمی مهم‌تر از سایر مناطق کشور است،‌ چراکه کشاورزی در قم به دلیل تنش‌های محیطی،‌ تغییرات شدید دمایی و محدودیت‌های دسترسی به منابع آبی با مشکلات بیشتری همراه است و کشاورزان قمی برای تولید محصول باکیفیت در این شرایط، سختی زیادی را تحمل می‌کنند و خرید تضمینی محصول، حمایتی مهم برای ادامه فعالیت آنان به‌حساب می‌آید.

 در همین رابطه شماری از مسئولان استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بر لزوم تسهیل فرآیند خرید تضمینی گندم در قم و حمایت بیشتر از بهره‌برداران آن در سال جهش تولید تاکید و بیان کردند در این استان فرآیند خرید با استقبال خوب کشاورزان بر اساس دستورالعمل‌های اعلام‌شده انجام می‌شود.

دسترنج کشاورزان قم درخرید تضمینی گندم حراست شود

معاون امور اقتصادی استانداری قم، در این رابطه گفت: ظرفیت تولید گندم در این استان در مقایسه با سایر استان‌ها کم است ولی باید در خرید تضمینی گندم، از دسترنج کشاورزان حراست شود و به بهترین وجه این خرید صورت گیرد.

مهرداد غضنفری با تاکید برنهایت دقت درخرید محموله‌های گندم در استان، ادامه داد: اگرچه باید برای تامین این محصول راهبردی و حراست از دسترنج کشاورزان استان نهایت تلاش شود ولی محموله‌ای که ازنظر کیفی دارای استانداردهای پایینی است نباید برای بالا بردن آمار استان، اصراری برای خرید آن داشته باشیم.

وی بابیان اینکه الزام به اجرای دستورالعمل‌های کشوری در استان ضروری است گفت: در راستای حمایت از کشاورزان، نظارت و بازرسی‌های لازم از زمین‌های کشاورزی صورت گرفت که کشاورزان از نحوه پیش‌خرید گندم و کلزا در استان اعلام رضایت کردند.

معاون امور اقتصادی استانداری قم، بابیان اینکه پرداختی بهای گندم ارتباطی با بدهی‌های کشاورزان ندارد، گفت: در برخی موارد بانک‌ها هزینه خرید گندم از کشاورزان را به‌عنوان بدهی قبلی آن‌ها برداشت می‌کردند، که با آن برخورد شد، چراکه مبلغ واریزی از دیون کشاورز جداست.

غضنفری با تاکید بر تسریع در ثبت گندم و کلزای خریداری‌شده در سامانه گفت: هر استانی که خرید گندم خود را سریع‌تر در سامانه ثبت کند، امکان پرداخت سریع‌تر پول به کشاورزان نیز برای آن وجود دارد که باید در این زمینه تمهیداتی برای تسریع در ثبت محموله‌های خریداری‌شده در این سامانه انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم به‌عنوان یک وظیفه فراسازمانی با مشارکت تمام سازمان‌های دخیل در موضوع باید پیگیری شود، گفت: معیار استان، اجرای دقیق دستورالعمل‌های کشوری در زمینه خرید تضمینی گندم و درعین‌حال همراهی و رعایت حال کشاورزان است.

۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان قمی خریداری می‌شود

همچنین مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم در این رابطه گفت: فرآیند خرید تضمینی گندم از کشاورزان آغازشده و پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از ۲۰ هزار تن گندم از تولیدکنندگان این محصول در استان خریداری شود.

بهزاد رادمنش بیان کرد:‌ علاوه بر سیلوی ۱۰۸ هزار تنی شهید آصف نخعی قم که در کیلومتر۱۰ جاده اراک واقع‌شده، شرکت تعاونی روستایی بخش جعفرآباد استان نیز به‌عنوان مباشر خرید، آماده تحویل گندم از کشاورزان بخش است.

وی ادامه داد: البته در انبارهای شرکت تـعاونی بخش جعفرآباد صرفا محموله‌های با وزن کمتر از ۱۰تن خـریداری و تحـویل می‌شود و محموله‌های با وزن بیش از این مقدار باید به سیلوی ملکی استان تحویل شود.

وی افزود: در سال جاری قیمت خرید پایه گندم معمولی با ۴۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل، هر کیلوگرم مبلغ  ۲۵ هزار ریال و گندم دروم ۲۶هزار ریال تعیین‌شده است.

رادمنش گفت: از کشاورزان درخواست می‌کنیم به‌منظور سهولت در امر تحویل گندم و نیز دریافت وجه آن، قبل از مراجعه به  مراکز خرید، نسبت به ثبت و کنترل اطلاعات زراعی خود در سامانه پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی اقدام نمایند.

سیلوی بتنی شهید نخعی که در جنوب غربی شهر قم قرار دارد، دارای ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۰۸ هزار تن گندم و ۳۶ کندو می‌باشد، این سیلو با توان تخلیه و بارگیری ۲۰۰ تن در ساعت در زمینی به مساحت  ۹۰هزار مترمربع ایجادشده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.

۶۵۰۰ هکتار از مزارع قم زیر کشت گندم است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: ۶هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت گندم آبی و دیم است.

محمدعلی سلامی بیان کرد:‌ امسال پنج هزار و ۲۰۰ هکتار گندم آبی و یک هزار و ۳۰۰هکتار گندم دیم در قم کشت‌شده که اکنون مراحل برداشت و خرید تضمینی آن از کشاورزان در جریان است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۵هزار تن گندم در قم برداشت شود که این میزان باوجود محدودیت‌های محیطی استان، رقم قابل‌توجهی است.

وی با اشاره به این‌که کیفیت گندم تولیدشده در قم مطلوب است،‌ ادامه داد: کشت گندم استان بیشتر در بخش جعفرآباد صورت می‌گیرد و کشاورزان بومی منطقه در این زمینه مهارت خاصی دارند.

سلامی گفت: در بحث تولید گندم که ازجمله محصولات راهبردی است، از ارقام مقاوم و مناسب کشت در شرایط آب و هوایی قم استفاده می‌کنیم تا این محصول در استان باکیفیت مناسب تولید شود.

وی بابیان این‌که بیش از ۲ هزار غله کار در مناطق مختلف استان قم مشغول فعالیت و کشت محصولات راهبردی همچون گندم، جو و کلزا هستند، تاکید کرد: حمایت از کشاورزان در خودکفایی و تامین امنیت غذایی مردم به‌خصوص در بخش تولید محصول راهبردی گندم نقش اساسی را برعهده دارد.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcgqn97.ak9yt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما