يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : 9004
آیت الله استادی:

با مدرک گرایی در حوزه مخالفم

قم نيوز : قم نیوز: دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد با مدرک گرایی در حوزه مخالف است و حتی مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب نیز بارها با این موضوع مخالفت کرده اند.
با مدرک گرایی در حوزه مخالفم
 به گزارش قم نیوز، آیت الله رضا استادی، ظهر امروز در مراسم افتتاحیه هفدهمین سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: بنده نه به عنوان یک عضو شورای عالی حوزه های علمیه، بلکه به عنوان یک طلبه و حوزوی اعلام می کنم که با مدرک گرایی در حوزه مخالفم و معتقدم که این امر آسیبی به قم و حوزه علمیه آن زده است.

وی افزود: برخی از‌ مراجع تقلید می گویند مدرک گرایی در حوزه نباید باشد و برخی به صراحت با آن مخالفت می کنند و حتی رهبر معظم انقلاب تا کنون چندین بار با این امر مخالفت کرده اند.

امام جمعه قم در ادامه انتقادات خود از مدرک گرایی در حوزه،‌ گفت: حوزه نباید خود را با چنین کارهایی سبک کند بلکه باید اجازه اجتهاد دهد.

آیت الله استادی گفت: متأسفانه این کار(مدرک گرایی در حوزه) انجام شده اما مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) باید این افتخار را برای خود حفظ کند که طلاب آن با علم به این که در این مرکز علمی، مدرکی به آن ها داده نمی شود برای خود علم به آن رجوع می کنند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به سخن معاون آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مبنی بر این که نباید استادان مدارس علمیه تنها مورد پسند مدیران مدارس بوده و به این طریق انتخاب شوند، خاطرنشان کرد: بنده این موضوع را پیگیری خواهم کرد و چنانچه چنین چیزی وجود داشته باشد باید ا صلاح شود.

آیت الله استادی در ادامه سخنان خود در توصیه به طلاب،‌ گفت:‌ خوب درس خواندن به خصوص رسائل و مکاسب و بعد درس خارج، مهمترین وظیفه یک طلبه بوده و در آینده او تأثیر گذار است.

وی با بیان این که برخی افراد در حوزه مدعی هستند باید کتاب های فعلی حوزه عوض شودافزود: کتاب های فعلی ما همین است که می خوانیم و امتحان خود را نیز پس داده و از این رو اگر خوب تدریس شده و خوب خوانده شود، طلاب را به خوبی در مسیر اجتهاد قرار خواهد داد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، با بیان این که بر اساس همین اظهار نظرها، طلاب حوزه برخوردهای مختلفی با کتاب های موجود دارند، خاطرنشان کرد: پیرو همین حرف و حدیث ها، برخی طلاب حوصله خواندن این کتاب ها را نداشته و از خواندن آن مأیوس هستند و این آسیبی برای حوزه است؛ از سوی دیگر نباید برخی فکر کنند که این کتاب ها، کتاب های سهل و آسانی است که به راحتی می توانند آن را بخوانند و این هم یک آسیب دیگر است.

وی افزود: طلبه باید خود را به خواندن روایات و مطالب فقهی مرتبط با دروس خود کند، چرا که اگر این موارد جدی گرفته شود، موفقیت از آن طلبه خواهد بود؛ بسیاری از طلاب ما درس می خوانند، اما این راه را طی نمی کنند که این هم آسیب دیگر است.

آیت الله استادی تأکید کرد: اگر طلبه ما در دهه اول طلبگی به ویژه ۶ سال اول خوب درس بخواند،‌ در دهه دوم طلبگی در مسیر اجتهاد قرار خواهد گرفت.

وی گفت: امروز طلبه باسوادی که لنگ باشد نداریم و طلبه فاضل و باسواد در همه جای داخل و خارج ا ز کشور جا دارد.

امام جمعه قم در بیان رموز موفقیت طلاب، افزود: اولین رمز موفقیت یک طلبه احترام به پدر و مادر است که خیلی باعث پیشرفت و ترقی هر انسانی خواهد شد و در برکت داشتن درسی که می خواند مؤثر است.

وی اضافه کرد: دومین رمز موفقیت طلبه احترام به استاد است چرا که استاد چه خوب و چه بد، به گردن شاگرد خود حق دارد؛‌ از طرفی بی احترامی به استاد آسیب هایی به انسان وارد می کند نه تنها مانع موفقیت، بلکه شاید قابل جبران نباشد.

آیت الله استادی در ادامه با تمجید از فعالیت های علمی صورت گرفته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: خوشبختانه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این امکان فراهم شده که طلبه بعد از حدود ۵سال تحصیل،‌ تدریس کند و این بسیار مفید است؛‌ از این رو باید قدردان این تشکیلات بود؛ البته نقاط ضعفی هم وجود دارد، اما باید این زحمات مورد تقدیر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تشکر از مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) برای برپایی این مجموعه تشکر از خداوند متعال است و استفاده صحیح از این مجموعه علمی نیز نوعی دیگر از شکر نعمت آن است.

آیت الله استادی در پایان سخنان خود با تأکید بر دوری طلاب و حوزه از مادی گرایی، گفت:‌ نباید تدریس و درس خواندن رنگ پولی به خود بگیرد؛‌ یعنی پول باشد، اما رنگ پولی گرفتن درس و بحث طلبگی کاری اشتباه است.
https://qomnews.ir/vdce.78objh87e9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما