چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : 9255

پیگیری جدی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قم به صورت هفتگی

قم نيوز : قم نیوز: استاندار قم از پیگیری جدی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قم به صورت هفتگی در جلسات استانداری قم خبر داد و گفت: اعتبارات این مصوبات تاکنون به خوبی تأمین شده است.
پیگیری جدی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قم به صورت هفتگی

قم نیوز، کرم رضا پیریایی در آستانه سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر به دیدار خود با محمود احمدی‌نژاد در خصوص پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های شاخص استان قم اشاره کرد و گفت: بنا داریم مواردی که اولویت ویژه‌ای برای استان قم دارد و در عین حال احتیاج به کمک دولت و دستور رئیس جمهور و معاونین رئیس جمهور و وزرا دارد به صورت برنامه ریزی شده در دیدار‌های مختلف مطرح و در خصوص رفع مشکلات و ارتقای کار‌ها در این دیدار‌ها صحبت شود.

وی اضافه کرد: در جلسه اخیری که در روز پنجشنبه هفته گذشته خدمت رئیس جمهور رسیدم مطالب مختلفی در خصوص قم مطرح شد و این نشان از جایگاه ویژه قم در دولت دارد که در ادامه به چند نمونه از مواردی که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت اشاره می‌کنم.

بهره برداری از پروژه انتقال آب شیرین به قم تا قبل از پایان دولت دهم

استاندار قم یکی از موارد مهم مطرح شده در این جلسه را رفع مشکل تأمین اعتبارات مالی و اعتباری پروژه عظیم انتقال آب از سر شاخه‌های دز برای تأمین آب شرب مردم قم عنوان کرد و بیان داشت: این پروژه حقیقتا پیشرفت‌های اساسی داشته است که پیش‌بینی می‌شود تا قبل از پایان دولت دهم به ثمر بنشیند که در جلسه با رئیس جمهور در خصوص فوریت تأمین ارز تخصیصی و پرداخت مطالبات پیمانکار صحبت شد که رئیس جمهور در این خصوص دستور لازم را صادر کردند.

حفظ مرکزیت دینی و علمی قم نیازمند فرودگاه بین المللی است

وی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه را بحث فرودگاه بین‌المللی قم بر شمرد و افزود: قم سیستم ارتباطی مناسب خود را می‌طلبد و با بررسی نظریه توسعه قم به اولویت‌های شفافی رسیدیم و برای اینکه مرکزیت دینی و علمی قم در جهان تشیع و جهان اسلام به خوبی شکل گیرد احتیاج به فرودگاه داریم.

پیریایی با اشاره به پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی این پروژه گفت: با مشارکت بخش خصوصی تجربه بسیار بزرگی در قم در حال شکل‌گیری است و ما باید به سرمایه‌گذاری که وارد این طرح خطیر شده است کمک کنیم و باید وزارت کشاورزی موظف شود تا کمک‌های لازم در خصوص واگذاری اراضی به فرودگاه را تسریع بخشد.

وی ادامه داد: قرار بر این شد تا معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با دستور رئیس جمهور اعتبارات لازم برای احداث زیر ساخت‌های این پروژه از قبیل احداث تقاطع غیر هم سطح، آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی را در بودجه سال آینده در نظر بگیرد تا فضای خوبی برای اجرای این فرودگاه و ملحقات اقتصادی و فرهنگی آن ایجاد شود.

استاندار قم اضافه کرد: اگر این حمایت‌های مسئولین استانی و کشوری از سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام شود و سرمایه‌گذاران ببینند که در بالا‌ترین سطوح مدیریتی با آنها همکاری لازم را دارند طبعا فرهنگ سرمایه‌گذاری مطلوب برای پیشرفت استان شکل می‌گیرد و در بیانات مقام معظم رهبری از مؤلفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی حضور گسترده و قوی بخش خصوصی ذکر شده است که با این اقدامی که در استان قم پیگیری می‌کنیم از فرمایشات ایشان تبعیت صورت می‌گیرد.

پیشرفت ۵۳ درصدی فاز اول منوریل قم

پیریایی پروژه منوریل قم را از دیگر مباحث مهم مطرح شده در دیدار با رئیس جمهور عنوان کرد و اظهار داشت: در این جلسه گزارشی در خصوص پیشرفت منوریل ارائه شد که در آن به پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی فاز اول این پروژه و همچنین افزایش ۱۰ درصدی پیشرفت طی چند ماه گذشته اشاره شد و در خصوص رفع مشکلات مالی و اعتباری این طرح درخواست‌هایی مطرح شد.

وی افزود: از رئیس جمهور درخواست تأمین ارز دولتی برای خرید تجهیزات و ناوگان منوریل را داشتیم و با توجه به اینکه این پروژه در لیست پروژه‌های مهر ماندگار دولت دهم نیز قرار دارد درخواست دستور تسریع در جهت تخصیص اعتبارات و کمبود نقدینگی این پروژه مطرح شد.

همه در اجرایی شدن منوریل کمک کنند

استاندار قم با بیان اینکه هرچه امکانات زیر بنایی قم را از هم اکنون پیگیر باشیم و آینده قم را به درستی بشناسیم هم مضایق و مشکلات در آینده نخواهد بود و هم شرایط ارتقای امور مختلف فراهم می‌شود گفت: در باب امور مهم عمرانی در استان قم به عنوان خادم مردم و به نمایندگی از دولت این تقاضا را دارم وقتی عموم مردم درخواستی دارند و نیاز و مصلحت شهر در انجام این پروژه است همه در خصوص اجرای آن کمک کنند.

پیریایی ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت دهم فاز اول این پروژه اجرایی و فاز دوم آن نیز شروع شود و با توجه به چشم‌انداز جمعیت آینده پردیسان لازم است در این موضوع سرعت بیشتری داشته باشیم.

کمک به شهرداری در اولویت کار‌ها قرار دارد

استاندار قم دیگر درخواست مطرح شده در دیدار با رئیس جمهور را پرداخت مطالبات شهرداری از دولت عنوان کرد و بیان داشت: شهرداری پروژه‌های بسیار مهمی را در دست اجرا دارد و کمک به شهرداری را اولویت کار‌ها می‌دانم و در این مساعدت نگاه خدمت به مردم وجود دارد.

پیریایی با بیان اینکه برای عدالت و خدمت انقلاب کردیم گفت: دولت جمهوری اسلامی دولت خدمت به مردم است و استاندار به عنوان نماینده دولت با اختیارات تام و تمام، باید مسئولان استانی اعم از شورای اسلامی شهر و شهردار را در انجام هر چه بهتر امور کمک کند.

استاندار قم دیدار با رئیس جمهور را مهم و خوب ارزیابی کرد و از برگزاری این جلسات به تناوب برای تسریع در اجرای امور خبر داد.

مصوبه هیئت دولت در جهت افزایش اختیارات استانداران

وی به تصویب نامه هیأت وزیران در جهت افزایش اختیارات استانداران اشاره کرد و گفت: در جلسه مورخه ۷ خرداد سال ۹۱ هیئت وزیران مصوب شد برای تمرکز‌زدائی بیشتر، همه اختیارات وزیران و معاونین رئیس جمهور در بخش مربوط به استان‌ها به استانداران واگذار شود که این نقطه عطفی در تاریخ کشور در جهت تمرکز زدایی در ساختار خدمت در دولت محسوب می‌شود و از ویژگی‌های این دولت است.

متن این مصوبه به شرح ذیل است: کلیه اختیارات، مسئولیت‌ها و وظایف وزیران و رؤسای دستگاه‌های ملی و معاونت‌های رئیس جمهور در زمینه فعالیت‌ها، تصمیمات و سایر امور از قبیل موافقت، تأیید، صدور مجوز، گواهی، پروانه و عناوین مشابه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و معاونت‌های یاد شده رئیس جمهور در سطح استان به استاندار واگذار شد.

استاندار قم افزود: نکته دیگر این است که در مجموعه اختیارات در سطح استانی استاندار به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور و دولت در موضوع اصل ۱۲۷ قانون اساسی انتخاب شده است که این کار دستگاه‌های اجرایی را آسان می‌کند.

پیگیری جدی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قم

وی در بخش دیگری از این مصاحبه از پیگیری جدی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قم به صورت هفتگی در جلسات استانداری قم خبر داد و گفت: جای خوشحالی است که اعتبارات این مصوبات تا کنون به خوبی تأمین شده است و جای تشکر از مسئولان استانی دارد که با قدرت و به عنوان تکلیف و پیروی از مقام معظم رهبری این مصوبات را پیگیری می‌کنند و لازم است در آستانه سالگرد سفر مقام معظم رهبری به استان قم یعنی روز ۲۷ مهرماه این مژده را به مردم خوب استان قم بدهیم که مصوبات این سفر به خوبی پیگیری و اجرایی شده است.

استاندار قم در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر میزان تخصیص‌های صورت گرفته برای اعتبارات در نظر گرفته شده این سفر اظهار داشت: تخصیص‌هایی که رقم بالایی داشته انجام شده است و به حمد‌الله تخصیص اعتبارات این مصوبات در شرایط خوبی قرار دارد.

پیریایی تعداد مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قم را ۲۳۱ مصوبه در قالب ۳۲۰ طرح و پروژه عنوان کرد و بیان داشت: اعتبار مصوبات یک هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۱۵ پروژه آن به صورت کامل اجرایی شده است و الباقی نیز در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: از اعتبار در نظر گرفته شده برای کل مصوبات تا کنون ۶۰۹ میلیارد تومان محقق شده و بخشی نیز از اعتبارات تا پایان سال ابلاغ خواهد شد و الباقی نیز در سال ۹۲ تأمین خواهد شد.

استاندار قم از پیگیری مستمر پروژه‌های مهر ماندگار استان قم هم در استان و هم در دولت که آقای رئیس جمهور دستیار ویژه خود آقای محرابیان را برای پروژه‌های مهر ماندگار انتخاب کرده‌اند خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر جلسه مهمی که در این خصوص با رئیس جمهور داشتیم جلسات دیگری با معاون اول رئیس جمهور، معاون نظارت و برنامه‌ریزی راهبردی رئیس جمهور، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور پروژه‌های مهر ماندگار و وزرای کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و نیرو در این خصوص خواهیم داشت تا فعالیت‌های دولت برای استان قم در حد قابل توجهی و بیشتر از گذشته ادامه یابد.

پیریایی ادامه داد: حقیقتا در دولت نهم و دهم در قم کارهای بزرگی صورت گرفته و اصلا قابل قیاس نسبت به گذشته نیست و اقدامات انجام شده در هر بخش و در ابعاد مختلف چندین برابر دولت‌های گذشته بوده است.

پیریایی به سئوال خبرنگار مهر در خصوص مراحل اجرایی ایجاد نمایشگاه دائمی فرش استان قم که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در سفر به استان قم و یکی از مصوبات این سفر بود اینگونه پاسخ داد: نمایشگاه فرش استان قم آبان ماه شکل می‌گیرد و در بازدید از نمایشگاه فرش تهران در حضور بخش خصوصی قرار شد با اعضای مرکزی اتحادیه فرش استان جلسه‌ای داشته باشیم و از ۱۰۰ نفر از استادکاران فرش دعوت به عمل آید تا در خصوص نمایشگاه دائمی فرش نظرات خود را ارائه دهند.

وی افزود: لازم است در خصوص روان سازی صادرات فرش با کمک این دوستان تصمیماتی گرفته شود و جلساتی در خصوص رفع نواقص و صادرات فرش قم برگزار شود تا جایگاه بر‌تر فرش قم در کشور و دنیا حفظ و ارتقا یابد.

دوگانگی و چند گانگی کار استان را کند می‌کند

پیریایی با اشاره به این نکته که دوگانگی و چند گانگی کار استان را کند می‌کند اظهار داشت: مناسباتی را که مایه کند شدن کار مردم باشد قبول نداریم و وقتی می‌شنویم در جایی در دوره‌ای از کار‌ها برخی مسئولین با یکدیگر چالش پیدا می‌کنند موجب تعجب می‌شود.

استاندار قم ساختار دولت و نظام را ایجابی دانست و افزود: ساختار دولت و نظام برای خدمت است بنابر این نیازمند وفاق است و اکنون موضوع وفاق از تأکیدات ما در استان است که البته در این باب شرایط خوبی در استان حاکم است.

پیریایی با بیان اینکه وفاق را در خدمت و کار می‌دانم ادامه داد: شورایی با عنوان اولویت شامل معاونین استاندار، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر، مدیرکل صدا و سیمای استان، معاونی از معاونان تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) و به طور موردی دستگاه‌هایی که کارشان اولویت پیدا می‌کند تشکیل شده است تا وفاق عملاَ در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا شکل بگیرد.

وی تصمیمات اتخاذ شده در این شورا را مهم دانست و اظهار داشت: یکی از تصمیمات مهم این شورا این بود که با اعضای کمیسیون ماده ۵ و سازمان توسعه و عمران قم به جلسه نشستند و طرح تفصیلی حرم به جمکران که مدت‌ها بود متوقف مانده بود را امضا کردند و موانع اجرای آن را برطرف کردند.

با وفاق و همدلی خیلی از کار‌ها اجرا می‌شود

پیریایی با مطلوب دانستن فضای وفاق کنونی میان مسئولین استانی تصریح کرد: با وفاق و همدلی و هم فکری بسیاری از امور را می‌توان به خوبی به پیش برد.

وی از دستور تهیه شناسنامه پیشرفت فیزیکی ۵۰ پروژ محرک استان در هر ماه توسط معاونت عمرانی استانداری قم خبر داد و افزود: در هر استانی یک سری پروژه‌های عمرانی وجود دارد که می‌توانند محرک توسعه آن استان باشند و ما باید به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه بر این پروژه‌ها نظارت داشته باشیم و پیشرفت‌های آنها را در مقاطع زمانی مختلف مقایسه کنیم و این نکته‌ای است که دستگاه‌های عمرانی استان توجه ویژه‌ای به آن دارند.

استاندار قم با اشاره به جایگاه مسئولان فعلی استان در دولت گفت: برای تأیید این سخن کافی است یک نمونه از نتایج سفر مسئولین به قم مورد تحلیل قرار گیرد و باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.

پیریایی به عنوان نمونه به سفر حیدری، مدیر عامل بانک ملی به استان قم اشاره کرد که در این سفر مدیر عامل بانک ملی اعلام آمادگی کرد تا شهرداری قم با مراجعه به بانک ملی، اوراق مشارکتی را که به سر رسید نرسیده است به مدت یک سال درخواست استمهال کند و تعیین تکلیف شود و این یکی از مشکلات شهرداری است که به این صورت حل می‌شود.

وی از ارائه تسهیلات به بنگاه‌های زود بازده به عنوان یکی از کارکرد‌های دولت دهم در استان قم ذکر کرد و گفت: این بنگاه‌ها در مواردی تسهیلات باقی مانده‌ای دارند که آن هم خیلی مهم است که آقای حیدری مدیر عامل بانک ملی به بانک ملی استان اجازه پرداخت ۱۴۰ میلیارد تومان به این بنگاه‌ها را دادند.

وجود بیش از هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم

استاندار قم از دیگر دستاورد‌های سفر مدیر عامل بانک ملی به استان قم را مشارکت با شهرداری قم در نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: در قم هزار و ۷۸ هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد در حالیکه پیش‌بینی ما بیش از هزار و ۸۰۰ هکتار است و ما به دنبال تصویب واقعیت بافت فرسوده در قم هستیم.

پیریایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از برگزاری جلسات منظم با دانشگاه‌های استان خبر داد و بیان داشت: این جلسات هر هفته با حضور یکی از دانشگاه‌های قم برگزار می‌شود که تا کنون ۷ جلسه برگزار کرده‌ایم.

وی از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان فرصت مناسب برای اقتصاد قم و منطقه مرکزی ایران نام برد و گفت: در سفری که به این منطقه داشتیم جلسات خوبی برگزار شد و تصمیمات مهمی برای عمران و آبادی این منطقه گرفته شد که در همین مدت کمی که از بازدید می‌گذرد خیلی از این تصمیمات پیگیری شده است.

پیریایی افزود: برای اینکه در این منطقه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد لازم است در واگذاری زمین و اجرای مصوبات مربوط به این منطقه کمک شود تا این منطقه با رشد همراه باشد و به عنوان منطقه نمونه کشوری شناخته شود.
گفتگو: مسعود کیهان

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcc.pqoa2bqipla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما