سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 9344
استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم:

انجام روش تشخیص اختلالات ژنتیکی در جهاد دانشگاهی قم افتخاری برای استان است

قم نيوز : قم نیوز: استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: روش (PGD) یا روش تشخیص اختلالات ژنتیکی قبل از لانه گزینی در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم انجام می شود که انجام این روش در این مرکز بسیار قابل توجه بوده و افتخاری برای استان محسوب می شود.
انجام روش تشخیص اختلالات ژنتیکی در جهاد دانشگاهی قم افتخاری برای استان است


قم نیوز، "علی ملک عسکر" گفت: این روش که بسیار پیچیده و تخصصی است در کشور و استان قم انجام می شود که افتخاری برای استان بوده و نشان دهنده نیاز مردم و قابلیت های بالای متخصصین در این استان است.

وی ادامه داد: این روش (PGD) که به آن تشخیص اختلالات ژنتیکی قبل از لانه گزینی نیز گفته می شود، تقریبا از سال ۱۹۸۰ متداول شده و روشی است که در آن با استفاده از یک سلول جنینی که عموما در روز سوم لقاح از جنین جدا می شود، میتواند بیماری هائی که ممکن است در آینده جنین را مبتلا کند بررسی خواهد کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم، افزود: این روش در اصل بیشتر در مواردی بکار برده می شود که زوجین به دلایلی یا نمی توانند بارور شوند و می خواهند به روش IVF یا لقاح خارج از رحم دارای فرزند شوند و یا دارای بیماری خاص ژنتیکی هستند و می خواهند فرزندی سالم داشته باشند؛ همچنین با این روش می توان جنسیت فرزند را نیز انتخاب کرد. ملک عسکر گفت: این روش که گاهی از آن به نام غربالگری اختلالات ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGS) و یا بررسی اختلالات ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGP) نیز گفته می شود زمانی انجام می شود که جنین دارای هشت سلول است و یا حتی در مواقعی قبل از لقاح یعنی برای انتخاب اول یا اسپرم سالم بکار برده می شود؛ بنابراین با توجه به زمان استخراج یا بیوپسی سلول که ممکن است در قبل از لقاح باشد یا بعد از آن، قابلیتهای متفاوتی برای این روش متصور است.

وی درخصوص مزایای این روش اظهار داشت: تشخیص بیماری های تک ژنی مانند تالاسمی، سلول داسی شکل، کیستیک فیبروز، میوتونیک دیستروفی، هانتینگتون، هموفیلی، نقص عضلانی و غیره از مزایای این روش به شمار می آید.

به گفته وی، این روش همچنین در در بیماری های کروموزومی مانند آنوپلوئیدی ها، جابجائی های کروموزومی، ایکس شکننده (عقب ماندگی ذهنی در پسران) و غیره بکار برده می شود.

وی ادامه داد: از این روش همچنین می توان برای تشخیص سرطانها و بیماری های دیگری مانند ناشنوایی و غیره که والدین دارای ژنهای مشابهی با جنین باشند استفاده کرد.

این متخصص ژنتیک، افزود: یکی از موارد جدید استفاده از این روش تشخیص بیماری هایی است که بروز دیرهنگام دارند مانند بیماری هانتینگتن که اغلب بعد از چهل سالگی یا بیشتر بروز می کند و مثلا والدین علاقمند هستند بدانند که جوان آنها در آینده ممکن است به این بیماری که فرضا پدر بزرگ یا مادر بزرگ آنها داشته مبتلا شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم، در ادامه، درخصوص مقایسه این روش با روش PND یا تشخیص قبل از تولد گفت: اگرچه روش (PGD) پیشرفته تر از روش مشابهی به نام PND یا تشخیص قبل از تولد است و مزایایی دارد که در روش تشخیص قبل از تولد دیده نمی شود، و مهمترین آن تشخیص بسیار زودتر بیماری یعنی زمانی که جنین فقط چند سلول بیشتر ندارد می باشد.

ملک عسکر گفت: با این حال روش تشخیص قبل از تولد که در آن نمونه، بسیار دیرتر و زمانی که مادر چند ماهه باردار است (حدود هفته دهم) گرفته می شود نیز بسیاری از قابلیتهای فوق را دارد و بنابرین روش PGD بیشتر زمانی استفاده می شود که فرضا بخواهیم قبل از انجام لقاح اطمینان حاصل کنیم که نمونه ای که از والدین گرفته شده سالم هستند.

انتهاي پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcb.ab9urhbfaiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما