شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : 93786
عضو مجلس خبرگان رهبری:

آیت‌الله مصباح دانشمندی از نسل اول اساتید تحول‌گرای حوزه بود

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان رهبری در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی گفت: ایشان دانشمندی از نسل اول اساتید تحول‌گرا در حوزه است که نقشی مؤثر در این میدان از حیث فکری، تربیتی، مدیریتی داشته است.
آیت‌الله مصباح دانشمندی از نسل اول اساتید تحول‌گرای حوزه بود
آیت‌الله مصباح دانشمندی از نسل اول اساتید تحول‌گرای حوزه بود
به گزارش قم نیوز آیت‌الله احمد مبلغی در پی ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در پیامی فقدان این عالم ربانی را به محضر حضرت بقیةالله الاعظم، رهبر معظم انقلاب و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض کرد.

متن این پیام به شرح زیر به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت فقیه و حکیم مجاهد، مفسر و متکلم اندیشمند، استاد پرسابقه و پرآوازه حوزه علمیه قم حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی قدس سرِه موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

این دانشمند فقید، فلسفه اخلاق تطبیقی را در حوزه علمیه قم بنیان نهاد و نظریه مهم و ویژه‌ای را در زمینه فلسفه اخلاق بر اساس مبانی کلامی و آموزه‌های دینی ارائه کرد.

علامه مصباح یزدی پیرو مکتب فلسفی ملاصدرا بود و توانست تقریرها و تفسیرهای جدید، روشن و شفافی از اندیشه‌های ملاصدرا به ویژه نسبت به مسائل فکری - فلسفی دشوار ارائه کند و آن اندیشه‌ها را با بیان جالب و علمی در دسترس حوزه‌های علمیه قرار دهد و همچنین در زمینه تفسیر قرآن روشی ویژه داشت که در صورت پیگیری و اتباع، امکان می‌دهد تا نکته سنجی‌های دقیق صورت گیرد.

باید اعتراف کرد که واقعیت و ابعاد روش و اندیشه‌های زیبای تفسیری این علامه راحل به خوبی در حوزه‌های علمیه منعکس نشده است و ضرورت دارد که مکتب تفسیری ایشان بازشناسی و بازتعریف گردد، چرا که او دانشمندی از نسل اول اساتید تحول‌گرا در حوزه است که نقشی مؤثر در این میدان از حیث فکری، تربیتی، مدیریتی و تأسیس رشته‌ای برجای نهاد.

او مرید حضرت امام و یار دیرین، مخلص و باوفای مقام معظم رهبری بود و از تأیید و تأکید نسبت به رهبری و تبعیت از ایشان در فضا و مراحل انقلاب، لحظه‌ای فروگذاری نمی‌کرد و از این حیث، شاخص، برجسته و جدی بود و در پارسایی و بی ریایی و اهتمام به شعائر دینی زبانزد بود. و فروتنی همراه با وزانت از خصایص بارز اخلاقی این استاد بزرگ حوزه بود و اگرچه خود از اساتید بزرگ و پرسابقه حوزه علمیه به حساب می‌آمد، اما نسبت به بزرگان حوزه علمیه قم احترامی ویژه و برخاسته از فروتنی زیاد ابراز می‌داشت.

ارتحال این عالم ربانی که برای حوزه علمیه فقدان و خسارتی برجسته است را به مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه، فرزندان و سایر بازماندگان و شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccemqo.2bq148laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما