سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : 99488
منبع : قم نیوز

۲۱ روستا و یک شهر قم با چالش کمبود آب مواجه هستند

قم نيوز : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، به ۲۰ روستای استان قم، ۲هزار مترمکعب آبرسانی توسط تانکر انجام شده است.
۲۱ روستا و یک شهر قم با چالش کمبود آب مواجه هستند
۲۱ روستا و یک شهر قم با چالش کمبود آب مواجه هستند
به گزارش قم نیوز علی‌جان صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: تامین آب استان با چالش‌های متنوعی از جمله کاهش نزولات آسمانی، افزایش مصرف آب، و کاهش کیفیت آب چاه‌های استان مواجه است.

جان صادق پور ادامه داد: افزایش متوسط دمای هوا، افزایش مصرف مشترکان و عدم رعایت حد استاندارد مصرف به ویژه در حوزه روستایی، کاهش بارندگی و افت سفره‌های زیرزمینی و آبدهی چاه‌ها، کاهش کیفیت آب چاه‌های آب شرب به دلیل کاهش بارندگی و افزایش برداشت، افزایش مهاجرت معکوس به روستا‌ها و کمبود منابع تأمین در حوزه روستایی از جمله چالش‌های مهم تامین آب در قم است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اقدام‌های صورت گرفته برای جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه انتقال و توزیع آب در استان را مورد اشاره قرار داد و افزود:امسال بیش از ۱۵ هزار و ۳۴۶ متر توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب در شهر قم و شهر‌های تابعه استان با اعتباری بالغ بر ۱۷۵ میلیارد ریال صورت گرفته است که نتیجه این اقدام ها، کاهش ۶ هزار مترمکعبی هدررفت آب در قم بود.

جان صادق پور عنوان کرد: با توجه به تنش آبی تابستان جاری، کاهش محسوس نزولات آسمانی و افزایش مصرف آب به دلیل گرمای هوا، اقدام‌های متنوعی برای جلوگیری از هدررفت آب در شبکه توزیع آب در استان تعریف و عملیاتی شد.

او ادامه داد: برای مقابله با تنش آبی استان، بهسازی ۹ حلقه چاه آب شرب، بازسازی فیلتر‌های تصفیه‌خانه قم جهت افزایش توان تصفیه و تولید، حفر و راه‌اندازی ۲ حلقه چاه جدید، مدیریت و پایش مستمر فشار شبکه توزیع آب شهر قم، اتصال خط انتقال ۸۰ روستا به خط انتقال جدید قم جهت افزایش توان تأمین آب بخش روستایی در پیک مصرف و تعویض شیرآلات فرسوده خط انتقال قدیم قم جهت کاهش ریسک قطع آب انجام شد که این اقدام‌ها نقش موثری در کاهش دغدغه پایداری آب در استان داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: حفر ۲ حلقه چاه در مجتمع قنوات، حفر و جابجایی سه حلقه چاه در شهر قم، لایروبی چشمه و قنات‌های روستایی، بهسازی چاه‌های شرب سطح استان، بازسازی و رفع نشت مخازن روستایی، اصلاح شبکه توزیع فرسوده از دیگر اقدام‌های آبفای قم برای مقابله با تنش آبی در این استان است.

جان صادق‌پور ادامه داد: با انجام اصلاح شبکه توزیع آب در شهر قم و شهر‌ها و روستا‌های تابعه از هدررفت بیش از ۲ هزار مترمکعب آب در ماه جلوگیری شد ضمن اینکه با بهسازی ۲ باب مخزن به حجم پنج هزار مترمکعب با اعتباری بالغ بر ۱۳میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از هدررفت حدود ۶۰۰ مترمکعب دیگر نیز در این مدت جلوگیری شد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اصلاح صورت گرفته بر روی شیرآلات خطوط انتقال آب در سطح استان گفت: انجام اصلاح بر روی ۳۵ فقره شیرآلات خط انتقال آب بلوار ۱۵ خرداد، ۸۰ روستا و ۳ عدد سربند بتنی خط انتقال با اعتباری بالغ چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، از هدررفت بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مترمکعب آب در ماه جلوگیری به عمل آمد.

مدیرعامل شرکت آبفای قم بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده، از ابتدای امسال پنج حلقه چاه شهری و چهار حلقه چاه روستایی نیز با هزینه اعتباری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بهسازی شد که با این اقدامات، آبدهی این چاه‌ها حدود ۵۰ درصد افزایش داشت.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdch6knw.23nw6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما