پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : 28973
به مناسبت وفات دردانه امام محمد جواد(ع):

قمی‌ها از زیارت امامزاده موسی مبرقع (ع) غافل نشوند

قم نيوز : قم نیوز: فرزند بلافصل امام محمد جواد(ع) است، وی جدّ سادات برقعی، رضایی، ابن الرضایی، تقوی، نقوی و رضوی است آری او موسی مبرقع است.
قمی‌ها از زیارت امامزاده موسی مبرقع (ع) غافل نشوند
به گزارش قم نیوز، حضرت امامزاده ابواحمد موسی سیّدی جلیل القدر و از راویان احادیث شیعه است.ایشان مکنّی به ابواحمد و ملقب به مبرقع است به خاطر زیبایی و درخشندگی صورت، برقع بر روی خود می‌افکند و از این رو به موسی مبرقع ملقب شد.

دوران کودکی


ابواحمد موسی مبرقع، در سال ۲۱۴ هـ . ق دو سال بعد از میلاد علی بن محمد، امام هادی(ع) در مدینه متولد شد.

موسی مبرقع دوران کودکی خود را در شهر مدینه، در دامن مادری پاک و باتقوا، در کنار پدربزرگوارش امام جواد (ع) و برادرش امام هادی (ع) سپری نمود، و شالوده علم و تقوای خود را در خانه وحی و امامت، زهد و تقوا پایه ریزی نمود.

با تبعید پدر بزرگوارش از مدینه به بغداد در حالی که جز شش بهار از زندگی وی نمی گذشت.
روح لطیف او در غم فراق پدر تحت فشار زیاد قرار گرفت. ولی سعی کرد با تحصیل علوم دینی و احکام شریعت از
برادر ارجمندش به کمالات بالایی دست یابد.

سرانجام او در این راه به مرتبه ای رسید که مردم وی را به عنوان شخصیتی برجسته در علم و تقوا می شناختند.

و لذا گاهی مسائل دینی خود را از وی سؤال می کردند، ولی او به خاطر احترام زیادی که برای برادرش امام هادی(ع) قائل بود سعی می کرد برای پاسخ مسائل به وی مراجعه نماید، و بدون اجازه او به مسائل مهم پاسخ ندهد.

موسی مبرقع در مدینه و عراق به عنوان یک شخصیت برجسته علمی، مورد توجه بزرگان بوده است.

شهر قم میزبان ۴۰ ساله موسی مبرقع(ع)


موسی مبرقع(ع) زمانی که به قم آمدند در خانه ابوخالد اشعری ساکن شدند. ابوخالد از یاران و وفاداران امام رضا(ع) بوده به همین دلیل منزل خود را در خدمت نوه امام رضا(ع) قرار داده و ۴۰ سال در این خانه زندگی کردند.

پس از مهاجرت به قم نیز مورد احترام علمای بزرگی چون احمد بن عیسی اشعری و احمد بن اسحاق و محمد بن یحیی که ریاست دینی و دنیایی مردم قم را دارا بودند، واقع می شود.

پرهیزکاری، امانت و تقوای موسی مبرقع نزد پدرش، امری مسلّم بود تا به آن جا که حضرت امام جواد (ع) او را بعد از برادرش امام هادی (ع) متولی موقوفات و صدقات خود نمود، بی آن که ناظری بر وی بگمارد.

این موضوع در وصیتنامه امام جواد (ع) به صراحت بیان شده است:
واسطی گوید: از احمد بن ابی خالد، خادم ابو جعفر (ع) شنیدم که آن حضرت او را بر این وصیّت گواه گرفته
است و چنین نگاشته است: که «گواهی می دهد احمد بن ابی خالد، خادم ابو جعفربر این که: ابو جعفر محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (ع)، او را گواه گرفت که او به پسرش علی وصیّت کرد درباره امور خودش و خواهرانش و نیز امر موسی را بعد از بلوغ به خودش واگذاشت. و عبدلله بن مساور را سرپرست املاک و اموال و مخارج و بردگان و سایر ترکه خود نمود. تا زمانی که علی بن محمد بالغ شود و آن گاه عبدالله بن مساور آن ها را به او تحویل دهد تا او به کار خود و خواهرانش قیام کند، و کار موسی را به خود او واگذارد تا او هم بعد از فوت علی النّقی (ع) و ابن مساور، در کار خود مستقل شود و طبق شرط پدرشان راجع به صدقاتی که می دهد قیام کند.

موسی مبرقع دارای دو فرزند به نام‌های محمد و احمد بود. به فرزندان وی رضویون می‌گویند. نسل امامزاده موسی مبرقع (ع) اکنون در قم و شهرری و برخی از شهرهای دیگر حضور دارند.

ایشان در ۲۲ ربیع الثانی سال ۲۹۶ ه . ق در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست.

آستان این امامزاده در خیابان شهید طالقانی قم و در محله معروف به چهل اختران قرار دارد که در این مکان ۴۳ امامزاده گرد هم آمده‌اند و این زیارت این امامزاده مورد توجه علما و فضلا قرار دارد.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcip3ar.t1avy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما