چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : 30204
قم‌نیوزگزارش می‌دهد:

ستارگانی از نسل پر برکت موسی بن جعفر (ع) در قم می‌درخشند

قم نيوز : قم‌نیوز:حضورموسی مبرقع فرزند امام مجمد جواد (ع) و حضرت معصومه (س) فرزند امام کاظم (ع) در قم موجب شد تا نوادگان آن حضرت در شهر مقدس قم باشند.
ستارگانی از نسل پر برکت موسی بن جعفر (ع) در قم می‌درخشند
به گزارش قم‌نیوز، شیعیان و دوستداران لقب «باب الحوائج» به آن حضرت داده‌اند، نامش موسی و لقب آن حضرت کاظم (ع) کنیه آن امام «ابوالحسن» و «ابوابراهیم» است.

تولد امام موسی کاظم (ع) روز یکشنبه هفتم ماه صفر سال ۱۲۸هجری در «ابواء» و شهادت آن حضرت در 25 ماه رجب در زندان هارون الرشید خلیفه ستمکار عباسی اتفاق افتاد.

دوران امامت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر (ع) مقارن بود با سالهای آخر خلافت منصور عباسی و در دوره خلافت هادی و سیزده سال از دوران
خلافت هارون که سخت‌ترین دوران عمر آن حضرت به شمار است.

امام موسی کاظم (ع) از حدود ۲۱سالگی بر اثر وصیت پدر بزرگوار و امر خداوند متعال به مقام بلند امامت رسید، زمان امامت آن حضرت سی و پنج سال و اندکی بود و مدت امامت آن حضرت از همه ائمه به غیر از حضرت مهدی(عج) بیشتر بوده است.

امام کاظم(ع) به تصدیق همه مورخان، به زهد و عبادت بسیار معروف بوده است.

موسی بن جعفر(ع) از عبادت و سختکوشی به «عبد صالح» معروف و در سخاوت و بخشندگی مانند نیاکان بزرگوار خود بود.

تعداد زوجات حضرت موسی بن جعفر (ع) روشن نیست. بیشتر آن‌ها از کنیزان بودند که اسیر شده و حضرت موسی کاظم (ع) آن‌ها را می‌خریدند و آزاد کرده یا عقد می‌بستند.

نخستین زوجه آن حضرت «تکتم» یا «حمیده» یا «نجمه»
دارای تقوا و فضیلت بوده و زنی بسیار عفیفه و بزرگوار و مادر امام هشتم شیعیان حضرت رضا (ع) است.

فرزندان حضرت موسی بن جعفر را ۳۷تن نوشته‌اند: ۱۹پسر و ۱۸دختر که ارشد آن‌ها حضرت علی بن موسی الرضا (ع) وصی و امام بعد از آن امام بزرگوار بوده است.

حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) که در شیراز مدفون است. حضرت محمد بن موسی نیز که در شیراز مدفون است.

۲۷ نسل از فرزندان موسی بن جعفر در قم هستند

امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند امام جواد (ع) در قم دفن هستند.

نوادگان موسی بن جعفر (ع) در شهرهای تابع استان قم هم نیز دفن هستند، امامزاده طیب و طاهر، امامزاده خدیجه خاتون، فاطمه خاتون، زینب خاتون، مریم خاتون، رقیه خاتون، در قنوات، امامزاده طاهر در جعفریه، امامزاده محمد، حسین،
حلیمه، زینب در یک بقعه در فردو، شش امامزاده در روستای قمرود، امامزاده عباس در روستای ورجان، امامزاده اسحاق در روستای می‌م، امامزاده زینب خاتون در معصومه کهک، امامزاده جعفر در روستای گیو، امامزاده عباس در جنداب و امامزاده زکریا در روستای عیسی آباد از نوادگان موسی بن جعفر (ع) در شهرهای تابع قم هستند.

۴۴۵ امامزاده موجود در شهر قم است که ۲۷ نسل از فرزندان موسی بن جعفر (ع) در شهر مقدس قم مدفون هستند.

علاقه مردم قم و پیوند مکتبی در شهر قم با خاندان عصمت و طهارت برکسی پوشیده نیست

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا ضمیری بااشاره به نسل با برکت امام موسی کاظم (ع) در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: حضور علی ابن موسی رضا (ع) در توس مو جب شد تا کاروان‌های علمی، فرهنگی، در میان امت اسلام از
عراق به طرف ایران حرکت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم معتقد است: به دلیل اینکه شهر مقدس قم از ربع آخر قرن اول اسلام فریاد تشیع خواهی و ارادت و اخلاص به خاندان عصمت را در تاریخ داشت این شهر خواستگاه وجود عظیم شان امامزادگان است.

به گفته وی اکثر این امامزادگان از نسل با برکت موسی بن جعفر (ع) هستند.
ضمیری بیان کرد: حضورموسی مبرقع فرزند امام مجمد جواد (ع) و حضرت معصومه (س) فرزند امام کاظم (ع) در قم موجب شد تا نوادگان آن حضرت در شهر مقدس قم باشند.

در واقع یکی از عامل کثرت نسل موسی بن جعفر (ع) در قم حضور امام رضا (ع) در مشهد و حضرت معصومه (س) موسی مبرقع (ع) در قم است.

و مردم قم نیز با ایجاد ظرفت معنوی در خود امتحان نیکویی در ولایت مداری نشان دادند و وجود پاره‌های تن اهل بیت (ع) را چون نگین انگشتری حفاظت کردند.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdci5rap.t1auu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما