شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : 32822
قم نگار گزارش می‌دهد

یک سر و هزار سودا سعودی ها/ وقتی حواس سعودی‌ها پرت یمن و تجهیز داعش است

قم نيوز : قم نگار: این روز‌ها هر رسانه و شبکه اجتماعی را که باز کنی تصاویری دلخراش از حادثه‌ای وحشتناک تیتر یک تمامی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها است، از عکس‌ها اجسادی که روی هم آوار شده‌اند که دل هر انسانی را به درد می‌آورد تا گزارش لحظه به لحظه از تعداد مجروحان و کشته شدگان...
یک سر و هزار سودا سعودی ها/ وقتی حواس سعودی‌ها پرت یمن و تجهیز داعش است
به گزارش قم نگار، این روز‌ها هر رسانه و شبکه اجتماعی را که باز کنی تصاویری دلخراش از حادثه‌ای وحشتناک تیتر یک تمامی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها است، از عکس‌ها اجسادی که روی هم آوار شده‌اند که دل هر انسانی را به درد می‌آورد تا گزارش لحظه به لحظه از تعداد مجروحان و کشته شدگان.

روز عید قربان بود که خبری عجیب عید جوامع اسلامی را عزا کرد، عزایی که به قیمت جان نزیک به ۲ هزار انسان تمام شد، افرادی راه منا را در پیش گرفته بودند تا با رمی جمرات مناسک حج خود را تکمیل کنند.

حادثه‌ای که از بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مدیران اجرایی سعودی در برگزاری از مراسم حج خبر می‌دهد، بی‌تدبیری‌ای که البته تاوان سنگینی داد و پارچه نوشت‌های هزاران خانواده‌ای را که منتظر حجاج خود بودند به رنگ سیاه بدل کرد.

عربستان امسال در حالی برگزاری مراسم حج را بر عهده داشت که یک سر داشت و هزار سودا؛ کشوری که تمام نیرو نظامی و تسهیلات خود را بسیج کرده تا کودک کشی خود را در یمن اثبات کند و بمب‌های خود را در روز عید قربان بر سر نمازگزاران یمنی آوار می‌کند البته که دیگر نباید وقتی برای مدیریت مناسک حج داشته باشد.

درگیری‌های رژیم سعودی به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که سعودی‌ها از حامیان پر و پا قرص داعش در عراق و سوریه بوده و داعش را با تمام قوا تجهیز می‌کنند و بر خلاف مدیریت مناسک حج در این زمینه کم نمی‌گزارند و وقتی که داعش و تجهیز آن اولیت اول سعودی‌ها است طبیعی است که ۲ هزار نفر هم کشته شوند.

فاجعه منا در حالی رخ داد که از بخت بد حجاج شاهزاده سعودی هوس می‌کند در مراسم رمی جمرات البته به صورت ویژه و اختصاصی و با مراقبت‌های ویژه حضور پیدا کند و نیروی‌های اجرایی حج راه را بر حجاج می‌بندد و تجمع بسیار زیاد حجاج باعث افتادن آن‌ها روی هم و کشتار ۲ هزار نفر می‌شود و زخمی شدن نزدیک به ۳ هزار نفر می‌شود.

حجاج ایرانی هم از این قاعده مستثنا نبودند و آخرین آمار از کشته شدن ۱۳۱ نفر و مجروحیت ۹۱ نفر از حجاج خیر می‌داد؛ در این بین اما مفقود بودن بیش از ۳۰۰ نفر از حجاج ایرانی از همه نگران کننده‌تر است.

عربستان اما اولین بار نیست که در طول سال‌ها بی‌کفایتی خود را در برگزاری مراسم حج اثبات می‌کند، آماده کشته شدگان سال‌های مختلف حج را اگرکنار هم بگزاریم بعضا از بلایای طبیعی هم بیشتر خواهد شد.

در سال ۶۶ بود که بعد پس از آنکه حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان آنان را به آتش کشیدند که در این اتفاق ۴۰۲ نفر از حجاج کشته و ۶۴۹ نفر زخمی شدند.

در حج تمتع سال ۶۹ بود که در اثرازدحام و هجوم مردم در یک تونل زیر گذر در مکه و البته قطع سیستم تهویه هوا داخل تونل بیش از ۱۴۰۰ زائر بر اثر خفگی کشته شدند؛ این حادثه تا پیش از فاجعه امسال منا خون بار‌ترین حادثه بود اما فاجعه منا امسال با ۲هزار کشته حادثه‌ای بی‌سابقه در طول تاریخ رقم گرفته است.

در سال ۷۴ هم ۲۷۰ نفر از حجاج به دلیل ازدحام جمعیت در پل جمرات کشته شدند؛ در مراسم حج سال ۷۶ نیز ۳۴۰ حاجی در منا به دلیل آتش سوزی در خیمه‌ها کشته و ۱۵۰۰ نفر زخمی شدند.

در سال‌های ۷۷ و ۸۳ هم به ترتیب ۱۸۰ و ۲۵۱ حاجی بر اثر ازدحام هنگام رمی جمرات جان باختند؛ در سال ۲۰۰۶ هم فرو ریختن سقف هتلی در مکه به کشته شدن ۷۶ نفر از حجاج منجر شد و در همین سال ۳۶۳ نفر هم به خاطر ازدحام جمعیت در رمی جمرات کشته شدند.

آتش گشودن بر زوار، قطع سیستم تهویه هوا، بستن راه بر حجاج و از همه بد‌تر تجاوز به نوجوانان تنها از رژیمی برمی آید که تجهیز نظامی داعش و قتل و کودک کشی در یمن را بر مدیریت اتفاق عظیم حج اولویت می‌دهند؛ و مفتی اعظمشان هم به جای پذیرفتن مسئولیت و حتی تسلیت به خانواده‌های عزادار مرگ آن‌ها را خودکشی می‌نامد و آن را قضا و قدر می‌خواند.

امسال را اما در حالی می‌توان فاجه بار‌ترین حج تاریخ شمرد که علاوه بر کشتار عظیم روز عید قربان، حادثه سقوط جرثقیل و قطع تهویه قطار مسافربری و قفل شدن در‌ها هم ده‌ها زائر را به کشتن داد و چندین کشور را داغدار کرد.

برای کشوری که مردم آن شهروند که نه، بلکه کارمند پادشاه محسوب می‌شوند و هنوز هم در خیابان و معابر شهر قطع دست و پا و سر به وفور یافت می‌شود البته که جان انسان‌ها به پشیزی نمی‌ارزد.

اما سوال اینجاست که تا کی باید انسان‌های بی‌گناه قربانی بی‌کفایتی افرادی شوند که حتی مسئولیت اشتباه و خطا خود را نمی‌پذیرنید، رژیمی که می‌خواهد با یک دست هندوانه یمن و سوریه و عراق و حج را بردارد و در این میان آنچه که از بین می‌رود جان مردم بی‌گناه است چه در یمن و سوریه و عراق و چه در راه به جا آوردن مناسک حج....

وجیهه غلامحسین زاده

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcgx79w.ak9xx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما