دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : 9211
به بهانه روز جهانی کودک

سهم کودکان از زندگی

قم نيوز : قم نیوز: روز جهاني کودک بهانه اي براي ورود به جهان کودکان است؛ بی شک براي ورود به اين جهان بايد آگاهي هاي خود را فراموش کنيم و با ناآگاهي هاي کودکانمان همراه شويم. شاید آموختن زبان کودکانه نيز قدم بعدي است.
سهم کودکان از زندگی
قم نیوز، در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهاني دوم در اروپا ، انجمن عمومي سازمان ملل به منظور حمايت از کودکان ، مرکز يونيسف را که ابتدا انجمن بين المللي ويژه کودکان سازمان ملل نام گرفت ايجاد کرد.
در سال ۱۹۵۳، يونيسف يکي از بخشهاي دائمي در سازمان ملل گرديد . و روز ۸ اکتبر " روز جهاني کودک " نام گذاري شد. حال آنکه کودکان بسياري از گرسنگي ، عدم امکانات بهداشتي ، سوء تغذيه و ... جان خود را از دست مي دهند و کسي نگران آنها نيست ! يونيسف اعلام داشته که تنها با اختصاص پنج دلار براي هر کودک مي توان جان ۹۰ درصد از کودکاني را که سالانه مي ميرند ، نجات داد و براي بهبود چشمگير زندگي کودکان جهان سوم ، کافي است که فقط مبلغ شش هفته بودجه تسليحاتي جهان هزينه شود. وظيفه انجمن کمک به کودکان يعني يونيسف ، مراقبت از کودکان و برآوردن نيازهاي اوليه آنها در سالهاي ابتدايي زندگي ؛ ترغيب و تشويق والدين به تعليم فرزندان مي باشد. همچنين تلاش اين انجمن براي کاهش بيماري ، مرگ و مير در کودکان و حمايت از آنها هنگام جنگ و حوادث طبيعي و ... است .
اما هر سال نزدیک به ۱۰ میلیون کودک زیر ۵ سال با دلایل قابل پیشگیری مانند بیماری ها و دسترسی نداشتن به امکانات ساده بهداشتی و مواد غذایی جان خود را از دست می دهند.

طبق آمار سازمان جهانی کار، اکنون ۲۱۵ میلیون کودک کار در جهان و جود دارد که بیشتر این کودکان در منطقه آسیا اقیانوسیه زندگی می کنند. بر اساس آمار یونیسف، ۵۶ میلیون کودک که بیشتر آن ها دختران هستند، تا سال ۲۰۱۵ از آموزش ابتدایی بی بهره خواهند
روز جهاني کودک بهانه اي براي ورود به جهان کودکان است؛ بی شک براي ورود به اين جهان بايد آگاهي هاي خود را فراموش کنيم و با ناآگاهي هاي کودکانمان همراه شويم. شاید آموختن زبان کودکانه نيز قدم بعدي است.
خوشبختانه امسال در هفته کودک استانها با نگاه جدی تر به مقوله کودکان و پرداختن به آنها را در این هفته و روز گوی سبقت را از یکدیگر ربودند و در این رقابت شیرین و بجا استان قم نیز بی نصیب نماند
بگونه ای که مطلع شدیم در هفته کودک برنامه های متفاوتی توسط بهزیستی قم انجام می شود. طرح معاینه رایگان دندان کودکان کلیه مهدهای کودک با مشارکت مرکز بهداشت استان که در این هفته صورت میگیرد مشاوره رایگان کودکان مهدهای کودک قم ، برگزاری جشن در کلیه مهدهای کودک در این روز، برپایی همایش روز جهانی کودک در مجتمع فرهنگی نوربه تاریخ ۱۸ مهرماه با حضور مسئولان استان ، برگزاری کارگاه آموزشی بهداشت دهان و دندان، برگزاری جشن بزرگ کودک در استان قم به همت مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان گوشه ای از این اقدامات است
طبق اعلام مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان، همزمان با روز ۱۷ مهر ماه ۱۵۰ کودک در جشن بزرگ کودک در قم شرکت کرده و بیانیه روز جهانی کودک را قرائت خواهند کرد.
برگزاری اردوی مربیان لبنانی و ‌اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی ، بازی با سفال، ساخت کاردستی و برگزاری کارگاه بازی‌های محلی ،همچنین فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی کانون در شهرک قدس که همزمان با روز جهانی کودک به بهره برداری میرسد، برگزاری مسابقه، ‌کار با کاغذ، ‌خلاقیت ادبی و تکه چسبانی هم از دیگر برنامه‌‌های سرگرمی و نشاط آور برای کودکان است که در برنامه‌های این ایام مورد توجه قرار می‌گیرد.
در همین راستا شاهد پخش برنامه صدای کودک در رادیو خواهیم بود که توسط کودکان فعال در این بخش برگزار می‌‌شود.
برگزاری نشست تخصصی با موضوعات روانشناسی کودک و تغذیه او در مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان هم اولویت دیگریست که به آن پرداخته شده است
این در حالیست که دیگر استانها با برپایی جشن بادبادکها و نمایشگاههای کودکان به استقبال این روز وهفته رفته اند از کودکان اصفهانی خواسته شده که نامه‌ای برای کودکان جهان بنویسند و درد و دل‌ها و حرف‌های خود را با آنها در میان بگذارند با فرض بر اینکه این نامه‌ها به دست آنها می‌رسد.
بیش از ۷۰ نونهال آبادانی نیز همزمان با روز جهانی کودک به یادمان شهدای اروندکنار در منطقه عملیاتی والفجر ۸ اعزام می‌شوند.
در استان خوزستان و در شهر آبادان هم آموزش مفاهیم دینی و قرآنی ویژه خردسالان و دانش‌آموزان پیش دبستانی برگزار می‌شود.
در استان اردبیل به تربیت کودکان و فرزندان بر مبنای سیره انبیا تأکید شده بگونه ای که مهمترین وظیفه والدین تربیت فرزندان و پرورش صحیح عنوان گردیده به طوری که کودک نسبت به امام زمان (عج) و عصر خود شناخت داشته باشد.
جشن پرواز بادبادک‌ها در پارک شهدای گمنام اراک و هزار یک حرکت نمادین و مفرح در جای جای ایران عزیز، هدیه بزرگترها و مسؤولان میباشد به کودکان تا در روز و هفته ای که به آنها اختصاص یافته ، شاد باشند و کودکی کنند
همانطور که در مقدمه کنوانسيون حقوق کودک آمده است که: « کودک بايد در فضايي سرشار از خوشبختي ، محبت و تفاهم بزرگ شود ». به اميد آنکه دنيايي داشته باشيم به دور از جنگ ، فقر، خشونت و هياهو که همه کودکان در آن با آرامش و خوشبختي زندگي کنند. به اميد آنروز...
انتهای پیام/100/
https://qomnews.ir/vdce.z8objh8wz9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما