دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 9322

امضای تفاهم‌نامه‌های بی‌حاصل میان حوزه و دانشگاه

قم نيوز : قم نیوز: یک سال از امضای جدیدترین تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذشته است، تفاهم‌نامه‌ای که پنجمین نوع میان دو مرکز به شمار می‌رود، اما هنوز ثمرات این تفاهم‌نامه‌ها مشخص نیست.
امضای تفاهم‌نامه‌های بی‌حاصل میان حوزه و دانشگاه
به گزارش قم نیوز، در مهرماه جاری «کامران دانشجو» وزیر علوم به همراه معاونان خود با آیت‌الله «سید‌هاشم حسینی‌بوشهری» مدیر حوزه علمیه قم و معاونان وی دیدار کرد.

دانشجو در این نشست بار دیگر موضوع «وحدت میان حوزه و دانشگاه» (روز ۲۷ آذر ماه) را یادآور شد، موضوعی که در سال‌های اخیر بیش از آن‌که اثری واقعی داشته باشد به مناسبتی تاریخی تبدیل شده است، مناسبتی برای گفت‌وگو به منظور نزدیکی میان حوزه و دانشگاه و فراموشی آن تا سال آینده!

بر اساس گزارش «مرکز خبر حوزه» به عنوان خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه از این دیدار، به نظر می‌رسد نکته‌ مهمی در این دیدار فراموش شده است.

یک سال از امضای جدیدترین تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان متولی مراکز آموزش عالی حوزه گذشته است، تفاهم‌نامه‌ای که باید آن را پنجمین تفاهم‌نامه میان این دو مرکز دانش‌محور و تمدن‌ساز دانست.

۲۹ شهریور سال گذشته و هم‌زمان با آغاز سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های سراسر کشور، تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ۲۰ محور، ۴ ماده و ۲ تبصره به امضای آیت‌الله مقتدایی مدیر وقت حوزه علمیه قم و دکتر دانشجو به عنوان عالی‌ترین مقام این دو دستگاه گسترده و عظیم علمی رسید.

تفاهم‌نامه‌ای که براساس بند سوم آن باید کمیته‌ای مشترک میان این دو دستگاه تشکیل شده تا روش‌های اجرایی آن تفاهم‌نامه را در جلسات منظم ماهیانه بررسی کند، جلساتی که تاکنون باید حداقل ۱۰ جلسه آن تشکیل شده باشد، اما بعد از یک سال می‌توان به آسانی دانست که این تفاهم نامه نیز به سرنوشت دیگر تفاهم‌نامه‌ها دچار شده، تفاهم‌نامه‌هایی که اگر چه هر کدام در زمان خود، اثراتی را بر جای نهاده است اما هیچ‌کدام، هیچ وقت به صورت کامل اجرایی نشده است! تاکنون هیچ گزارشی از تشکیل این کمیته همکاری منتشر نشده است و حتی در این نشست نیز اشاره به دستاورهای این تفاهم نامه نشده است.

براساس گزارش منتشر شده دکتر دانشجو در این نشست با بیان اینکه «فضای دانشگاه‌های را کپی‌برداری شده از دانشگاه‌های غربی دانسته که از زمان رضاخان وارد کشور شده است» گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در موضوعاتی مانند تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، جذب اساتید متعهد و تعیین سرفصل‌های جدید در رشته‌های علوم انسانی ارائه کرده است و گفته است: «ما در راستای اسلامی کردن دانشگاه‌ها، نیازمند کمک حوزه و روحانیت هستیم ما تاکنون ۱۵ دانشگاه دخترانه در کشور ایجاد کرده‌ایم، ضمن آن‌که در برخی دانشگاه‌ها نیز پردیس‌های دخترانه راه‌اندازی کرده‌ایم و همچنین برخی کلاس‌های دانشگاهی نیز به صورت کاملاً جدا قرار دارد».

آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این نشست بر لزوم تقویت و افزایش تعامل میان حوزه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد و گفته است: «بسیار خوب است که در راستای تبادل تجربیات و هم‌اندیشی و شکوفایی دو نهاد حوزه و دانشگاه، جلسات مشترک میان شورای گسترش وزارت علوم با شورای گسترش حوزه‌های علمیه بیشتر برگزار شود، همچنین پیوند میان رشته‌های علوم دینی و دانشگاهی در بخش‌های مربوطه با توجه به تعریف و سازوکارهای مختلف نکته‌ای است که خوب است مورد توجه ویژه قرار گیرد».

مدیر حوزه علمیه قم همچنین گفت: «با وجود ۱۸ انجمن علمی و نیز ۱۴۰ مرکز حوزوی در عرصه‌های علمی و پژوهشی، ظرفیت‌های عظیمی در حوزه‌های علمیه وجود دارد که می‌توان این ظرفیت‌ها را در تعامل با نهادهایی چون وزارت علوم تقویت کرد».

شاید برای یادآوری متولیان رسمی وحدت میان حوزه و دانشگاه انتشار دوباره تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه و دانشگاه خالی از لطف نباشد، تفاهم‌نامه‌ای که آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه در هنگام امضای آن، این تفاهم‌‌نامه را مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه اعلام کرده بود، ولی نگران از عدم اجرای این تفاهم‌نامه مانند تفاهم‌نامه‌های قبلی گفته بود: «اجرای این تفاهم‌نامه به نفع حوزه و دانشگاه و به مصلحت اسلام و نظام است و حوزه به صورت جدی آن را دنبال خواهد کرد، اگر چه اقدامات انجام شده، در راستای وحدت حوزه و دانشگاه در سال‌های گذشته به نتیجه مطلوب نرسیده است، اما اجرای این تفاهم‌نامه نیازمند حضور افرادی است که دغدغه دین داشته باشند که این مسئله در گفتار و رفتار دکتر دانشجو وزیر محترم علوم مشهود است».

در هر حال برای یادآوری وزیر محترم علوم و مدیر محترم حوزه علمیه باید راجع به تفاهم‌نامه‌ای سخن گفت که یک سال از امضای آن گذشته، اما گزارشی از اقدامات مرتبط با آن منتشر نشده است: تفاهم‌نامه‌ای که در مقدمه آن آمده است: «به منظور ارتقای سطح همکاری‌های علمی با رویکرد ارتباط فعال و مؤثر در زمینه‌های مختلف و بهره‌گیری بهینه از امکانات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در جهت تحقق اهداف مشترک و ایجاد گسترش و همفکری بین دو قطب اصلی علمی و فرهنگی کشور یعنی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگی آقای دکتر کامران دانشجو و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به نمایندگی آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ منعقد شد».

*موضوعات تفاهم‌نامه

در این تفاهم نامه نیز عرصه‌های همکاری در ۲۰ موضوع مانند:

۱- بهره‌گیری از تجارب طرفین در برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی؛

۲- آماده‌سازی، تربیت و تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز دانشگاه‌ها؛

۳- برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت تکمیلی، فرهنگی برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور؛

۴- تهیه، تولید و بازبینی متون درسی علوم انسانی دانشگاه‌ها؛

۵- پذیرش بورسیه فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه؛

۶- همکاری در تألیف، ترجمه و نشر آنها در راستای اهداف طرفین؛

۷- همکاری در راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های تحصیلی؛

۸- بازدیدهای متقابل اساتید، فضلا، طلاب و دانشجویان از فضاهای علمی و پژوهشی طرفین؛

۹- معرفی متقابل کارشناسان و مشاوران فرهنگی و مذهبی، برای جلسات آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها؛

۱۰- تبادل محصولات علمی، فرهنگی و تربیتی، اعم از طرح‌ها، آیین‌نامه‌ها، آثار و ...

۱۱- همکاری‌های علمی- پژوهشی، در زمینه نظام طبقه‌بندی و اسلامی‌سازی علوم انسانی؛

۱۲- همکاری درباره تعیین اولویت ‌های تحقیقاتی مشترک، در راستای طرح‌های کلان و راهبردی، اجرا و حمایت از آنها؛

۱۳- همکاری در برگزاری برنامه‌های علمی، پژوهشی و تبلیغی، اعم از جشنواره‌ها، همایش‌ها، نشست‌های علمی و کرسی‌های نظریه‌پردازی ملی و بین‌المللی و فعالیت‌های رسانه‌ای؛

۱۴- زمینه‌سازی جهت گسترش روابط علمی- پژوهشی انجمن‌های علمی حوزه و انجمن‌های علمی دانشگاه؛

۱۵- زمینه‌سازی در جهت افزایش هم‌اندیشی میان نخبگان حوزه و دانشگاه؛

۱۶- حمایت از پایان‌نامه‌ها، رساله‌های علمی و طرح‌های تحقیقاتی، در زمینه‌های مرتبط با رسالت دو نهاد؛

۱۷- بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود طرفین، ‌در تألیف و انتشار نشریات علمی؛

۱۸- همکاری و هماهنگی در بهره‌گیری و گذراندن فرصت‌های مطالعاتی مراکز علمی طرفین در داخل و خارج از کشور؛

۱۹-برگزاری تورهای علمی مشترک اساتید، طلاب و دانشجویان، جهت بازدید از مراکز علمی- پژوهشی؛

۲۰-برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی پژوهشی اساتید و پژوهشگران

تعیین شده که براساس تبصره یک آن؛ بر اساس این تفاهم‌نامه هر یک از بخش‌های زیر مجموعه مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دانشگاه‌ها) می‌توانند قرارداد همکاری جداگانه (پس از تأیید مدیر حوزه و وزیر) منعقد کنند.

و در ماده سه آن آمده است: به منظور حسن اجرا و عملیاتی‌شدن این تفاهم‌نامه، رعایت حقوق مادی و معنوی طرفین و تسهیل در پیشرفت امور واحدهای ذیربط در هر موضوع با تعریف و تعیین مصادیق تفصیلی همکاری و هماهنگی، راهکارهای اجرایی و دستورالعمل‌های مربوط به اجرای صحیح و سریع مفاد تفاهم‌نامه، کمیته‌ای فعال، مرکب از کارشناسان طرفین که از سوی عالی‌ترین مقام دو دستگاه معرفی خواهند شد، طرق توافق‌ هر ماه یک بار تشکیل تا روند تبدیل این تفاهم‌نامه به قراردادهای مشترک اجرایی فراهم شود.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdch.inwt23nxiftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما