چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : 10902
به بهانه سالروز صدور فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی

3 پرده از موفقیت سوادآموزان

قم نيوز : قم نیوز: فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی که در هفتم دی‌ماه 1358 توسط امام خمینی(ره) صادر شد، راهی بود که بسیاری را از ظلمت جهل به روشنایی دانایی رساند.
3 پرده از موفقیت سوادآموزان
به گزارش قم نیوز، کتاب داستان جلد زیبایی داشت. روی صفحه اولش نوشته بود تولد چشم‌هایت مبارک. اشک در چشمانش حلقه زده بود. الان که بعد از ۱۵ سال به این کتاب نگاه می‌کرد یاد روزهایی افتاد که مشکلات روستا و محرومیت خانواده مانع رفتن به مدرسه شده بود. معلم نهضت اما مانند یک فرشته نجات به موقع از راه رسید و دنیایش را تغییر داد.

نرگس امروز بعد از ۱۰ سال یکی از چهره‌های برتر سوادآموزی در استان قم محسوب می‌شود که مسیر کلاس نهضت سوادآموزی در یکی از روستاهای خلجستان تا کارشناسی ارشد ادبیات در دانشگاه تهران را با سختی اما امید طی کرده تا به همه ثابت کند اگر خواستن باشد، توانستن هم به دنبالش می‌آید.

عشق قدرت است
وقتی به دنیا آمد، مادرش پیکر رنجور و نحیفش را روی دست‌هایش گرفت و نگاهی عمیق از سر حسرت به چشم‌هایش انداخت. با اینکه جسمش ضعیف و بیمار بود اما چشم‌هایش نشان از قدرتی سحرآمیز داشت.

روزگار سختی می‌گذراندند. تمام روز را روی دار قالی می‌نشست تا کمک خرجی برای خانواده باشد. گاهی برای تماشای بازی بچه‌های دیگر به کمک خواهرهایش تا درب خانه می‌رفت اما نگاه‌های ترحم‌آمیز بزرگ‌ترها و مسخره کردن پسربچه‌ها نمی‌گذاشت زیاد بیرون بماند. زود برمی‌گشت پای دار قالی. همه اینها برایش قابل تحمل بود. چیزی که نمی‌توانست تحمل کند این بود که باید هر روز از پنجره غبار گرفته خانه کوچکشان مدرسه رفتن بچه‌های دیگر را تماشا می‌کرد و افسوس می‌خورد.

۱۲ ساله بود که سرو کله یک فرشته نجات پیدا شد. دستش را گرفت. ویلچری برایش خرید و پدر و مادرش را تشویق کرد تا او را به نهضت بفرستند. فصل جدید زندگی روح الله آغاز شده بود. تازه همه متوجه شدند کودک فلجی که نمی‌توانست راه برود و حتی کارهای شخصی‌اش را درست انجام دهد، چه فکر بلند و استعداد عمیقی دارد. در درس خواندن از بسیاری از همسالان خود پیشی گرفت.

روح الله ذوقی که امروز دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی است، هنوز آن ویلچر دوران کودکی‌اش که از تاریکی نجاتش داد را یادگار نگه داشته و دست‌های نحیفش امروز به جای نقش زدن بر تار و پود قالی با کلمات بر صفحه سفید کاغذ نقش می‌زنند. ویلچر وسیله‌ای بود که او را تا نهضت سوادآموزی رساند و نهضت هم راهی بود که برای او از سرزمین جهل به سوی دانایی باز شد.

در حسرت یک جرعه نور
در یکی از روستاهای صعب‌العبور لرستان به دنیا آمد. شرایط زندگی طوری نبود که به او اجازه بدهد راه دراز تا مدرسه را هر روز طی کند. با این حال عشق به آموختن هیچ وقت از او دور نشد. هرگاه کتاب یا روزنامه‌ای می‌دید، دلش تاب نمی‌آورد و غصه دنیا روی قلبش خراب می‌شد. دلش می‌خواست بتواند بخواند و دری برایش به دنیای فهمیدن باز شود.

۱۳ ساله بود که نخستین جرقه‌های دانستن در دلش روشن شد. مهاجرت به شهر این شرایط را ایجاد کرده بود که نهضت سوادآموزی سوی دیدگانش را برگرداند.

مانند ماهی که آب را یافته مسیر دانش را به سرعت طی کرد. دبستان تا دبیرستان را. شوق فراگیری به علوم دینی او را به حوزه علمیه پاکدشت کشاند و از آنجا به قم. سطح سه حوزه را تمام کرد اما هیچگاه نخواست یک طلبه معمولی باشد. شد یک نویسنده و پژوهشگر. او که طعم تاریکی بی‌سوادی را چشیده بود، دیگر راه خود را یافته بود و در این مسیر هیچ چیز را برای خود مانع نمی‌شمرد.

حجت‌الاسلام کامران پنام اکنون مدیر پژوهشکده مسیحیت پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) است که نهضت سوادآموزی نوری را به زندگی‌اش آورد که تا ابد خاموش شدنی نیست.

بال‌هایی برای پرواز
دور شدن از تاریکی و نوشیدن جرعه جرعه روشنایی خوشبختی است که نهضت سوادآموزی در طی ۳۳ سال پس از پیروزی انقلاب به ۳۵ میلیون ایرانی چشانده است گو اینکه این انقلاب به راستی انفجار نور بود و ظلمت را در هیچ عرصه و میدانی نمی‌توانست تحمل کند.

هفتم دی ‌ماه روزی است که سوادآموزی به دستور امام خمینی(ره) از یک حرکت محدود فرهنگی به نهضتی فراگیر تبدیل شد. این بود که نون و القلم شد رزق هر روزه ملت بزرگی که تا پس از این با وجود سابقه تاریخی در علم و سواد، از این نعمت بزرگ محروم نگه داشته شده بودند و انقلاب این زنجیر را از بال‌هایشان باز کرد تا بار دیگر پرواز را تجربه کنند.

رشد ۴۰ درصدی باسوادان در قم
شهر قم نیز پیش از پیروزی انقلاب با آنکه خانه علوم اهل بیت(ع) بود، در محرومیت بزرگ فرهنگی به سر می‌برد تا جایی که تنها ۵۴ درصد افراد ۱۰ تا ۴۹ سال در آن زمان باسواد بودند. به گفته معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم این رقم امروز به ۹۴ درصد رسیده که این رشد ۴۰ درصدی خود گویای زحمات شبانه‌روزی آموزشیاران و سوادآموزان است تا این پدیده زشت از خانه‌هایمان رخت بر بندد.

این تلاش‌ها تنها موجب باسواد شدن عده‌ای نشد بلکه پا را فراتر از این گذاشت و پدیده‌هایی خلق کرد که نعمت سواد آنها را تا بالاترین مدارج علمی رسانده است. حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ چهره موفق سوادآموزی در قم شناسایی شده‌اند، می‌افزاید: ۲۶ نفر از این افراد توانسته‌اند راه پرفراز و نشیب دانش‌اندوزی را از نهضت سوادآموزی تا مقطع دکترا برای خود هموار کنند.

به گفته وی از ابتدای سال تاکنون ۱۰ هزار نفر از خدمات معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش در قم استفاده کرده‌اند و اجرای طرح فرد به فرد توانسته تداوم این مسیر را تا ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در استان تضمین کند.

هنوز راه نرفته بسیار است
با وجود تمام تلاش‌هایی که در این سال‌ها صورت گرفته هنوز راه‌های نرفته بسیاری در زمینه ریشه‌کن کردن بی‌سوادی وجود دارد. محمدحسین امین جعفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم که به نوعی متولی امر آموزش عمومی در استان محسوب می‌شود، از وجود ۴۴ هزار و ۶۰۰ بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال خبر می‌دهد که این رقم برای استان قم که پایگاه علوم اهل بیت(ع) در جهان است، خبر خوبی نیست.

به گفته امین‌جعفری این تعداد باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به صفر برسد. مدیرکل آموزش و پرورش استان قم طرح فرد به فرد سوادآموزی را یکی از بهترین راه‌های ریشه‌کن کردن این پدیده می‌داند و در این زمینه با اشاره به اینکه در سال جاری ۵۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند، می‌گوید: تعلیم این افراد از طریق مربیان در قالب حلقه‌های یک تا ۱۰ نفره صورت می‌گیرد و حق‌الزحمه آموزش سواد به هر فرد هم ۴۰۰ هزار تومان است. از آنجا که در این طرح آموزشیار خود برای تشویق سوادآموز به شرکت در این حلقه‌ها اقدام می‌کند، طرح فرد به فرد در حال حاضر بهترین راه برای از بین بردن بی‌سوادی در میان کسانی است که تاکنون رغبتی به سوادآموزی نشان نداده‌اند.

همه مسئولند
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش قم اما در عین حال درد دل‌های بسیاری از سختی کار در زمینه سوادآموزی دارد. او می‌گوید: ریشه‌کن کردن بی‌سوادی مطلبی نیست که تنها یک نهاد یا ارگان متولی آن باشند بلکه تمام مجموعه‌ها، نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه مسئولیت‌هایی دارند.

استفاده از ظرفیت بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، سربازخانه‌ها، زندان‌ها، کمیته امداد و خلاصه هر مجموعه‌ای که با مردم سر و کار دارد، از نظر قاسمی‌نیا بهترین راه برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی است که مسئولان تا امروز آنطور که باید به آن توجه نکرده‌اند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcb59b8.rhbggpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما