پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 12787
دو دهه انتظار برای پیوند گنبدهای طلایی و فیروزه‌ای

ساخت طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) در مراحل پایانی است

قم نيوز : قم نیوز: نزديك به دو دهه از طرح ساخت بلوار پيامبر اعظم(ص) در قم مي‌گذرد؛ طرحي كه در ابتدا با نام بلوار حرم تا جمکران نام گرفته بود و قرار است براي دو قطب زيارتي قم يعني حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران نقش بین الحرمین را ایفا کند.
ساخت طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) در مراحل پایانی است
به گزارش قم نیوز، اکنون طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) يكی از آرزوهای ديرينه مردم قم است، چون داشتن مسيري مستقيم از حرم عشق تا حريم انتظار براي آنها بسيار با اهميت بوده و ساخت این بلوار باعث انس بیشتر شهروندان با این دو فضاي معنوي مي‌شود.

مهم‌ترین اقدامی که برای اجرای این طرح متصور بود تملک اراضی در مسیر بود که برای انجام این کار نیاز به اعتبار کلانی داشت. همین امر سبب شده بود که اجرای طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) هر سال به تعویق می افتاد، به گونه‌اي كه اجراي آن از نظر برخی مدیران شهری امری محال به نظر می رسید و كمتر كسي اميد به راه اندازي اين طرح داشت.

اما با تلاش‌هاي صورت گرفته، روند اجرای این طرح از چند سال پيش مجدد احيا شده و با برگزاري جلسات مختلف هفتگي توسط استاندار قبلي و تاكيد شهردار، رنگ و بوي طرح عملياتي‌تر شد و مسير اصلي طرح حرم تا جمکران همزمان با نيمه شعبان امسال به بهره برداري رسيد.

مراحل پایانی تملک اراضی
در این زمینه محمد تقی نادعلی مدير عامل سازمان توسعه و عمران شهرداري قم در مورد اجراي اين طرح اظهار کرد: طرح بلوار پيامبر اعظم(ص) يكي از طرح هاي مهم شهري به حساب مي‌آيد كه بعد از گذشت دو دهه در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: طرحی با اين وسعت نيازمند تملك اراضي بسياري بود كه خوشبختانه در حال حاضر تملك‌ها به اتمام رسيده و بدنه در حال اتمام است.

به گفته مدیرعامل سازمان توسعه و عمران، اجرای این طرح وقت و توان زیادی از مجموعه شهرداری را به خود اختصاص داده و برنامه های عملياتي و عمراني آن در حال اجرا است.

نادعلی در خصوص سيستم روشنايي مسير این طرح اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد از عمليات روشنايي و جدول گذاري این طرح انجام شده است.

به گفته این مسئول شهری با هماهنگی‌های انجام شده، مسیر تندروی این طرح در نيمه شعبان امسال بازگشایی شد كه به كاهش ترافيك در مسيرهاي ورودي و خروجي به مسجد مقدس جمكران منجر شده بود.

نادعلی در خصوص پياده‌روهاي اين طرح تصریح کرد: پياده روها به صورت زيرگذر اجرا خواهد شد كه در حال حاضر ۶ پيمانكار اين طرح‌ها را در دستور كار دارند و تا ارديبهشت ماه سال آينده به اتمام خواهد رسيد.

ایجاد پیوست فرهنگی
يكي از مسائل اصلي در اين طرح، بدنه مسير اصلي است كه بايد دارای پیوست فرهنگي باشد. ايجاد موزه‌هاي فرهنگي، فرهنگسراها، مراكز فرهنگي هنري و... از جمله مواردي است كه در بدنه اين طرح ديده شده است.

نادعلي در خصوص طراحی و اجرای بدنه اين طرح گفت: با سرمايه گذاران مختلفي رايزني کردیم كه آخرين سرمايه گذار، بنياد تعاون ارتش است و اعلام آمادگي كرده كه تا ۲۵۰۰ ميليارد تومان در این طرح سرمايه گذاري كند.

مدير عامل سازمان توسعه و عمران شهرداري تصريح كرد: مذاكرات اوليه انجام شده و در حال تنظيم قرارداد هستيم تا بتوانيم هر چه سريع تر اجرايي كنيم.

وی در پاسخ به دغدغه شهروندان جمکران پیرامون اجرای کند این طرح از سمت مسجد جمکران اظهار کرد: تملک اراضی در مسیر این طرح از سمت مسجد جمکران مشکلاتی وجود داشت، اما كارهاي خوبي انجام شده است.

نادعلی گفت: در آن منطقه جدول گذاري‌ها و برخی فعالیت‌های عمرانی انجام شده است، اما يك معارض ملكي وجود دارد كه در آينده نه چندان دور مشکل آن رفع خواهد شد.

ساخت ۷ زیرگذر
بلوار پيامبر اعظم(ص) به گونه‌اي طراحي شده كه هيچ مسيري نبايد اين بلوار را قطع كند و براي تمامي خيابان‌هايي كه در طول مسير به بلوار مي‌رسند، بايد به صورت زيرگذر عبور كنند تا دو گنبد طلايي حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و گنبد فيروزه‌اي مسجد مقدس جمكران قابل رويت باشد.

مدير عامل سازمان توسعه و عمران شهرداري در خصوص اين زيرگذر‌ها گفت: در طول مسير ۷ زيرگذر ساخته خواهد شد كه برخي از اين زيرگذرها مانند بعثت كه در خيابان هنرستان وجود دارد، ايجاد شده و با توجه به تاسيسات شهري هنوز اقدام به جا به جايي نشده و در آينده نزديك اين اتفاق صورت مي‌گيرد.

نادعلي در مورد ميدان معلم گفت: اين ميدان جزئي از طرح بوده و براي خيابان سميه نيز زيرگذر ساخته خواهد شد تا شاهد ترافيك نباشيم.

طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) اگرچه یکی از معنوی ترین بلوارها خواهد بود اما اجرای این طرح با فراز و نشیب های زیادی همراه است، از این رو انتظار می رود با توجه به اهمیت و حساسیت اجرای آن، جلسات کارشناسی همچون گذشته در استانداری و نهادهای شهری با جدیت بیشتری برگزار شود تا موانع اجرای آن بررسی و برطرف شود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdceff8z.jh8wvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

محمد
خدایی تا ضلع شرقی حرم تموم نشه طرح نشون نمی ده
محمد
خدایی تا ضلع شرقی حرم تموم نشه طرح نشون نمی ده