يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 29962
بازیگر سینما و تلوزیون در گفت‌و گو با قم‌نیوز:

پرداختن به مسائل اخلاقی و ارزش های والای انسانی رسالت هنر و هنرمند آئینی است

قم نيوز : قم‌نیوز: هنرمند به هر حال چیزی از خودش ندارد و این استعداد و ذوق هنری، سعادت و نعمتی الهی است که خداوند به هنرمندعطا کرده است پس باید قدر بدانند و در راهی که انبیاء و اولیای الهی حرکت کرده اند یعنی پرداختن به مکارم الاخلاق گام بردارند.
پرداختن به مسائل اخلاقی و ارزش های والای انسانی رسالت هنر و هنرمند آئینی است
 به گزارش قم‌نیوز، «کوروش زارعی» بازیگر سینما و تئاتر و تلوزیون و کارگردان تئاتر قمی که نزدیک به دو دهه در این عرصه ها فعالیت کرده و سال های زیادی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت کرده است، در گروه تئاترآئینی قم در دهه ۷۰ به طور کامل و در اوایل دهه ۸۰ جز پایه های ثابت جشنواره بین المللی تئاتر فجر از قم بوده است در این سال ها برنده ۸ جایزه از جشنواره بین المللی تئاتر فجر در زمینه بازیگری و کارگردانی بوده و چند حضور بین المللی در کشورهای آلمان، قرقیزستان و ترکیه داشته و در حال حاضر ۵۰ نمایش بازیگری و ۴۰ نمایش کارگردانی کرده است که در این میان با این هنرمند آئینی درباره وضعیت هنر اسلامی به گفتگو نشستیم.

آقای زارعی هنر اسلامی را تعریف کنید؟

زارغی: همه انبیاء و اولیای الهی فقط برای مکارم الاخلاق مبعوث و برگزیده شده اند یعنی سرلوحه زندگی همه پیامبران و اولیاء الهی و تمام کتب مقدس مکارم الاخلاق بوده است، مکارم الاخلاق یعنی پرداختن به اخلاق، توسعه دادن اخلاق در جامعه و بس دادن آن در بین مردم و ارزش های والای انسانی و به سعادت رسیدن و رساندن انسان ها.

به نظر من هنر، رسالت و چیزی جزء پرداختن به مسائل اخلاقی و ارزش های والای انسانی ندارد.

اگر همه هنرمندان برای تعالی و سعادت انسان در عرصه های مختلف تئاتر، سینما، معماری و... دست به آثار هنری بزنند در راستای ارزش های والای الهی و انسانی حرکت کرده اند.

هنرمند به هر حال چیزی از خودش ندارد و این استعداد و ذوق هنری، سعادت و نعمتی الهی است که خداوند به هنرمندعطا کرده است پس باید قدر بدانند و در راهی که انبیاء و اولیای الهی حرکت کرده اند یعنی پرداختن به مکارم الاخلاق گام بردارند.

وهنرمندی که در این راستا(مکارم الاخلاق) قدم بر دارد نه تنها کارهنر اسلامی را انجام داده است بلکه فراتر از آن کمک بزرگی به جامعه انسانی کرده است.

چرا هنر اسلامی و آئینی و مذهبی را سرلوحه کارتون قرار دادید؟

زارعی: به هر حال آئین ها و کار آئینی پر از نماد و سمبل و نشانه است، بنده پرداختن به این نشانه ها که در آئین ها است را دوست دارم به خاطر اینکه هنر آئینی برخواسته از دل و زندگی مردم است من دوست دارم برای مردم کار کنم و وظیفه و رسالت یک هنرمند است که برای مردم و جامعه اش کار کند.

و هنرمندی که در این راستا(مردم و جامعه) کار می کند می تواند رساله بزرگ هنری که بر عهده اش بوده را انجام دهد.

پتانسیل و درون مایه ای که در فرهنگ عامه و در آئین ها وجود دارد جنبه دراماتیک و نمایشی و مفهومی و نمادین و سمبلک و فرازهای انسانی و اخلاقی و حتی دینی که در هنر آئینی وجود دارد آن قدر زیاد است که دست نیافتنی است و هر چقدر به آن بپردازیم باز هم نمی توانیم بگویم به همه آن ها بپرداخته ایم، هنر آئینی پر از تصویر و رنگ و رفتارها و رخدادهای نمایشی است به همین دلیل بنده علاقه زیادی به هنرهای نمایشی و آئینی دارم.

دلایل لزوم بهره گیری از هنر آئینی در جامعه، و جایگاه هنر اسلامی را در جامعه چطور می بینید؟ استقبال مردم را به این سبک هنر چطور ارزیابی می کنید؟

زارعی: مردم با آئین ها متولد شده اند با آئین ها زندگی می کنند و با آئین ها می میرند و آئین ها جزء لاینفک زندگی تمام مردم و جامعه بشریت است به همین خاطر هنر آئینی برای مردم و هنرمند لذت بخش است.

در هنر آئینی به مردم می پردازی و مردم اصل و بتن کار هستند و مخاطب اصلی مردم اند و هنرمند آئینی برای مردم کار می کند.

مردم این ژان کار را دوست دارند، به دلیل اینکه از جنس خودشان است و اگر هنرمند در این عرصه کار کنند مردم استقبال می کنند.

در حال حاضر هنرمندان زیادی در این عرصه کار می کنند و اتفاقات خوبی در عرصه هنرهای نمایشی در این ژان رخ داده است.

هنرمندان مسیر کار خودشان را پیدا کرده اند و دریافتند که اگر با مردم و آئین و فرهنگ مردم و آنچه که مردم دوست دارند کار کنند با استقبال خوب مردمی از آثارشان روبرو می شودند.

وجه اشتراک و نقطه پیوند هنر و مذهب و اسلام چیست؟

زارعی: به هر حال هنر از زمان پیدایشش با دین و مذهب و آئین شروع شده است نمایش در ابتدا که در یونان باستان و روم باستان در قرن ۱۸، ۱۹ میلادی آغاز شد با آئین ها و باورها و اعتقادات مردم شکل گرفت و هنرنمایش نمی تواند از دین جدا شود و این امر (پیوند هنر و مذهب و اسلام) پیوندی ناگسستنی و تاریخی است.

به نظر شما رشد هنر آئینی به چه صورت است؟ و چه آینده ای را برای هنر آئینی ترسیم می کنید؟

زارعی: بنده خوش بین هستم در حال حاضر اتفاقات خوبی برای تئاترهنر نمایشی و آئینی کشور افتاده است و امیدوار هستم مسئولین به هنر نمایش بیشتر بها بدهند و فضا و شرایط را برای هنرمندان آئینی فراهم کنند که در این صورت شاهد کارهای خیلی خوبی در این عرصه خواهیم بود.

رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای تاکید کرده اند "تئاترفراتر از منبر است و تئاتر خیلی بیشتر از منبر می تواند بر روی مردم تاثیر بگذارد"

مسئولان مربوطه باید حرف رهبر انقلاب را در بها دادن به تئاتر گوش دهند و از این ابراز قوی فرهنگی(تئاتر) که می تواند تاثیر گذار باشد استقاده کنند، اما متاسفانه ما از فرهنگ و هنری که در این دوران می تواند از صلاح برنده تر باشد و از اهل بیت(ع) و قرآن و جمهوری اسلامی ایران دفاع کند غافل هستیم.

سال هاست که رهبر انقلاب می گویند"سبک زندگی ایرانی و اسلامی باید در جامعه ترویج داده شود" که نهادینه کردن این سبک زندگی کار هنرمند است و باید سریالی یا تئاتری در این موضوع ساخته شود تا در ذهن ها ماندگار شود در واقع هر چقدر هم کتاب در این زمینه نوشته شود تاثیر چندانی ندارد به دلیل اینکه مردم وقت ندارند و آمار مطالعه مردم ایران در جامعه پایین ترین آمار مطالعه در دنیا است اما اگر تئاتری با این مضمون روی صحنه برود تاثیر گذارتر خواهد بود.

تاثیری که سریال یوسف پیامبر بر دنیا گذاشت بی مانند بود؛ من وقتی به واسطه بازیگری در نقش لاوی برادر بزرگ یوسف به کشورهای عربی رفتم مردم آنجا به ما می گفتند"شما هنرمندان بزرگ جهان اسلام و عرب هستید"، یعنی سریال کردن یک قصه قرآنی دنیا را تحت تاثیر قرار داد و ۵ میلیارد نفر این فیلم را برای صدمین بار دیدند و هنوزهم اگر این سریال پخش شود مردم برایشان تازگی دارد.

در حال حاضر فرج الله سلحشور بعد از ۴ سال تحقیق و پژوهش، سریال حضرت موسی را در ۷۰ و اندی قسمت نوشته است اما کسی از ایشان حمایت نمی کند و ایشان فریاد می زند این نوشته برگرفته از قرآن است و ساخت این سریال،«صهیونیست» کسی که دنیا را اداره و برای دنیا تصمیم می گیرد را می تواند دروغ گویی ها و ظلم هایش را برای جهانیان نشان دهد و خیلی فراتراز سریال یوسف پیامبر می تواند تاثیرگذار باشد اما افسوس که ما و مسئولان کشوری و قمی غافلیم و به خواب غفلت به سر می بریم و تنها کسی که بیدار و فریاد می زند رهبر است اما نمی دانم چرا هیچ کسی به فرمایشات ایشان توجهی ندارد؟

آقای زارعی مردم شما به عنوان یک هنرمند آئینی می شناسند چه وظیفه ای برای خودتان به عنوان یک هنرمند آئینی احساس می کنید؟


زارعی: به هر حال هنرمند آئینی باید با تحقیق کار کند و کار علمی و پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهد و برای مردم کار کند که در این صورت رسالتی که بر عهده داشته ادا کرده است.

می گویند امام زمان (عج) بهار دل هاست آرزوی مهدوی آقای زارعی به عنوان یک هنرمند آئینی در سال جدید چیست؟

زارعی: من آرزویم این است که امام زمان (عج) از ساعه ظهور کنند و همه مردم عزیز ایران در هر شرایطی که هستند برای ظهور آقا دعا کنند که انشاالله فرج شون حاصل شود، در حال حاضر در دنیا شرایطی به وجود آمده که مسلمانان زیادی به دست دشمنان اسلام کشته می شوند که این موضوع قلب امام زمان (عج) را به درد می آورد و خود آقا گفته اگر می خواهید من ظهور کنم برای فرجم دعا کنید و از خدا بخواهید که ظهور من را نزدیک کند.

و ما هم دعایی جزء این نداریم "اللهم عجل لولیک الفرج العجل العجل العجل، الساعه الساعه الساعه، ادرکنی ادرکنی ادرکنی."

انتهای پیام/
گزارشگر :
https://qomnews.ir/vdchiwni.23nw-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما