دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 31277
منبع : پایگاه خبری تحلیلی قم فردا
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

از بی توجهی مسئولان به هسته ی مرکزی شهر تا تلاش برای تدوین سند کلان زیباسازی شهری

قم نيوز : قم نیوز: برخی از مسئولان شهری در حالی سخن از زیبا سازی هسته ی مرکزی شهر می گویند که در این میان تدوین سند کلان زیباسازی محیطی شهر قم می تواند زمینه ای برای رسیدن به اهداف مورد نظر باشد.
از بی توجهی مسئولان به هسته ی مرکزی شهر تا تلاش برای تدوین سند کلان زیباسازی شهری
به گزارش قم نیوز، هسته یا مرکز هر شهری به عنوان نمادی از آن شهر در تمام طول شبانه روز مقابل چشم شهروندان و مسافران است و روزانه هزاران نفر در مسیر های مرکزی شهر رفت و آمد دارند و با کنجکاوی محیط اطراف خود را نظاره می کنند از این رو توجه به زیبایی و تحول مرکز شهر باید جزء برنامه های اصلی مدیریت شهری باشد.

در حالی که در ماه های نه چندان دور مدیران سابق شهری از وضعیت نابسامان هسته مرکزی شهر و عزم خود برای ساماندهی سخن گفتند اما هیچ گاه اتفاق خاص و عملی رخ نداد و تا به امروز نیز مرکز شهر قم که به عنوان پر ترددترین مسیر ها شناخته می شود تحولی چندان مهمی را به خود ندیده است.

این موضوعات در حالی مطرح می شود که شورای اسلامی شهر قم نیز در این خصوص دغدغه های خاص خود را دارد و با تصویب برخی از لوایح مسیر را برای کار شهرداری هموار کرده است.

اعضای شورا نیز در این خصوص نظر های خود را همواره مطرح کرده اند، مصطفی ملایی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم از تدوین سند کلان زیباسازی محیطی شهر قم سخن می گوید و در این خصوص می گوید:این سند می‌تواند اولویت‌ها، ساختارها و کاربری‌های مختلف را تعیین کرده و با اتکا به آن از بسیاری مشکلات جلوگیری کند.

مطمئنا با وجود ظرفیت های عظیم در شهر قم رسیدن به اهداف نیازمند مدیریت یکپارچه و جامع است که شهردار جدید قم مرتضی سقائیان نژاد نیز بر این موضوع تاکید دارد اما با توجه به اینکه اقدامی عملی در مرکز شهر نیاز به ریسک بالایی دارد برخی از مدیران پذیرفتن خطر در این حوزه را نمی پسندند و کاملا اگاه از کنار برخی ماجراها می گذرند.

این در حالی است که سازمان زیباسازی شهرداری طی اقدامی تصمیم بر این دارد که حدود تعیین شده ای را برای بازسازی و زیباسازی شروع کند این موضوع را اسماعیل فتحی رئیس سازمان زیبا سازی و احیای بافت فرسوده شهرداری قم در یکصدو سی و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد.

وی با اشاره به طرح بهسازی جداره خیابان آذر،گفت: این خیابان جزو معابر هسته مرکزی شهر به شمار می‌رود که بیشترین دید عمومی و زائران را دارد ولی بدترین نمای شهری را هم داراست و قرار است این طرح حد فاصل سه راه بازار و چهار راه بازار اجرایی شود.

علاوه بر این با توجه به بافت تاریخی مرکز شهر قم و وجود خانه های تاریخی و اماکن مذهبی مطمئنا باید طرحی انتخاب شود که به این آثار نیز آسیبی وارد نشود،از این رو فتحی چندین طرح انتخاب شده و طراحی شده در سازمان را در این جلسه به نمایش گذاشت و اعضای شورا نیز بر روی طرح ها نظر دادند و این اقدام را مثبت ارزیابی کرده و برخی از اعضای دیگر نیز اعتقاد داشتند به دلیل حساسیت موضوع و مرکزیت شهر می توان از تجربیات شهرهای دیگر نیز در این زمینه مانند تهران استفاده کرد.

مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسون امور زیر بنایی نیز در این خصوص می گوید: لازم است شورا و شهرداری در راستای بهبود فضاهای شهری با استفاده از فضاهای در اختیار خود، اقدام جدی داشته باشند و طرح بهسازی محیطی شهری قم باید به همه نقاط قم گسترش یابد.

البته در کنار سازمان های مربوطه کسبه و مردم نیز نقش بسزایی در پیشبرد اهداف ترسیم شده دارند،به دلیل وجود بار مالی در اینگونه طرح ها برای شهرداری،سازمان زیباسازی با توجه به علاقه مردم و همچنین اتحادیه های صنفی برای بهسازی محیط شهری می تواند از این علاقه استفاده کند ولی ورود به این مباحث باید با دقت صورت بگیرد.

البته شهرداری قم در گذشته به نظر تجربه ی موفقی را در پروژه بهسازی گذر خان داشته است و می تواند در این پروژه بهسازی نیز از تجربیات گذشته استفاده کند ،گرچه مشکلات بافت فرسوده در قم تنها به یک نقطه مربوط نمی شود و مناطق زیادی از قم هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند،در حال حاضر خیابان ارم و میدان شهید مطهری به هیچ عنوان وضعیت مناسبی را ندارند.

میدان شهید مطهری جزء میادین اصلی شهر قم است که بافت فرسوده آن برای هر بیننده ای ناخوشایند است،البته در گذشته محمد دلبری شهردار سابق قم با وجود میدان میوه و تره بار در میدان شهید مطهری از احتمال احداث گذرگاه زیر زمینی و احداث ایستگاه پل عابر پیاده و حتی طراحی بازار های زیر زمینی در اطراف میدان مطهری خبر داده بود که به نظر می رسد با استعفای وی این طرح ها نیز پیگیری نشده است.

با این وجود باید دید آیا سیستم مدیریت شهری می تواند طرحی مناسب و بدون کم و کاست برای رفع معضلات بافت فرسوده هسته ی مرکزی شهر ارائه کند یا اینکه مراکز اصلی همچنان به حالت امروز ثابت خواهند ماند .

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcja8et.uqevazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما