چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : 31552
قم نیوز گزارش می‌دهد

فرودگاه بین المللی قم و هزار وعده که یکی عمل نشد

قم نيوز : قم نیوز: با وجود آنکه بیش از چهار سال از آغاز طرح احداث فرودگاه قم می‌گذرد اما هنوز هم این طرح سامان نیافته و خبری از تحقق آرزوی دیرینه مردم قم و زائران نیست.
فرودگاه بین المللی قم و هزار وعده که یکی عمل نشد
به گزارش قم نیوز؛ به وضوح نمایان است که استان مقدس قم در مقایسه با سایر استان‌های کشور از چه جایگاهی برخوردار بوده کمتر کسی است که به‌واسطه حضور حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران گذرش به این دیار نیفتاده باشد.

از این رو عجیب است امروزه در استانی به سان قم که رهبر معظم انقلاب از آن به‌عنوان شهری بین المللی یاد کرده است شاهد ده‌ها پروژه نیمه تمام زیرساختی باشیم مثل همین متوقف شدن پروژه فرودگاه قم ، مترو و ده‌ها پروژه ناتمام دیگر.

آذر ماه سال ۸۹ بود که کلنگ افتتاح این فرودگاه و مجموعه گردشگری طرلاب توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد و تا کنون پس از گذشت بیش از ۴۰ سال بحث‌های پیرامون آن تمام نیافته است و این طرح سامان نگرفته و در پیچ و ‌خم‌های راه گم شده است.

پس از به زمین خوردن کلنگ افتتاح، دلمان به وعده و وعیدهای مسئولان در مناسبت‌های مختلف خوش بود، اما پس از گذشت چندین سال شهروندان قمی و مشتاقان زائر اهل بیت به طور کلی افتتاح این طرح را آرزویی دست نیافتنی برای خود پنداشتند و پس از این همه مدت با شکایت و شکایت کشی این طرح متوقف شد.

احداث نخستین فرودگاه خصوصی در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر قم به سمت سلفچگان در منطقه طرلاب با مساحت شش هزار هکتار احداث آغاز شده بود در حالی که طی ماه‌های اخیر خبری در سطح استان پیچید که نشان از توقف عملیات احداث فرودگاه می‌داد و مردم و زایران را بطور کامل مأیوس ساخت.

نگرانیمان از اتمام این طرح دوچندان شد پیگیر شدیم تا علت اصلی توقف این امر را جویا شویم.

وقتی پای مرغ به فرودگاه باز شد!
مهدی گشایشی یکی از مدیران پروژه فرودگاه قم ضمن بیان توقف این پروژه توسط حکم قضایی گفت: بنا بود در تفاهم نامه‌ای که میان استانداری استان و شرکت ارم کیش امضا شد اراضی مورد نیاز در اختیار این پروژه قرار گیرد اما انگار برخی از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کرده‌ و کوچکترین تلاشی مشاهده نشد.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این اراضی که استانداری وعده آنها را به ما داده بود به مرغداری، مراتع و گاوداری‌ها اختصاص داشته و ما باید رضایت صاحبان آنها را جلب کنیم، اما استانداری ما را در این امر تنها گذاشت و ما نتوانستیم به طور کامل مالکان را راضی کنیم و در نهایت شکایت یکی از واحدهای مرغداری ادامه عملیات طرح را متوقف کرد.

مدیر بازرگانی فرودگاه قم تنها استانداری را در این توقف مقصر ندانست و تأکید کرد: ما در تلاشیم مشکلی را که پیش رویمان هست با معارضان حل و فصل کنیم اما جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قرار بود قیمت‌های حقیقی این املاک را به اطلاع ما برسانند ولی کوتاهی صورت گرفته تا اینکه حکم قانونی توقف احداث بخشهای مختلف فرودگاه صادر شد.

اقتصادی که با فرودگاه جان می‌گرفت
در این میان محمود دالایی یکی از کارشناسان صنعت حمل و نقل با بیان اینکه اخبار احداث این پروژه چندین ساله را پیگیر است می‌گوید: از احداث این فرودگاه مزایای چشمگیری عاید استان می‌شد چرا که این طرح همانند سایر طرح‌های نیمه تمام استان پروژه‌ای خاص بود.

وی با اشاره به جایگاه خاص این استان اظهار کرد: استان قم به سبب موقعیت ویژه جغرافیایی و مذهبی در چهار راه ارتباطی و رفت و آمد مدیران و سرمایه گذاران خارجی است لذا این طرح دارای چشم انداز مهم اقتصادی است.

این کارشناس ادامه داد: در کنار خدمات پروازی که موجبات جذب زائران و توریست‌های زیادی را فراهم می‌آورد می‌توانستیم با راه اندازی مجموعه گردشگری و فضاهای مناسب توسعه اقتصادی استان را شاهد باشیم اما متأسفانه این وعده هم مانند بسیاری از وعده‌ها عملی نشد.

ناهمواری‌های مسیر این پروژه از دیروز تا به امروز
گزارشات حاکی از آن است انگار در مسیر این پروژه از همان ابتدا پستی و بلندی‌هایی بود، چرا که به گفته کارشناسان از همان اوایل احداث این طرح مجوز قانونی نداشته و پیش از دست به کار شدن همه جوانب در نظر گرفته نشده که لازم بود برای افتتاح این فرودگاه بین المللی مسیرهای قانونی طی می‌شد تا هرچه سریعتر به مرحله نهایی برسد.

از طرفی برای چنین طرحی سرمایه گذاری چند صد میلیاردی لازم است اما آنچه به نظر می‌رسد این بود که پیش بینی‌های لازم در این بخش نیز انجام نشده بود و همین مسئله منجر به این شد که فرودگاه قم راه پر فراز و نشیبی را طی کند.

طولانی شدن راهی که این پروژه طی کرد منجر شد دولت قبلی زیر قول خود بزند، چرا که مقرر شده بود بودجه ای ۳۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های آن اختصاص دهد اما انگار در دولت جدید خبری از آن قول و قرارها نبود و این هزینه میلیاردی را به خود فرودگاه واگذار کرده است.

انگار همه این عوامل دست به دست هم داده بودند تا در مسیر تکامل نهایی این پروژه سنگ بیاندازند و تا به امروز هم با تمام رایزنی‌هایی که در این زمینه صورت گرفت نتیجه‌ای مطلوب عاید کسی و افتتاح آن انقدر به تعویق افتاد تا اینکه شاهد توقف اجباری این طرح بودیم.

به امید آنکه دستگاه‌های استانی این توقف را دلیلی بر اتمام این پروژه ندانند و با تلاش همگانی در راه‌اندازی مجدد این طرح و تسریع در این روند کمک شایانی به توسعه اقتصادی، اجتماعی و...استان کنند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه هرچه بیشتر استان قم در سطح بین المللی باشیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcf0tdm.w6dytagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

سلام عليكم
فرودگاه قم يك طرح كاملا كارشناسي نشده است كه مجوز احداث ازمبدا قانوني يعني هواپيمايي كشوري را نيز اخذ نكرده. البته كم نيستند طرح ها و پروژه هاي غير كارشناسي كه همگان تابع و مطيع فقط به دنبال جلب نظر برخي از مسؤولين وقت بوده و درپي اجراي اين پروژه ها بوده اند. انجام ندارست كار با صرف هزينه هاي گزاف تنها اتلاف منابع را در پي دارد. در حال حاضر هم كه موسس اين فرودگاه با دريافت مبالغ فراواني تحت عنوان جلب سرمايه بخش خصوصي تنها كلاف سردرگم اين پروژه را پيچيده تر كرده است.