دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب : 32603
قم نگار گزارش می‌دهد؛

امتزاج دو گوهر از دریای نور خداوندی/ ازدواج آسان راهی برای کاهش فساد و فحشا

قم نيوز : قم نگار: اول ذی الحجه روز تحکیم امامت و روز امتزاج دو گوهر از دریای نور خداوندی و روز پیند ابدی زهرا (س) و علی (ع) است.
امتزاج دو گوهر از دریای نور خداوندی/ ازدواج آسان راهی برای کاهش فساد و فحشا
به گزارش قم نگار، نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ‌گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد، سالروز پیوند بر‌ترین آقا وبانوی جهان که پیمان عشق ابدی بستند؛ و این گونه است که اول ذی الحجه روز تحکیم امامت و روز امتزاج دو گوهر از دریای نور خداوندی شد.

حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگوی تمام عیار برای تمامی مسلمانان بوده‌اند و در هر زمینه‌ای منش و سیره این دو بزرگوارمی تواند راه گشای تمام کسانی باشد که پیرو و خواستار حق بوده‌اند.

الگو و اسوه بودن حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) تنها مختص شیعیان نیست و چه بسیار افرادی که پیرو دین‌های دیگر هستند اما شخصیت عمیق و بی‌نظیر این دو بزرگوار آن‌ها را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

دو بزرگواری که نسل هدایت و رهبری بشر را با ازدواج میمون و مبارک خود توالی بخشیدند واسلام محمدی رابا فرزندان خلف و راستین خود درطول تاریخ حفظ کرده‌اند.

نسلی که پیامبر آن را در کنار قرآن و هم رتبه با آن، دو راهنما برای هدایت بشر شمرده و امتش را برای رهنمایی به این بزرگواران واگذار کرده است.

پیوندی آسمانی که مجوزآن در عرش واز سوی خداوند صادر شده بود؛ در رویات آمده است که پیش از امام علی (ع) افراد بسیاری از جمله ابوبکر وعمر هم حضرت فاطمه (س) را از پیمبر گرامی اسلام (ص) خواستگاری کرده بودند که جواب پیامبر به آن‌ها تنها یک جمله بود؛ ازدواج زهرا منتظر وحی الهی است؛ و چه کسی بهتر و شایسته‌تر از علی (ع) برای زوجیت زهرا (س)...

آیت الله ابوالقاسم علیدوست با بیان اینکه معصومین به عنوان مصلحان اجتماعی برای بشر هستند، گفت: حضرت زهرا (س) نه تنها اسوه‌ای برای زنان بلکه برای مردان هم الگوی بسیار مناسبی است و ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان باشد.

سادگی؛ حلقه گمشده ازدواج های امروزی
ازدواجی که آسانی و سادگی بارز‌ترین مشخصه آن است؛ ازدواجی با مهریه آب و سرمایه‌ای معادل یک زره... پیوندی که نشان می‌دهد ما به روش و سیره الگوهای خود حتی نزیک هم نشده‌ایم.

عضو جامعه مدرسین در این زمینه افزود: ما به هر حال در شرایط کنونی از پیام‌هایی که این ازدواج می‌تواند برایمان داشته باشد، فاصله گرفته‌ایم و با توجه به اینکه بیشتر حواشی وارد متن شده‌اند، کمتر موفق شده‌ایم پیام روانی و اج۸تماعی این ازدواج را بیان کنیم.

پیامی که می‌تواند زندگی جوانان را تا آخر عمر بیمه کند و دختران و پسران جوان را از تنش‌ها و مشکلات و جدایی‌هایی که امروزه گریبان گیر زندگیشان شده است، حفظ کند.

مهریه‌های سر به فلک کشیده، توقعت بالای جوانان در شروع زندگی، سخت گیری‌های والدین، مشکلات اقتصادی و تورم وبیکاری تنها بخشی از عواملی است که ازدواج رابرای جوانان سخت و سخت‌تر کرده و هر ساله سن ازدواج را افزایش می‌دهد.
این در حالی است که خود این سخت شدن ازدواج مشکلات بیشتری از جمله رواج فساد و فحشا را در پی خواهد داشت؛ مسئله‌ای که به نظر نمی‌رسد با وام ۵ میلیونی ازدواج که باید ماه‌ها در صف آن منتظرماند حل شود بلکه نیازمند توجه و اقدام کاربردی و عملی و البته سریع است.

تاکید قرآن بر ازدواج
ازدواج یکی از مسائلی است که در قرآن و روایات اسلامی به آن سفارش و تأکید فراوان شده، امر مقدس ازدواج است که متأسفانه در وضعیت کنونی با ایجاد رسم‌های غلط و تشریفات و تجملات به یک مشکل پیچیده تبدیل شده است.

این مشکل پیچیده و جاده صعب العبور برای جوانان زمانی هموار می‌شود که در عمل واقعاً شیعه و پیرو مولای متقیان علی (ع) باشیم؛ برای در پیش گرفتن منش و راه امام علی (ع) هر کسی باید به وظیفه و مسئولیت خود عمل کند؛ به گفته آیت الله علیدوست در این رابطه: هر کسی مسئولیتی دارد و باید پاسخگوی آن باشد و باید به این موضوع مهم که یک ضلع آن مادران و پدران و مردم و ضلع دیگر آن حکومت است توجه شود.

تبدیل کردن ازدواج به یک فرایند سخت و نفس گیر که جوانان با ترس و لرز به سراغ آن می‌روند حاصل مجموعه‌ای از بی‌توجهی‌ها و اهمال خانواده‌ها و مسئولان است، از مشکلات اقتصادی و بیکاری و مدارکی که تنها باید گذاشت در کوزه و آبش را خورد، تا سخت گیرهای بیش از حد خانواده در مهریه، خانه، ماشین و ازدواج‌های تجملی، همه این‌ها باعث شده تا هر چه بیشتر از منش علی (ع) و زهرا (س) فاصله بگیریم.

خانواده؛ نهادی موثر در فرهنگ سازی ازدواج آسان
در این بین تاثیر خانواده و اثرگذاری آن از هر نهادی می‌تواند بیشتر باشد، آیت الله علیدوست هم تاثیر خانواده را بسیار زیاد دانست و گفت: خانواده در یک فضای طبیعی برای تربیت حرف اول را می‌زند مگر اینکه ما نهاد خانواده را سست کرده باشیم که این درد هم وارد جامعه ما شده است.

جشن‌های ازدواج دانشجویی و ازدواج‌هایی که توسط موسسات خیره برگزار می‌شود می‌تواند در روند ساده کردن فرایند ازدواج به کمک جوانان بیاید وآن‌ها رادر این زمینه یاری کند؛ سیدمحمد امامی رئیس موسسه خیریه الزهرا (س) به برگزاری مراسم جشن ازدواج ۲۲۰ نفر از زوج‌های جوان همزمان با سالروز ازدواج حضرت فاطمه (س) و اما م علی (ع) خبر داد و چنین مراسمی را برای ترویج جوانان به خصوص جوانانی که بضاعت کافی برای ازدواج ندارند بسیار کمک کننده دانست.

از طرف دیگر خیرانی که امر ازدواج جوانان رابا دادن جهیزیه تسهیل می‌کنند، خیر کثیری را به دست می‌آورند که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست، کمیته امداد هم ازجمله نهاد‌هایی است که در این راه گام برداشته است.

به گفته عبدالله جلالی مدیر کل کمیته امداد قم: در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به ۱۵۰ نفر از افرادی که در شرف ازدواج هستند کمک جهیزیه داده می‌شود.

جلالی افزود: به هریک از دختران در شرف ازدواج تحت پوشش کمیته امداد ۳۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون ریال وام بدون کارمزد پرداخت‌شده است.

اگر خواهان جامعه‌ای با کمترین آمار فساد و فحشا هستیم، ترویج ازدواج آسان و کمک به جوانان برای عملیاتی کرن آن یکی از راه‌های مهم و کاربردی آن است که باید مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد و از این طریق جوانان را در یکی از اساسی‌ترین نیاز‌هایشان یاری کنیم.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcds90s.yt0xz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما