چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 32750
گزارش/

رنگ باختن ازدواج در سایه خلأهای قانونی طلاق/ گوشه چشم قانون به مردان

قم نيوز : قم نگار: مشکلات شاخ و دم داری نیستند که از کرات دیگری به زمین آمده باشند، اینها مشکلات زنانی هستند که می‌خواهند جدا شوند، البته عجیب است که در قانونی که در این موارد حق را به زنان داده در همان قانون نیز حق طلاق را از زن گرفته.
رنگ باختن ازدواج در سایه خلأهای قانونی طلاق/ گوشه چشم قانون به مردان
به گزارش قم نگار، پله‌های دادگاه را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد جای دوری نیست همین دادگاه خانواده‌ی خودمان در خیابان نزدیک...

دست و پاهایش دیگر نمی‌لرزید محکم بود تمام شب فکر این بود که امروز بالاخره خلاص می‌شود اما ... داستان را همین جا نگه دار!

سناریوی تکراری ظلم به زنان و عدم وجود تکیه گاهی امن به نام بندی قانونی برای زنانی که به هر دلیل منطقی تقاضای طلاق دارند؛ اشتباه نکن! اصلا روی سخن ما با عده‌ای فمینیست که معلوم نیست با خودشان هم چند چند هستند نیست اصلا به هیچ وجه.

روی سخن ما با زنانی رنج دیده است البته شاید این گونه بگویم بهتر باشد، سخن ما از زبان زنانی رنج دیده است، همان‌هایی که یا زیر بار خشونت شدید فیزیکی هستند و یا از زندگی با فردی معتاد و بیماری روانی رنج می‌برند، شاید هم مردی که با وجود تمکن مالی نفقه‌شان را تامین نمی‌کند.

اینها مشکلات شاخ و دم داری نیستند که از کرات دیگری به زمین آمده باشند، اینها مشکلات زنانی هستند که می‌خواهند جدا شوند، البته عجیب است که در قانونی که در این موارد حق را به زنان داده در همان قانون نیز حق طلاق را از زن گرفته.

شاید پیش خود فکر کنی خوب این که طبیعی است در شرع و عرف ما حق طلاق با مرد است اما چه حق طلاقی؟

حالا سرگذشت واقعی اعظم را ادامه بده این بار با نگاهی جدید به آن نگاه کن.

او زنی است که پنج سال است به عقد مردی درآمده که با وجود تمکن مالی بالا، نفقه همسرش را تامین نمی‌کند و به‌خاطر ابتلا به اعتیاد او را شدیدا مورد خشونت فیزیکی قرار می‌دهد اما دو سالی هست که با پیگیری‌های فراوان و رفت و آمدهای بسیار نمی‌تواند حکم طلاق را بگیرد.

زنی که همسرش به شرط بخشیدن مهریه و نفقه‌ای که هرگز ریالی از آن را از همسرش دریافت نکرده بود به او وعده آزادی از بند اعتیاد و خشونت فیزیکی را داده بود.

پله‌های دادگاه را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد جای دوری نیست همین دادگاه خانواده خودمان در خیابان نزدیک ...

دست و پاهایش دیگر نمی‌لرزید محکم بود، تمام شب فکر این بود که امروز بالاخره خلاص می‌شود اما همه چیز به همین سادگی هم نبود! اعظم رفت و نفقه و مهریه‌اش را به امید رهایی از عسر و حرج سختی که در آن بود بخشید اما این تازه آغاز کار است.

همسرش بعد از بخشیدن مهریه او، از خلأ قانونی استفاده کرد و از اقدام به طلاق پا پس کشید.

اعظم که توانی نداشت مدام اشک می‌ریخت ...

جلو رفتم و علت را جویا شدم که اینگونه داستان را بریده بریده و در اوج گریه شدید برایم تعریف کرد: «شوهرم بد دهنه، معتاده، بد اخلاقه، منو کتک می‌زنه، پزشکی قانونی هم رفتم ثابت کردم ولی به‌خاطر قانون نتونستم جدا بشم حتی با کمک بانک ثابت کردم نفقه هم بهم نمی‌داده که به کمک اینا جدا بشم اما نتونستم.»

از او پرسیدم‌: «پس چرا نفقه و مهریه‌ رو بخشیدی؟» داستان را تعریف کرد و گفت: «بهم وعده داده بود اگه مهریه و نفقه رو ببخشم طلاقم می‌ده، اما الان که بخشیدم گفت من از طلاق پشیمون شدم و من هم طبق قانون حق ندارم بخششم رو پس بگیرم اما اون می‌تونه دادخواست اقدام به طلاقش رو پس بگیره که پس گرفت و تهدیدم هم کرد که همچنان آزارم می‌ده.»

حال جالب است که این خلأ قانونی هرگز در دین مبین اسلام ناب وجود ندارد و این دین به دنبال تکریم زن و خانواده است.

معصومه ظهیری می‌گوید: در دین ما در شرایطی که زن عسر و حرج داشته باشد یعنی حتی مورد خشونت زبانی نیز قرار بگیرد می‌تواند از لحاظ شرعی از همسر خود جدا شود.

این استاد جامعه الزهرا (س) تاکید می‌کند: در خصوص خشونت فیزیکی اسلام برای زن دیه قرار داده و نه تنها برای زن بلکه هر انسانی که فارغ از جنسیت مورد خشونت فیزیکی قرار بگیرد دیه قرار داده اما در مورد زن اسلام خیلی سفت و سخت‌تر برخورد می‌کند و می‌گوید زن ریحانه است.

وی می‌گوید: با وجود تمام اینها مشخص است که عوامل بیرونی سبب ظلم به زنان در جامعه می‌شود به ویژه عدم وجود پشتوانه قانونی که می‌تواند به انسان‌های بیمار و دچار مشکلات شخصیتی اجازه ظلم به زنان را بدهد.

بهاره دانشجوی علوم زیستی از یکی از دانشگاه‌های قم و البته در آستانه ازدواج است که تن به ازدواج نمی‌دهد.

وی با اشاره به خلأهای قانون طلاق می‌گوید: مشخص است که زنان به راحتی تن به ازدواج نمی‌دهند و البته با وجود چنین قانون‌هایی در مورد ازدواج که از آغاز راه نیاز به نخستین موردی که دارد پشتوانه قانونی است و کاملا بدیهی است که اگر در عرف و قانون خلأها پر شود آمار ازدواج بالاتر می‌رود.

یکی از وکلای پایه یک دادگستری اما نظری متفاوت با عقیده دیگران دارد و این گونه این مسئله را موشکافی می‌کند و می‌گوید: قطعأ خلأهای قانونی هست اما مهم‌تر از آن خلأهای فرهنگی در اجتماع است که زنان را آزار می‌دهد و آمار ازدواج را پایین می‌آورد.

فاطمه کرمی با اشاره به مهریه‌های قسط بندی شده گفت: مثلا وقتی یک آقا می‌تواند با ارائه ۶ ماه یک سکه مهریه را پرداخت کند هیچ گونه تضمینی برای زن وجود ندارد که از مهریه‌ به عنوان پشتوانه استفاده کند اما اگر در جامعه آموزش‌های خوبی داده شود و بانوان از حق طلاق استفاده کنند مشکلاتی همچون مشکلات بانوانی امثال اعظم پیش نمی‌آید.

این کارشناس ارشد حقوق در پاسخ به این سئوال که حتی به میان آوردن نام حق طلاق در جلسات خواستگاری و مراسم‌های اولیه ازدواج در جامعه ما منفور است، می‌گوید: گرفتن وکالت یا در واقع گرفتن حق طلاق اصلا چیز بدی نیست اما همانطوری که پیش‌تر هم گفتم باید این در جامعه جا بیفتد که زنان هم حقوقی دارند و خود جامعه این مطالبه‌گری را انجام دهد چرا که قانون‌گذار حتی اگر این قوانین را تغییر دهد جامعه موضع‌گیری می‌کند که حقوق آقایان به بانوان واگذار شده است اما اگر مردم و در واقع اجتماع خودشان این مطلب را نهادینه کنند قانون‌گذار چاره‌ای جز تغییر قانون ندارد.

کرمی تاکید کرد: نه تنها گرفتن حق طلاق بد نیست بلکه در برخی اوقات ضروری است و در چنین جاهایی کاربرد دارد به ویژه وقتی مرد زن را مورد ظلم قرار می‌دهد و زن هیچ توانی برای مقابله ندارد به جز طلاق.

دیدن اشک‌های زنان ستم‌دیده از دست معدود مردان ظالم در اجتماع ما و صحبت در مورد احکام اسلامی و قانونی دست آخر این شد که برای تغییر جامعه و حتی قوانین باید خود را تغییر دهیم و خود در موقع ازدواج، حقوق خود را بخواهیم و عاقلانه به آینده بیندیشم تا خلأهای قانونی نیز آزارمان ندهد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgzu9w.ak9xn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما