يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : 9861

چرخه ناقص بهداشت و درمان در کهک و نارضایتی شهروندان

قم نيوز : قم نیوز: مرکز درمانی شهر کهک در گذشته‌ای نه چندان دور یکی از مجهزترین مراکز درمانی بخش‌های تابعه استان بود، ولی امروز فضای این مرکز و ساختمان‌های آن به حالت متروکه درآمده است.
چرخه ناقص بهداشت و درمان در کهک و نارضایتی شهروندان
به گزارش قم نیوز، مرکز بهداشتی و درمانی کهک که از آمبولانس، بخش مراقبت‌های ویژه، پزشکان متخصص و امکانات و تجهیزات دیگر برخوردار بود اکنون تنها خدماتی محدود آن هم در ساعت‌های مشخصی به مردم ارائه می‌کند که این وضعیت، شهروندان را از عواقب این کم توجهی‌ها نگران کرده است.

یکی از شهروندان کهکی گفت: وضعیت موجود درمانگاه شهر کهک به هیچ عنوان در شأن مردم این شهر نیست.

محمدعلی عربشاهی اظهار کرد: در گذشته درمانگاه شهر کهک تجهیزات زیادی داشت و مردم بخش کهک تمامی نیازهای بهداشتی و درمانی خود را در این مرکز برطرف می‌کردند. نمی‌دانم چه اتفاقی برای این مرکز درمانی افتاده است که اکنون متروکه شده و هیچ خدمات قابل توجهی به شهروندان ارائه نمی‌دهد.

وی گفت: چرا باید این مرکز بهداشتی و درمانی به جای پیشرفت، پسرفت کند و امکاناتی که در آن وجود داشت از بین برود.

این شهروند کهکی اظهار کرد: مردم بخش از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم تقاضا دارند که فقط به فکر نیازهای بهداشتی و درمانی شهر قم نباشند و امکانات بهداشتی و درمانی بخش کهک را تامین کنند.

ارائه خدمات در ساعات اداری

یکی دیگر از شهروندان کهکی تصریح کرد: مرکز درمانی شهر کهک تنها به مردم این شهر خدمات نمی‌دهد، بلکه ساکنان روستاهای بخش کهک برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به این مرکز مراجعه می‌کنند.

علی اسماعیلی‌زاده اضافه کرد: در حال حاضر درمانگاه کهک وضعیت مناسبی ندارد و مردم باید برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی خود به شهر قم مراجعه کنند.

وی افزود: مردم منطقه دیگر به این وضعیت عادت کرده‌اند ولی اگر خدای ناکرده برای یکی از همشهری‌ها مشکل اساسی آن هم در نیمه شب رخ دهد، باید چه کار کرد؟ آیا باید تا صبح درد را تحمل کند؟

این شهروند کهکی تصریح کرد: در این مرکز به غیر از ساعات اداری هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌شود، مگر اینکه مورد اورژانسی مشاهده شود که وضعیت بیمار خیلی وخیم باشد.

به گفته یکی دیگر از ساکنان شهر کهک، که فردی سالخورده است، درمانگاه بهداشتی و درمانی کهک در سال ۵۲ به بهره برداری رسیده است.

درمانگاه کهک قبل از انقلاب ساخته شد

ابوالقاسم اسماعیلی اظهار کرد: در آن زمان دکتر سیامک عربشاهی رئیس شبکه بهداری استان مرکزی بود و حدود یک هکتار زمین این بیمارستان را به همراه یکی دو نفر دیگر در اختیار شبکه بهداری گذاشت و در ساخت بیمارستان نیز کمک‌های زیادی کرد.

وی اضافه کرد: خود او یک سری تجهیزات پزشکی هم از استان مرکزی به این مرکز درمانی منتقل کرد و این مرکز را به عنوان یک درمانگاه مجهز که حتی و سایل اتاق عمل هم در آن بود، راه اندازی کرد و بخش عمده‌ای از این تجهیزات برای راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی به دیگر مناطق منتقل شد.

اسماعیلی بیان داشت: وضعیت این درمانگاه در سال‌های گذشته مناسب بود و پزشکان زیادی در این مرکز مستقر بودند، و آنها اکنون از بهترین پزشکان کشور هستند.

مشکلات بهداشتی و درمانی کهک تنها به کمبود امکانات در این مرکز بهداشتی و درمانی محدود نمی‌شود، بلکه این بخش از دیگر امکانات مورد نیاز از جمله داروخانه شبانه روزی محروم است.

داروخانه شبانه‌روزی نداریم

یکی از شهروندان در این زمینه اظهار کرد: در شهر کهک یک داروخانه شبانه روزی وجود ندارد تا اگر مردم نیاز به دارو داشتند بتوانند به آنجا مراجعه کنند.

روح‌الله حسینی گفت: یک داروخانه کوچک در شهر کهک وجود دارد که فقط در طول روز به ارائه خدمات می‌پردازد و اگر فردی از شهر کهک یا روستاهای اطراف نیاز به دارو داشته باشد، باید برای تهیه آن به قم مراجعه کند.

وی افزود: به عنوان مثال پدر من دچار بیماری تپش قلب است، من برای تهیه یک ورق قرص مجبور شدم ساعت حدود ۱۰ شب به شهر قم مراجعه کنم.

وضع بهداشت و درمان مطلوب نیست

محمدرضا عربشاهی، رئیس شورای اسلامی شهر کهک نیز گفت: در عین حال که پرسنل مرکز بهداشتی و درمانی کهک در حد توان خود نسبت به ارائه خدمات به شهروندان اقدام می‌کنند، ولی باید بگویم که وضع بهداشت و درمان کهک به هیچ عنوان مناسب نیست.

وی گفت: مرکز بهداشتی و درمانی کهک در حال حاضر با وجود نداشتن امکانات و نیرو با تمام توان در حال انجام فعالیت است، ولی این خدمات نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه درمانگاه کهک روز به روز پسرفت کرده است، افزود: این درمانگاه سالها پیش آمبولانس، مرکز مجهز مامائی و دستگاه رادیولوژی داشت و تعداد پزشکان این مرکز دو برابر وضعیت موجود بود و شرایط محیطی درمانگاه نیز مرتب و منظم بود ولی امروز هیچ یک از این موارد را نمی‌توان در این مرکز مشاهده کرد.

بنا به گفته مسئولان مربوطه این درمانگاه به دلیل نبود اعتبار و ضوابط قانونی به این روز درآمده است.

عربشاهی تصریح کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند با توجه به تعداد جمعیت، ضوابط به آنها اجازه نمی‌دهد که این بیمارستان یا درمانگاه را شبانه‌روزی کنند. در حالی که حفظ سلامت و بهداشت مردم بسیار مهم است و اگر ضوابط و قوانین اجازه ندهد دلیل نمی‌شود که مردم را از ابتدایی‌ترین نیازهای آنان محروم کنیم.

وی گفت: شهر کهک نیاز به مرکز بهداشتی و درمانی مجهز دارد که اگر بیماری دچار مشکل شد، بتواند خیلی راحت و در هر ساعت از شبانه‌روز به پزشک دسترسی داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر کهک با اشاره به اینکه در حال حاضر پرسنل مرکز بهداشت کهک برخی از بیماران را پذیرش می‌کنند، افزود: در ساعات غیر اداری فقط بیماران اورژانسی پذیرش می‌شوند که این موضوع باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شده است. اگر کسی دچار مشکل تنفسی شد یا دچار دردی که تحمل آن غیرممکن بود، چه باید بکند؟ باید تا صبح درد را تحمل کند؟ این واقعا از انصاف به دور است.

مردم حق دارند؛ دستمان بسته است

این انتقادها در حالی است که رئیس مرکز بهداشت قم گفت: من به مردم حق می‌دهم، ولی باید بگویم که ضوابط قانونی دست ما را بسته است.

مجید محمدیان اظهار کرد: مراکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور به سه دسته تیپ یک، تیپ دو و تیپ سه طبقه بندی می‌شوند. در استان قم پنج مرکز بهداشتی و درمانی وجود دارد که همه آنها جزو تیپ دو هستند.

وی توضیح داد: مراکز تیپ دو شبانه روزی هستند اما نه به آن معنی که هر زمانی به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنیم می‌توانیم از کلیه خدمات از جمله پزشک، پرستار و ... استفاده کنیم.

به گفته محمدیان در این مراکز در ساعات اداری سرویس‌های لازم به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود و خارج از ساعات اداری پزشک کشیک در آنجا حضور دارد و اگر کسی مشکل اورژانسی داشت که تعریف خاص خود را دارد، یک آیفون تصویری جلوی مرکز نصب شده که مراجعه کنندگان می‌توانند به این وسیله نیروی خدماتی مرکز را مطلع کرده و پزشک نیز برای معالجه بیمار اوژانسی در مرکز حاضر می‌شود.

وی بیان داشت: من به مردم حق می‌دهم، ولی آیا در کشور ما امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متناسب با نیازها است؟ نظام جمهوری اسلامی خدمات بهداشتی و درمانی را به دورترین روستاهای کشور برده است و همین جای شکرگزاری دارد.

بخشی از توقعات مردم دور از انصاف است

وی با تاکید بر اینکه مقداری از توقعاتی که مردم دارند دور از انصاف است، گفت: در برخی از مناطق شاهد هستیم که مردم و شوراها درخواست احداث بیمارستان را دارند، ولی باید بگویم که احداث بیمارستان نیاز به مصوبه هیئت دولت و اعتبار کلان دارد.

به اعتقاد محمدیان از نظر جمعیتی باید شهرها به حدنصاب لازم برسند تا امکان احداث بیمارستان در آن مناطق وجود داشته باشد، ولی در حال حاضر شهرهای تابعه قم از نظر جمعیتی استانداردهای شهری را ندارند.

رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به اینکه به عنوان یک شهروند قمی و مسئول از بابت اینکه نمی‌توانیم به صورت شبانه‌روزی به مردم خدمات ارائه دهیم، شرمنده‌ایم، گفت: این شرمندگی از باب کم کاری مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی نیست، بلکه صحبت از چارت کشوری و ضوابط و قوانین است و امیدواریم که شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم در همه ساعات شبانه‌روز خدمات مناسبی به همه مردم ارائه دهیم.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcf.vd1iw6dcygiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما