سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : 25389

آب رسانی سیار به روستاهای استان قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم گفت: 30 درصد از روستاهای قم به صورت سیار آبرسانی می شود.
آب رسانی سیار به روستاهای استان قم
به گزارش قم نیوز، مهندس علی جان صادق پور روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: ۳۰ درصد روستاهای استان قم نیز با مشکلات کمتری برای تامین آب شرب مواجه هستند و ۳۴ درصد دیگر از روستای استان نیز منابع تامین آب دارند.

صادق پور با بیان اینکه برخی از روستاهای قم از خطوط انتقال سرشاخه های دز آبرسانی می شوند، اضافه کرد: حدود ۵۰ تا ۶۰ روستای سطح استان قم در طول سال به صورت سیار آبرسانی می شود.

وی افزود: سه مجتمع بزرگ آبرسانی در سطح روستاهای استان قم در حال اجراست که دو مجتمع کهک و فاز سه سلفچگان فعال است و یک مجتمع دیگری نیز در دست اقدام است که نیاز به تامین اعتبار دارد.

وی از انجام مطالعات یک مجتمع آبرسانی در سلفچگان خبر داد و افزود: با عملیاتی شدن این طرح روستاهایی چون قلعه چم، چاله گنبد و علی آباد نیزار آبرسانی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم، گفت: استان قم از استان های گرم و خشک است که از نظر کمی و کیفی با کمبود منابع آبی مواجه است که به دلیل پراکندگی روستاهای قم امکان اجرای یک پروژه جامع و بزرگ برای آبرسانی به روستاها وجود ندارد.

صادق پور با اشاره به اینکه استان قم بیشترین هدررفت آب را در بخش روستایی دارد گفت: این در حالی است که قم یکی از استان های کم آب کشور است که منبع آب پایدار و بومی برای تامین آب شرب نیز ندارد.

وی خاطر نشان کرد: آبفار قم با احتساب پرت آب در روستاهای قم یک و نیم برابر میزان مصرف آب تولید می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه آب شرب تولید شده برای دام و احشام و نیز بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و نیز انشعابات غیرمجاز نیز از دیگر علل تولید بالای آب در روستاهاست.

به گفته وی میزان آب به حساب نیامده در روستاهای قم ۲۲ درصد بیشتر از روستاهای دیگر استان های کشور است.

وی میزان آب به حساب نیامده را در بخش روستایی استان را ۵۲ درصد عنوان کرد و افزود: این در حالی است که قم یکی از کم آب ترین استان های کشور است که با محدودیت منابع آبی برای تامین آب شرب مواجه می باشد.

وی تصریح کرد: بخش عمده هدررفت آب در روستاهای استان به دلیل فرسودگی لوله ها و خطوط انتقال آب و آب به حساب نیامده ناشی از خرابی کنتورها و انشعابات غیرمجاز صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این درحالیست که کم آبی به حدی است که برخی از روستاهای قم از داشتن نعمت آب شرب به صورت لوله کشی محروم هستند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgyw9x.ak9n74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما