چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : 35758
منبع : پایگاه اطلاع رسانی قم نگار

رتبه ماقبل آخر سواد آموزی قم در کشور/ ۱۴۶۰ بی سواد در قم تحت پوشش نهضت سواد آموزی قرار گرفتند

قم نيوز : قم نگار: از بین ۶۵۶۹ بی سواد در قم ۱۴۶۰ نفر تحت پوشش نهضت سواد آموزی قم قرار گرفته‌اند.
رتبه ماقبل آخر سواد آموزی قم در کشور/ ۱۴۶۰ بی سواد در قم تحت پوشش نهضت سواد آموزی قرار گرفتند
به گزارش قم نگار، سواد از جمله مهم‌ترین اصولی است که به خصوص در جوامع توسعه یافته بسیار مورد توجه قرار گرفته است، تا آنجایی که تبدیل به یکی از معیارهای توسعه یافتگی شده است و معیار سنجش جایگاه کشورهاست و به همین دلیل همه کشورها در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این امر داشته‌اند.

ایران هم از این دسته مجزا نبوده و با اختصاص بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی به سواد آموزی به دنبال تحقق بیش از پیش این اصل مهم است و این نشان از درجه اهمیت سوادآموزی در کشور است. اهمیت سواد آموزی در استان قم نیز به عنوان یکی از کلان‌ها شهرهای کشور وبا جمعیت بیش از یک میلیون نفر بسیار مشهود است.

بر اساس سرشماری سال ۹۰، ۱۳۰ هزار بی‌سواد در رده سنی ۶ سال به بالا در استان قم وجود دارد این را حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت و افزود: این آمار برای استان قم با وضعیت علمی خاص و جایگاه ویژه‌ای که از جهت دانشگاهی و حوزوی دارد آمار بالا و قابل توجهی محسوب می‌شود.
وی افزود: براساس همین سرشماری در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۴ هزار و ۶۶ نفر بی‌سواد ثبت شده‌اند که البته اتباع هم بخشی از این آمار راتشکیل می‌دهند.

سی و هفت سالگی سوادآموزی
سواد آموزی در استان قم سن و سال انقلاب را دارد و امسال سی و هفتمین سال تأسیس خود را سپری می‌کند، نهضتی که توسط امام خمینی (ره) و با درایت، هوشیاری و بصیرت ایشان و برای برطرف کردن مشکلات اجتماعی و مسئله سواد این نهضت را بنیان نهاده شد.

مدیرکل نهضت سواد آموزی استان قم هم نقش سواد را در توسعه جوامع انسانی بسیار تاثیرگذار می‌داند و در همین زمینه افزود: فقر زدایی و شکوفایی اقتصادی در گرو امر سواد است و نهضت سواد آموزی فرصت خوبی است که مردم در صحنه‌های دموکراسی حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه زیر بنای هر آموزشی نهضت سواد آموزی است، خاطرنشان کرد: این جریان یک جریان مهم فرهنگی است و با هدف تحول در نظام آموزشی و امر تربیت و تعلم راه اندازی شده است. به گفته قاسمی نیا سواد آموزی استان قم در حال حاضر با حضور ۱۱۰۰ نفر آموزش ۷۱۵۰ نفر از را در دست دارد.

پوشش ۳۷۰ هزار بی سواد در نهضت سوادآموزی
قاسمی نیا با بیان اینکه ۳۷۰ هزار نفر تا به امروز تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: مدارس و خانواده‌ها می‌توانند به عنوان مهم‌ترین پایگاه سواد آموزی تلقی شوند و بایدآموزش از نهاد خانواده مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل نهضت سواد آموزی استان قم با اشاره به موانع پیش روی نهضت سواد آموزی افزود: مهاجرت، عدم تطبیق محتوای کتاب‌ها با سطح افراد کم سواد، عدم وجود مشوق‌های لازم برای جذب مردم به سواد آموزی، عدم استقبال بی سوادان و عدم همکاری خانواده از مهم‌ترین موانع سد راه سواد آموزی است

آمار سواد آموزی در استان قم به گفته باقر‌زاده رئیس سازمان سوادآموزی کشور وضعیت چندان قابل قبولی ندارد، وی با اشاره به اینکه نتایج آمارگیری ازمدارس استان قم در اواخر سال ۹۲ نشان می‌ده ۶۵۶۹ ولی بی‌سواد در استان قم وجود دارد، بر اساس‌ همین آمار ۵۱۲۹ نفر از این اولیا زنده، آموزش پذیر و در در دسترس هستند که می‌توانند در ظرفیت نهضت سواد آموزی قرارگیرند.

سوادآموزی از چنان درجه‌ای از اهمیت برخوردار است که می‌تواند تأثیر مستقیم آن بر سطح دانش آموختگی فرزندان است، رئیس سازمان سواد آموزی کشوردر همین رابطه تاکید کرد: تحصیلات والدین یکی از مهم‌ترین عوامل در بارور کردن استعداد تحصیلی دانش آموزان است و بیشتر از هوش و مسائل اقتصادی در سطح تحصیلی دانش آموزان اثرگذار است.

۵۱۲۹ بی سواد در قم
این در حالی است که با وجود گذشت دو سال از زمان ابلاغ آمار اولیا بی‌سواد استان قم، هنوز شاهد حرکت پرشتابی در سواد آموزی استان قم نیستیم، باقر‌زاده در همین رابطه خاطرنشان کرد: از آمار ۵ هزار ۱۲۹ هزار نفری اولیا بی‌سواد در استان قم بعد از گذشت دو سال تنها هزارو ۴۶۰ نفر نفر تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفته‌اند و ۳ هزار ۶۶۹ نفر هنوز باقی مانده‌اند.
این یعنی استان قم در سواد آموزی والدین استان قم موفقیت ۲۹ درصدی دارد و ۷۱ درصد کار در سوادآموزی انجام نشده است که برای استانی مانند قم که از جهت علمی رتبه قابل توجهی دارد قابل قبول نیست.

در حالی که قانون اساسی به حق آموزش اشاره کرده و امروز به عنوان حقی طبیعی پذیرفته شده است، تا حدی که در قانون برخی از کشورها هم اجباری و هم رایگان خوانده شده است، اما هنوز هستند کسانی که از این حق محروم شده‌اند، ایران هم در اصل ۳۰ قانون اساسی بر رایگان بودن آموزش و تحصیل تاکید شده اما بر اجباری بودن آن با توجه به برخی از مسائل از جمله مسائل شرعی اشاره نشده است.

کنفرانس عمومی دوسالانه عمومی یونسکو هم که با هدف تصویب نهایی چارچوب دستورعمل آموزش ۲۰۳۰ درفرانسه برگزارمی شود هم بر اهمیت همین مسئله می‌پردازد.
تفکر تحصیل و تدریس همگانی از حدود ۲۰۰ سال پیش بود که این تفکر که «تحصیل حق هر انسانی است» کشور‌ها را به سمتی کشاند تا شرایط را برای تحصیل کسانی که تا به حال از این حق بازمانده‌اند فراهم کنند، به همین طریق بود که کم کم سازمان‌های سواد آموزی در سطح دنیا ایجاد شدند، در ایران هم سواد آموزی سابقه ۷۰ ساله دارد وبا توجه به تمام دست آورد‌های مهم‌اش هنوز به اهداف مورد نظر خود نرسیده‌اند.


کاهش فقر در گرو افزایش سواد
کاهش فقر، افزایش سطح سلامت ورسیدن به جامعه پایدار از جمله نعماتی است که سواد با خود به همراه خواهد داشت، این مزیت‌ها را یونسکو در مطالعه خود اشاره کرده است، کاهش فقر هم از دیگر مزیت‌های سواد آموزی است که باقر زاده در این زمینه اظهار داشت: در ایران کسانی که از تحصیلات متوسطه برخوردار هستند، ۲۷ درصد بیشتر از افرادی که در دوره متوسطه تحصیل نکرده‌اند در آمد دارند که این نشان از‌ تأثیر تحصیل و آموزش بر بحث اقتصادی و تأمین منابع مالی است.

تحصیلات والدین علاوه بر سطح درسی فرزندان بر میزان سلامت آن‌ها هم تاثیرگذار است، به گفته باقرزاده: بر اساس مطالعه‌ای مرگ میر کودکان زیر یک سالی که والدین باسواد دارند ۵۰ درصد از مرگ و میر کودکان زیر یک سال با والدین بی‌سواد کمتراست.

از دیگر مزیت‌های سواد آموزی که در گزارش یونسکو ذکر شده است می‌توان به این مورد اشاره کرد که سواد آموزی زمینه را برای رسیدن به جامعه پایدار فراهم می‌کند به این معنا که انسان درجامعه پایدار به پیشرفته اقتصادی و محیط زیست توجه می‌کند وتمام منابع مالی و زیستی رابرای خود مصرف نکرده و به این طریق زندگی را برای دیگر نسل‌ها سخت نمی‌کند.

شاید بتوان یکی از دلایل آمار بالای بی‌سوادی والدین در استان قم را جمعیت بالای اتباع در این استان دانست، امری که امسال با توجه به آزاد شدن ثبت نام اتباع در مدارس دولتی بیشتر نیز خواهد شد؛ از طرف دیگر هم با توجه به مزیت‌هایی بسیاری که برای سواد آموزی برشمرده شد و بسیاری دیگر از مزیت‌هایی که در اینجا از آن‌ها نام برده نشد؛ لزوم توجه بیش از پیش مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس استان قم مطرح می‌شود.

مسئله‌ای که که اگر در سطح خرد مورد بی‌توجهی و غفلت قرار بگیرد عواقب آن در سطح کلان مشاهده خواهد شد چرا که جامعه‌ای که خود را مسلح به علم و دانش نکند جامعه‌ای آسیب پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdch6qnx.23nmmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما