سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : 30466
قم نیوز گزارش می‌دهد

شهرک صنوف قم گرفتار بی‌تدبیری مسئولان / ربع قرن از بلاتکلیفی شهرک صنوف قم گذشت

قم نيوز : قم نیوز: شاید ۲۵ سال پیش کسانی که کلنگ احداث شهرک صنوف در قم را به زمین می‌زدند تصور نمی‌کردند که بعد از گذشت ربع قرن از تاریخ هنوز وضعیت این شهرک بلاتکلیف بوده و زیرساخت‌های آن تامین نشده باشد.
شهرک صنوف قم گرفتار بی‌تدبیری مسئولان / ربع قرن از بلاتکلیفی شهرک صنوف قم گذشت
به گزارش قم نیوز، قدمت اجرا نشدن پروژه‌های شهری و برون شهری در قم موضوع جدیدی نیست که بخواهیم در خصوص آن بحثی کرده باشیم، اما پروژه‌ای در قم در حال اجرا است که قدمت اجرای آن به ربع قرن باز می‌گردد یعنی ۲۵ سال پیش؛ آن زمان قرار بود تا شهرک صنوف ایجاد شود اما با وجود این همه مدت هنوز آن شهرک در وضعیت اسفباری به سر برده و کسی هم به فکر احیای این پروژه نیست.

این شهرک در ابتدا با نیت انتقال صنوف مزاحم به آنجا در سال ۶۹ توسط سازمان توسعه و عمران به زمین زده شد و از همان ابتدا نیز قرار بود که تا صنوف مزاحم از داخل شهر جمع‌آوری و به خارج از شهر منتقل شوند اما با وجود این همه مدت هنوز که هنوز است شهرکی ساخته نشده است.

حتی در همان سال ۶۹ که شاید بسیاری از خوانندگان این گزارش به دنیا هم نیامده بودند، عده‌ای مبالغی را برای دریافت واحدهای تجاری پرداخت کرده تا در ظرف مدت یکی دو ساله واحد خود را تحویل بگیرند، یعنی از همان ابتدا اصناف تاکید بر خروج صنوف مزاحم خود از داخل شهر را داشتند.

البته این نکته را هم باید اشاره کرد که ربع قرن پیش محل احداث شهرک صنوف با شهر قم ۵ کیلومتر فاصله داشت، اما با گذشت این زمان این فاصله از بین رفته و باز هم شهرک صنوف به شهر متصل شده است.

مهمترین مشکلی که موجب شده شهرک صنوف قم طی این مدت به سرانجام نرسد بهانه تامین زیرساخت‌های آب و برق بوده است که البته اگر جدایی از در نظر گرفتن تمام تکنولوژی‌های روز از نیروی انسانی و ابتدایی‌ترین محصولات هم استفاده شده بود، تا به امروز باید این شهرک به اتمام رسیده و در اختیار شهروندان قمی قرار می‌گیرد.

* نبود برق مشکل اصلی شهرک صنوف
حسن قنبری مدیر شهرک صنوف قم در این خصوص گفت: یکی از مشکلات اساسی این مجموعه نبود تاسیسات برق است که تا پایان دوره شهرداری آقای دلبری این موضوع پیگیری شد اما به نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی بیان کرد: باز هم در تلاش هستیم که امیدواریم در نخستین فرصت ممکن این اقدام انجام و این مجموعه به بهره‌برداری برسد.

مدیر شهرک صنوف قم تصریح کرد: تا کنون ۵۰۰ واحد این شهرک فروخته شده که مربوط به صنف آهن فروشان بوده و صنف درب و پنجره سازان نیز ۹۰۰ واحد بوده که در حال ساخت و تحویل است.

قنبری گفت: موضوع صنوف مزاحم یکی از موضوعاتی است که همواره با آن درگیری داشته‌ایم و از این رو باید این صنوف به خارج از محدوده شهری منتقل شوند اما برای برخی صنوف مثل تعمیرگاه‌ها را نمی‌توان از سطح شهر خارج کرد و تنها می‌توان آنها را ساماندهی کنیم.

وی گفت: زمین شهرک صنوف ۱۳۴ هکتار است که ۴.۵ هکتار مساحت برای فضای سبز و ۴۵.۵ هکتار برای شوارع در نظر گرفته شده است.

* هیچ درخواستی از اداره برق نشده است
با وجود ادعای مدیر شهرک صنوف قم مبنی بر پیگیری برای راه‌اندازی سیستم برق در این شهرک اما قائم مقام شرکت توزیع برق می‌گوید هیچ گونه درخواستی از سوی شهرداری از این شهرک برای برق نشده است.

سید محمد موسوی می‌گوید: در خصوص شهرک صنوف جلسه‌ای با استاندار و سایر ارگان‌ها برگزار و مباحث در خصوص این شهرک مطرح شد.

وی بیان کرد: تاکنون که بنده اطلاع دارم هیچ مکاتبه‌ای با ما انجام نشده و اگر به برق منطقه‌ای تهران مکاتبه کرده‌اند که باید از آنجا پیگیری کنند اما هیچ مکاتبه‌ای با شرکت توزیع برق استان قم صورت نگرفته است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: هر زمانی که مجموعه شهرداری مراجعه کند ما موضوع را پیگیری کرده و قطعا پاسخ خواهیم داد.

*شهرک صنوف مشکل زیرساختی دارد
عباس ذاکریان سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در این خصوص گفت: در این شهرک کارهای خوبی انجام شده و در طول این دو سه سال اخیر کارهایی که انجام شد چندین برابر کار ۱۷ سال گذشته بود.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های آن آماده است، دیوارکشی‌ها، جدول‌کشی و خیابان‌کشی‌ها انجام شده اما مشکل اصلی ما تامین برق است که باید در این زمینه تلاش جدی صورت گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: علاوه بر آن تامین آب و گاز نیز مشکل اصلی ما بوده که تا آنجایی که اطلاع دارم عقد قرارداد با مشاور برای تامین برق انجام شده و مطالعات صورت گرفته است.

ذاکریان گفت: حتی مصوبه‌ای داشتیم که اجازه به شهرداری دادیم که به صورت تهاتر با پیمانکار قرارداد منعقد کند که حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه خواهد کرد.

*هیچ کس پاسخگوی مشکلات مردم نیست
حمید ابراهیمی یکی از افرادی است که در این شهرک اقدام به خرید واحد کرده است، وی در این خصوص می‌گوید: در حدود ۱۰ سال است که واحدی را خریداری کرده و پول خود را به مسئولان داده‌اند اما هنوز که هنوز است هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی بیان کرد: هر زمانی که سراغ مسئولان می‌رویم می‌گویند در حال انجام کارها هستیم و به زودی برطرف می‌شود اما آیا این مدت، زمان کمی است؟

ابراهیمی تصریح کرد: این افراد به فکر مردم نیستند و کسی جواب ما را نمی‌دهد و سالیان دراز دیگر هم بگذرد تا این رویه باشد این شهرک به سرانجام نمی‌رسد.

سعید عبدالهی نیز که در صنف آهن فروشان مشغول فعالیت است گفت: خودمان از همسایه‌ها خجالت می‌کشیم زیرا کار ما سر و صدای بسیاری دارد.

وی گفت: همان روزهای اول که صحبت راه‌اندازی شهرک صنوف مطرح شد ما پول واریز کرده و واحد خریدیم تا از این محل رفته و برای مردم سر و صدا ایجاد نکنیم اما ۲۵ سال گذشت و هیچ خبری نشده است.

عبدالهی بیان کرد: از مسئولان می‌خواهیم موضوع را پیگیری کنند چون از طرفی پول ما رفته و از طرف دیگر آبرویی در محل برای ما نمانده و همیشه باید خجالت همسایه‌های خود را بکشیم.

در پایان باید این نکته را اشاره کرد که با وجود اینکه ۲۵ سال از اجرای این پروژه گذشته و اجرایی نشده با این روند کار و بی‌برنامگی‌ها اگر ۲۵ سال دیگر هم بگذرد شهرک صنوف به سرانجام نمی‌رسد، زیرا گویا هیچ اهتمامی برای رفع مشکلات این شهرک وجود ندارد.

از سوی دیگر باید خطاب به آقای سخنگوی شورا این نکته را بیان کرد که رنگ آمیزی و جدول کشی کار دو هفته است نه ۲۵ سال و مهم‌ترین امر در ساخت یک شهرک زیرساخت‌های پروژه است که کاری انجام نشده و از طرف دیگر هیچ همتی هم برای رفع آنها وجود ندارد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdciq5ap.t1auq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما