قم نيوز : قم نیوز: شایسته است پروژهای مثل منوریل که تا این حد هزینه در بر داشته و تا اینجای کار به اندازه چندین طرح دیگر منابع به پای آن ریخته شده، حتی اگر مورد حمایت همگانی قرار نمیگیرد لااقل چوب لای چرخش نرود.
به گزارش قم نیوز، پنج سال پیش و بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهری قم، وجود دو خط A و B مترو برای قم ضروری دانسته شد و این مسئله پس از طرح در شورای عالی ترافیک به تصویب رسید اما در جلسات بعدی، شهردار و برخی مسوولان وقت قم پیشنهاد حذف خط B و احداث مونوریل را به جای آن ارائه کردند که مورد موافقت قرار گرفت ولی در ادامه مشکلات فراوانی بر سر راه آن سبز شد که جای بسی شگفتی است، پروژهای که بنا به گفته مدافعان موجب زیبایی و توسعه حمل و نقل شهری میشود، تا این حد مخالف داشته و به محض یافتن بهانهای جدید، سخن از تعطیلی آن به میان میآید.
برخی کارشناسان و اعضای شورای اسلامی شهر قم عقیده دارند که طرح مونوریل فاقد هرگونه مطالعات امکانسنجی و ارزیابی هزینه و فایده بوده و باید هرچه سریعتر متوقف شود، اما در مقابل دولت این پروژه را جزو طرحهای مهر ماندگار قرار داده و بر اجرای کامل آن مصمم است.
در این میان حمایتهای نماینده دولت یعنی استاندار قبلی قم از طرح مونوریل موجب پیشروی سریع کار طی ماههای گذشته شد به طوری که برخی گمان کردند تا پایان سال جاری شاهد نخستین سفر درون شهری با این وسیله جدید خواهند بود اما با تغییر استاندار مجدداً زمزمههای توقف این پروژه ملی به گوش میرسد.
برخی دلیل این همه مخالفت را مقاومت در مقابل خواست دولت میدانند چه اینکه مخالفان عقیده دارند با ناکام ماندن اجرای مونوریل در تهران، دولت سعی دارد به هر طریق ممکن و با هر هزینهای، حداقل یک خط مونوریل را در یکی از نقاط ایران اجرا کند که شهر قم به دلیل نزدیکی به تهران و ورود میلیونی زائران در طول سال، بهترین مکان برای این کار است؛ برخی نیز عقیده دارند اجرای مونوریل با هزینههای نجومی چیزی جز هزینه کرد اضافی نبوده و میتوان با راهاندازی چند خط اتوبوس BRT مشکل حمل و نقل درونشهری قم را تا حد زیادی حل کرد.
محمدرضا باقرپناهی عضو شورای اسلامی شهر قم از جمله افرادی است که در آخرین اظهار نظر خود پیش بینی توقف مونوریل را کرده و شایعات فراوانی را مجدداً بر سر زبانها انداخته است هر چند آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) نیز از مخالفان عبور مونوریل از مقابل صحن جوادالائمه(ع) بوده و اجرای آن را موجب تخریب فضای معنوی اطراف حرم مطهر میداند که البته این مشکل با جابجایی چند متری خطوط ظاهراً حل شده و نمیتواند عاملی جدی در حجم بالای مخالفتها علیه این پروژه باشد.
آنچه در این میان مایه تعجب است، مخالفت با طرحی است که توسط دولت تصویب و ابلاغ شده و بودجه آن نیز از محل منابع ملی پرداخت خواهد شد و اگر بنا را بر این بگذاریم که این قدر آسان با طرحهای ملی مخالفت کنیم پس چه بر سر پروژههای استانی و شهری خواهیم آورد؟
طرحی با پشتوانه دولت که بالاترین مقام اجرایی کشور محسوب میشود مورد حملاتی قرار میگیرد که چندان مایه علمی و فنی نداشته و بیشتر شائبه لجاجت را در اذهان متبادر میکند چه اینکه هیچ عقل سلیمی قبول نمیکند پروژهای که تا این حد پیشرفت داشته و پیمانکاری قوی اجرای آن را به عهده گرفته و مهمتر از همه اینها، هزینههای میلیاردی که تاکنون به پای آن ریخته شده، این چنین مورد حمله و مخالفت قرار گیرد تا جایی که سخن از تعطیلی و توقف آن به میان آید.
هرچند نگارنده در مقام تفسیر و ارزیابی فنی پروژه نیست اما بر فرض اینکه مونوریل قم صرفه اقتصادی نداشته باشد اما باید توجه داشت که توسط کارشناسان باتجربهای در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده و دولت جمهوری اسلامی که دست برقضا رییس آن نیز دکترای ترافیک دارد اتمام آن را تضمین کرده است؛ حال مخالفتها ره به کجا خواهند برد باید این سوال را از مخالفان پرسید.
شایسته است پروژهای که تا این حد هزینه در بر داشته و تا اینجای کار به اندازه چندین طرح دیگر منابع به پای آن ریخته شده حتی اگر مورد حمایت همگانی قرار نمیگیرد، لااقل چوب لای چرخش نرود زیرا توقف آن به یقین بیش از اتمام کار ضرر و زیان در پی خواهد داشت.