قم نيوز : قم نگار: هوای شهر من آلوده است و مردمان اغلب اضافه وزن دارند، مسئولان دوچرخهها را چاره کار عنوان میکنند اما انگار هنوز دوچرخه سواری یک ناهنجاری اجتماعی به حساب میآید!!
به گزارش قم نگار، این روزها خیابانهای شهر دردی بزرگ در سینه دارند دردی به نام ترافیک! دردی که از وجود خودروها نشات میگیرد. دردی که دوایی ندارد مگر تغییر نگرش انسانها و فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه!
این روزها در خیابانهای شهر دمی آسوده نتوان بود، صدای دلخراش بوق ماشینها گوش را چنان نوازش میکند که برق از چشمانت میپرد! عبور عابران پیاده از بین وسایل نقلیه به سختی صورت میگیرد. تا چشم مینگرد، خودروها چشمک میزند همراه با رانندگانی که با دست کشیدن بر پیشانی عرق خشک میکنند و زیر لب غرغر دارند از شلوغی مسیر؛ اما گویا در میان این خودروها چند دوچرخهسوار هم به چشم میخورد هرچند حرکتشان از میان خودروها کند است اما حال و روزشان از دیگر افراد خوشتر است!
همگان آگاهند که دوچرخهسواری و استفاده از این وسیله نقلیه تا چه حد میتواند در سلامتی بدن نقش ایفا کند. از آنجا که دوچرخه سواری سبب بالارفتن میزان اکسیژن دریافتی بدن میشود در نتیجه خون در بدن به خوبی به گردش درآمده و علاوه بر فعالیت خوب قلب و مغز سبب قوی شدن سایر عضلات بدن میگردد.
اگر از این فواید که همگان بر آن واقفند گذر کنیم باید گفت استفاده از این وسیله به طور قابل ملاحظهای به کاهش ترافیک شهری و سلامت و پاکی شهر میافزاید.
زیبایی و طراوت سیمای شهر مسئلهای است که تمام شهرنشینان و مسئولان به دنبال آن هستند اما متاسفانه غافلند از اینکه این زیبایی در دستان خود آنها نهفته است و با اندیشه و فرهنگ درست میتوان به آن دست یافت.
خوشبختانه مسئولان شهر قم از افرادی هستند که به این مهم آگاه بوده و برای داشتن شهری زیبا از پیش قراولان این امر هستند. مدتی است که شهرداری قم به فکر ساخت و راه اندازی خانههای دوچرخه در قم افتاده و با جانماییدر چند نقطه از شهر به این عمل تحسین برانگیز پرداخته است. اما اندکی جای تاسف دارد که چرا شهروندان پابه پای مسئولان در این مسیر قدم نگذاشته و کاهلی در این امر سبب شده رکاب بسیاری از این وسایل همچنان خاک نخورده باقی بماند.
مهدی نصیری از جمله شهروندانی است که به گفته خودش علاقه به دوچرخه سواری همچون خون در رگهایش میجوشد.
وی گفت: من از کودکی دوچرخهسوار بودم و اکنون نیز این وسیله مرکب خوش رکاب من است.
وی افزود: دوچرخه بهترین وسیله نقلیه است که هم به سلامتی جسم و روح کمک میکند و هم آلودگی را از شهر میزداید و طراوت بخش روح شهر است.
این شهروند قمی که کارمند یکی از ادارات دولتی قم است با بیان اینکه روحیه ورزشی و استفاده از دوچرخه در میان جامعه به کم رنگی گراییده، ادامه داد: این امر نیازمند فرهنگسازی و تقویت اذهان بسوی استفاده از این وسیله از طریق رسانههاست.
نصیری افزود: باید گفت شاید خجالت از دلایل عدم استفاده از این وسیله است. برخی افراد میپندارند استفاده از دوچرخه سبب پایین آمدن شأن اجتماعی شان میشود در حالی که این تفکر اشتباه باید با الگو شدن خود مسئولین در استفاده از دوچرخه رفع شود.
احمد کاظمی از دیگر شهروندان نیز به دلایل عدم استفاده مردم از دوچرخه اشاره کرد و گفت: به طور واضح یکی از دلایل میتواند نبود مکان و مسیر مناسب برای عبور با دوچرخه باشد.
وی بیان کرد: در اکثر خیابانهای شهر قم مسیری برای تردد دوچرخه سواران مشخص نشده و شلوغی و سیل خودرو در خیابان امنیت را برای دوچرخه سواری سلب میکند و ممکن است جان افراد به خطر افتد.
این شهروند قمی که در خیابان هفتم تیر صاحب مغازه است با اشاره بر دیگر موانع استفاده از دوچرخه، گفت: آب و هوای قم نیز دراین مسئله دخیل است و در تابستان گرمی هوا و در زمستان سردی و خشکی هوا از اشتیاق بر دوچرخه سواری میکاهد.
با این حال و با توجه به گفتههای همشهریان، مسئولان همچنان برای ترغیب افراد به دوچرخه سواری در تلاش بوده و با مهیا ساختن شرایطی ویژه سعی بر فرهنگسازی این امر دارند.
در سطح خیابانهای شهر قم خطی زرد مسیرهای دوچرخه را از مسیر دیگر وسایل نقلیه جدا کرده و به این طریق مسیر را برای دوچرخه سواران مشخص کردهاند.
حسین شعبان زاده سرپرست سازمان ترافیک شهرداری قم اظهار کرد: ایستگاههای دوچرخه ۳۶۰ دوچرخه را در خود جای داده اند و امکان استفاده از آنها با کمترین هزینه فراهم آمده است.
وی با بیان اینکه شهروندان تنها ۸ هزار تومان برای گرفتن کارت اشتراک سالانه خانههای دوچرخه میپردازند گفت: همچنین شهروندان طی نیم ساعت آغازین به صورت رایگان از دوچرخه استفاده کرده و سپس ملزم به پرداخت ۱۵۰ تومان برای هر ساعت استفاده هستند.
سرپرست سازمان ترافیک شهرداری قم به هزینه راهاندازی خانههای دوچرخه اشاره و بیان کرد: هزینهای ۳۰ میلیون تومانی از سوی شهرداری برای احداث هر ایستگاه دوچرخه صورت گرفته و هر ماه ۴۰ میلیون تومان هزینه صرف تعمیر و حفظ دوچرخهها میشود.
شعبان زاده ادامه داد: تا کنون اجرای این طرح تنها بر هزینههای شهرداری افزوده است و لازم است با انجام تبلیغات و فرهنگ سازی و بسیج همگانی مردم و مسئولان زمینه استفاده از دوچرخه را فراهم آورد.
وی به مسیرهای دوچرخه سواری در قم اشاره کرد و افزود: در برخی مسیرها همچون تقاطع سمیه تا مسجد جمکران مسیر دوچرخه سواری مجزا از سواره رو و پیاده رو است و همچنین در برخی مسیرها همچون بلوار زائر مسیر دوچرخه از طریق خط از مسیر عبور خودروها جدا شده است.
سرپرست سازمان ترافیک شهرداری قم همچنین نوع دیگر از مسیر دوچرخه را مسیری دانست که دوچرخهها به موازات خودروها در خیابان حرکت میکنند و با اظهار تاسف گفت: فراهم نبودن زیرساختهای شهری سبب شده که اکثر مسیرهای دوچرخه در سطح خیابانهای شهر از این نوع باشند.
بر این اساس لازم است شهروندان با توجه به هزینههایی که شهرداری برای رفاه و آسایش و همچنین داشتن شهری پاک و عاری از آلودگی صرف میکند به کمک شهرداری برخیزند و با ارادهای محکم و تصمیمات پایدار به همکاری با شهرداری در این خصوص بپردازند و فرهنگ دوچرخه سواری را در جامعه رواج دهند.
این خواستهای است که بسیاری از مسئولان از جمله رئیس هیئت دوچرخه سواری قم از مردم دارد.
کاظم حججی فرهنگ سازی و برنامه ریزی شایسته را لازمه گسترش ایستگاههای دوچرخه در قم عنوان کرد و ادامه داد: این عمل شهرداری بسیار قابل تحسین است و ترویج این امر نیازمند تبلیغات از سوی رسانهها و مسئولان است.
وی گفت: شهرداری میتواند با برگزاری مسابقه در محلههای مختلف امکان آشنایی مردم با فرهنگ دوچرخه سواری را فراهم کند.
رئیس هیئت دوچرخه سواری قم همچنین به طرح دیگری برای جلب توجه مردم به سوی دوچرخه سواری اشاره کرد و گفت: برگزاری و اجرای هفتگی همایش با حضور اعضای هیئت دوچرخه سواری روبه روی هر ایستگاه دوچرخه میتواند عاملی برای جذب مخاطب و مردم باشد.
متاسفانه بسیاری از نقاط شهر همچنان از وجود زیرساختهای لازم در این زمینه خالی است؛ برای نمونه در منطقه پردیسان که در گوشهای از شهر جمعیت کثیری از مردم را در خود جای داده است نبود این امکانات بسیار نمایان است و لازم است با بستر سازی امکان بهره بری از این وسیله را برای ساکنان این منطقه از شهر نیز فراهم آورد. همچنین میتوان با ارائه تسهیلات به تمام سازمانها و ادارات از آنان خواست این نوع فرهنگ ابتدا از سوی کارکنان آنها شکل گیرد و آنها الگو و نمونهای باشند برای دیگر مردم شهر و به این صورت شیرینی استفاده از دوچرخه که با سلامتی جسم و روح و پاکی شهر همراه میشود چاشنی زندگیهای پر فراز و نشیب امروزی شود.