قم نيوز : قم نگار: خبر پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو تأثیری بر روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو نداشته و در شرایطی که رکود فصلی این بازار با کاهش خرید در ماه محرم همراه شده، قیمت خودروها در واکنش به این خبر تغییری نکرده است.
به گزارش قم نگار، هفته گذشته وزرای اقتصادی دولت از بستهای برای خروج از رکود رونمایی کردند که طبق آن، پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی بابت خرید خودرو در راستای تحریک تقاضا برای صنعت خودرو صورت خواهد گرفت.
شاید در نگاه اول مطرح شدن این خبر، چشمانداز افزایش تقاضا برای خرید خودرو و در نتیجه رشد قیمتها و رونق بازار خودروهای داخلی را به همراه داشته باشد، اما رکود بازار به حدی عمیق است که طی روزهای اخیر واکنشی از سوی بازار نسبت به خبر پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی دیده نشده و همچنان شاهد بیتوجهی خریداران نسبت به این بازار هستیم.
علیرضا پور حسنی، یکی از فعالان بازار خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: ممکن است وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو در درازمدت بر وضعیت بازار تأثیرگذار باشد، اما اگر مانند وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن مشمول گذشت زمان شود، نمیتواند تأثیری بر بازار داشته باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بازار نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده و همچنان رکود در بازار خودرو ادامه دارد.
اکبری زاده، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودرو در بازار به کف رسیده است، گفت: رکود فصلی در ماههای مهر و آبان هر سال تکرار میشود و در حال حاضر ماه محرم نیز با این ماهها همزمان شده و بازار خودرو بیشتر از قبل دچار رکود شده است.
به گزارش فارس، بازار خودرو در حالی در رکود عمیق به سر میبرد که ممکن است مطرح شدن خبر پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی عاملی برای دست نگهداشتن اندک خریداران این بازار شود تا پس از برقراری ساز و کار پرداخت وام خودرو، نسبت به خرید اقدام کنند. به این ترتیب، اگر مدت زمان اجراییشدن این طرح طولانی شود، میتواند رکود بیشتری را در بازار ایجاد کند، البته به شرطی که شرایط پرداخت وام خرید خودرو و سود آن جذابیت لازم را برای خریداران ایجاد کند.
رکود در بازار خودرو و کاهش شدید خرید و فروش در این بازار باعث شده تا قیمت اکثر خودروها تقریباً ثابت باقی بماند.علاوه بر این، برخی فروشندگان واقعی نیز خودروی خود را با قیمتهای پایینتر از متوسط قیمت بازار عرضه میکنند.
بر این اساس قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار بدون تغییر ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز همچنان با قیمت ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه میشود.
قیمت پژو ۴۰۵ اس ال ایکس هم بدون تغییر ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و نوع دوگانهسوز این خودرو نیز با قیمت ۳۱ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
پارس سال نیز بدون تغییر قیمت در بازار ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می شود.
قیمت تندر ۹۰ اتوماتیک ایران خودرو با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. در عین حال قیمت رانا با ۱۰۰ هزار تومان افزایش، به ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
سمند ال ایکس نیز همچنان بدون تغییر قیمت معادل ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
در بررسی قیمت محصولات سایپا نیز باید به کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت تیبا و عرضه این خودرو با قیمت ۲۴ میلیون تومان، اشاره کنیم.
سایپا ۱۱۱ مدل SE با افت قیمت ۴۰۰ هزار تومانی، حدود ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار معامله می شود و سایپا ۱۳۲ مدل SE نیز با افت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی، معادل ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
قیمت مگان نیز که طی ماههای اخیر با کاهش استقبال دولتیها مواجه شده و محصولات جدیدی مانند سراتو و مزدا ۳ جایگزین آن شده است، همچنان با کاهش قیمت روبهرو است، به طوری که در حال حاضر در بازار به قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله میشود. کاهش قیمت کارخانهای چانگان ایدو از ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۶۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان باعث شده تا قیمت این خودرو در بازار نیز کاهش یابد و در حال حاضر کمتر از ۷۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
چانگان مدل CS۳۵ نیز از طرف کارخانه با کاهش قیمت همراه بوده و از ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۷۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده که در بازار نیز همین میزان کاهش قیمت را تجربه کرده است.
بازار خودرو درحالی با رکود همراه است که هر چند وقت یکبار خبرهایی درمورد تلاش خودروسازان برای ایجاد رونق در فروش محصولاتشان به گوش میرسد، اما تاکنون موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است.