چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : 11050
در فصلنامه اسراء بررسی شد

اخلاق در بینش‌ها از منظر آیت‌‌الله جوادی‌ آملی

قم نيوز : قم نیوز: در شماره دهم فصلنامه علمی پژوهشی اسراء پژوهشکده علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تأثیر اخلاق در بینش‌ها با تکیه بر اندیشه تفسیرى آیت‌الله جوادى آملى بررسی شد.
اخلاق در بینش‌ها از منظر آیت‌‌الله جوادی‌ آملی
به گزارش قم نیوز، مخاطبان در شماره دهم فصلنامه علمی پژوهشی اسراء مقالاتی با عناوین «تأثیر اخلاق در بینش‌ها با تکیه بر اندیشه تفسیرى آیت‌الله جوادى آملى» به قلم قاسم سبحانی فخر، «آیا علم و دین به دو فرهنگ متفاوت تعلق دارند؟» از مهدی گلشنی، «بازخوانى انتقادى اسلامى‌سازى علوم انسانى از منظر اسماعیل فاروقى» از سید محسن میری (حسینی)، «معناى زندگى از نگاه علامه طباطبایى» از مصطفى خلیلی، «تحلیل و نقد حرکت دیالکتیکى هگل و ماتریالیسم دیالکتیک با تأکید بر آراى شهید مطهرى» از زینب شاوردی و طوبی کرمانی، «بررسى جایگاه علیت و لوازم آن از نظر دو فیلسوف عقل‌گرا؛ ابن‌سینا و دکارت» از سید صدرالدین طاهری و مریم حسن‌پور و «تأملى در عالم خیال از دیدگاه برخى از فلاسفه و عرفا» از نصرالله شاملی و وحیده حداد را مطالعه خواهند کرد.

مقاله «تأثیر اخلاق در بینش‌ها با تکیه بر اندیشه تفسیرى آیت‌الله جوادى آملى» با تکیه بر اندیشه آیت‌الله جوادی آملی به توضیح این حقیقت قرآنی می‌پردازد که ریشه اخلاق و رفتار منفی حب دنیا و ریشه اخلاق و رفتار مثبت دوری از حب دنیا است.

همچنین نویسنده مقاله «آیا علم و دین به دو فرهنگ متفاوت تعلق دارند؟» در پایان این مقاله به این نتیجه دست می‌یابد که علم و دین به دو فرهنگ کاملا مستقل تعلق ندارند و در واقع آنها می‌توانند یک جهان‌بینی زیربنایی مشترک داشته باشند.

سید محسن میری (حسینی) نویسنده مقاله «بازخوانى انتقادى اسلامى‌سازى علوم انسانى از منظر اسماعیل فاروقى» در مقاله خود سعی دارد مروری انتقادی بر ایده‌ها و پیش گفته‌های فاروقی داشته باشد و از این رهگذر بر آن است تا مهمترین چالش‌های نظریه وی را بررسی کند.

مقاله «تأملى در عالم خیال از دیدگاه برخى از فلاسفه و عرفا» از نصرالله شاملی و وحیده حداد هم به طور اجمالی در صدد بیان آرای فارابی، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و ابن‌عربی درباره عالم خیال است تا ضمن بررسی دیدگاه آنها به بیان نکات اخلاقی و اشتراکی در این مسئله بپردازد.

علاقمندان برای تهیه شماره دهم فصلنامه علمی پژوهشی اسراء و دریافت فرم اشتراک می‌توانند با مرکز نشر بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء به شماره ۷-۷۷۶۵۳۵۶-۰۲۵۱ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcgzz9q.ak9qn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما