چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : 11400
منتظران تاکیدکرد:

توجه به بافت فرسوده قم به عنوان موضوعی استراتژیک

قم نيوز : قم نیوز: مدیر عامل شرکت عمران معصومیه قم گفت: بافت فرسوده از موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه شده و به عنوان موضوع استراتژیک در دستور کار استان قرار گیرد.
توجه به بافت فرسوده قم به عنوان موضوعی استراتژیک
به گزارش قم نیوز: محسن منتظران گفت: با توجه به ماده ۱۷۱ برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است تا هر سال ۱۰ درصد از بافت های فرسوده شهری را نوسازی کند که این جز با مشارکت مردم ساکن محلات بافت فرسوده و تلاش هر چه بیشتر مسئولان شهری و کشوری انجام شدنی نیست.

وی تاکید کرد: بهسازی بافت فرسوده به تمام ادارات استان مربوط می شود و بایستی به صورت کلان به آن پردخته شود.

مدیرعامل شرکت عمران معصومیه قم اظهار داشت: استان قم با حدود دو هزار هکتار بافت فرسوده جزو رتبه های میانی کشور است اما وجود حرم حضرت معصومه (س)،‌ مسجد مقدس جمکران و حجم بالای زائرانی که به این شهر سفر می کنند، لزوم توجه به بافت های ناکارآمد را بیش از پیش در این استان آشکار می سازد.

وی گفت: با توجه به درگیر بودن شهرداری، آستانه مقدسه و اداره کل راه و شهرسازی به موضوع بافت فرسوده، شرکت عمران مسکن سازان استان قم با نام عمران معصومیه، از اواخر سال ۱۳۸۵ به عنوان متولی طرح نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و توانمند سازی سکونتگاه های غیررسمی فعالیت خود را آغاز کرد تا کارها با سرعت انجام شود اما متأسفانه تا به حال این خواسته برآورده نشده است.

وی با اشاره به این که احیای بافت های فرسوده جز با مشارکت مردم صورت نخواهد گرفت در خصوص تسهیلات ارائه شده نیز گفت: دولت و شهرداری بسته های حمایتی را برای نوسازی بافت فرسوده از قبیل ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان وام بدون سپرده گذاری و با باز پرداخت بلندمدت، هشت میلیون وام ودیعه مسکن با کارمزد چهار درصد(برای تجمیع واحدهای مسکونی) و نیز تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض پروانه در حد تراکم را درنظر گرفته است.

منتظران در خصوص اطلاع رسانی به مردم ساکن در بافت فرسوده نیز گفت: شرکت عمران معصومیه فعالیت های گوناگونی از جمله مصاحبه های تلویزیونی و رادیویی ، چاپ اخبار و گزارش های شرکت در روزنامه های محلی، اطلاع رسانی از طریق نصب بنرهای بسته های حمایتی در سطح شهر،‌ برگزاری جلسات آموزشی برای مدیران، برگزاری نشست توجیهی و پرسش و پاسخ برای ساکنین محلات بافت فرسوده، ارسال پیامک به ساکنین بافت های فرسوده شهری، ارسال کارت پستال به تمامی منازل این، انجام طرح چهره به چهره به صورت حضوری درب منازل مردم جهت گفت و گو و اطلاع رسانی به آنان و برگزاری مسابقه عکاسی، طراحی و کاریکاتور بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی را انجام داده است .

وی ادامه داد: با توجه به تبلیغات شرکت، استقبال مردم در استفاده از تسهیلات و مشارکت در نوسازی محلات بافت فرسوده شهری بالا بود به طوری که در سال ۱۳۹۰ حدود ۶۰۰ منزل مسکونی برای دریافت وام از شرکت معرفی نامه دریافت نموده اند .

وی افزود: انتظار می رود شهروندان قم از این فرصت به وجود آمده بیش از استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت عمران معصومیه قم در ادامه در مورد طرح نوسازی و بهسازی محلات نیز گفت : یکی از طرح های نوسازی در بافت فرسوده، طرح بهسازی، نوسازی و احیای محله چهل اختران قم به مساحت ۴۳ هزار مترمربع است که با مشارکت استانداری، شهرداری و شرکت عمران معصومیه درحال انجام می باشد.

وی افزود: طرح احیای منطقه چهل اختران به دلیل وجود امامزاده گانی چون موسی مبرقع و سید سربخش(ع) که از اماکن مذهبی و فرهنگی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و طرح آن در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات تملک منازل و ساختمان های موجود در محل شروع و به زودی عملیات احداث مجموعه فرهنگی و زیارتی چهل اختران شروع خواهد شد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcfxjdy.w6dyxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما