پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : 11418
شهردار قم:

400 هزار نفر در بافت‌های فرسوده قم سکونت دارند

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم گفت: حدود 400 هزار نفر در بافت‌های فرسوده قم ساکن هستند که می‌بایست برای آنها پیش بینی‌های لازم قبل از بروز بلایای طبیعی صورت گیرد.
400 هزار نفر در بافت‌های فرسوده قم سکونت دارند
به گزارش قم نیوز، محمد دلبری در هجدهمین نشست مدیران نوسازی و بهسازی شهرداری کلانشهرهای کشور که در سالن جلسات هتل استقلال قم برگزار شد، اظهار داشت: برای احیای بافت فرسوده باید عزم تمامی مدیران، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر با هم تجمیع شود و با یک عزم بسیار قوی بتوانیم به بررسی مشکل بافت فرسوده بپردازیم، این کار به هیچ وجه محقق نمی‌شود مگر با یک عزم جدی و راسخ که می‌بایست در شما مدیران باشد.

وی با اشاره به اینکه شهر قم خاستگاه انقلاب اسلامی ایران بوده و وجود مبارک کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)و مسجد مقدس جمکران بر فضائل این شهر افزوده است اذعان داشت: می‌بایست به این شهر توجه ویژه شود و خدمات در شأن این شهر انجام شود؛ کارهای بزرگ ظرف مدت شش ماه یا حتی یکسال انجام نمی‌شود و به مرحله اجرا نمی رسد که این خود مستلزم حمایت و پیگیری تمام دستگاه‌های دولتی و نظارتی است.

شهردار قم با بیان اینکه طبق آخرین گزارش حدود هزار و ۷۴ هکتار از بافت شهری قم جزو بافت فرسوده اعلام شده است؛ خاطرنشان کرد: آیا ما باید به این بسنده کنیم یا باید برنامه ریزی بیشتری برای احیای بافت فرسوده انجام دهیم.

وی افزود: طبق آمار حدود ۲۲۰ هزار نفر در بافت فرسوده شهری قم ساکن هستند که این آمار واقعی نیست و در واقع حدود ۴۰۰ هزار نفر در آن ساکن هستند که می‌بایست برای این ساکنین پیش بینی‌های لازم قبل از بلایای طبیعی صورت گیرد.

دلبری با بیان اینکه بعضی از ساکنین بافت فرسوده ساختمان‌های فرسوده و قدیمی را با میراث فرهنگی تداخل می‌کنند و به آثار باستانی بودن آن صحه می‌گذارند؛ افزود:در هر صورت بلایای طبیعی را نمی‌توانیم پیش بینی کنیم چون این اتفاقات طبیعی است و باید از قبل پیش بینی کرده و به فکر پیشگیری این بلایای طبیعی باشیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری در طرح‌های تفصیلی و در برنامه‌ریزی‌ها در ایجاد معابر و شبکه‌های جدید می‌تواند آن را به بافت فرسوده بکشاند تصریح کرد: این امر سبب می‌شود بافت فرسوده احیا و هزینه‌های کمتری برای احیاء این بافت انجام شود.

شهردار قم با انتقاد از عدم هماهنگی برخی دستگاه‌ها و کمک به تولید بافت فرسوده افزود: در حال حاضر در برخی از شهرها ساخت و ساز غیر مجاز در خارج از محدوده شهری با مصالح غیر استاندارد و بدون استحکام بنا به دور از چشم عوامل شهرداری در حال انجام است و این در حالی است که نهادهای ذیربط من جمله شبکه‌های آب و برق و گاز این امکانات را در اختیار این بخش قرار می‌دهند و در نتیجه آنها خودشان را ساکنین این منطقه می‌دانند.

دلبری با اشاره به اینکه جلوگیری از تولید بافت فرسوده عزم جدی دستگاه قضایی، مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های ذیربط را می‌طلبد از دستگاه‌های ذیربط خواست از دادن امکانات به افرادی که خارج از محدوده شهری نسبت به ساخت ابنیه اقدام می‌کنند؛ خودداری کنند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdceve8z.jh8zzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما