شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 11960
معاون سجلی ثبت احوال قم:

موارد قانون مدنی در ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی رعایت شود

قم نيوز : قم نیوز: معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال قم گفت: موارد قانون مدنی در ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی رعایت شود.
موارد قانون مدنی در ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی رعایت شود
به گزارش قم نیوز، خلیل مرادی با هشدار درباره ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، افزود: ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی بدون رعایت ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی و اخذ پروانه زناشویی ممنوع و در صورت وقوع، منجر به ایجاد آثار سوء اجتماعی و خانوادگی می شود.

وی تصریح کرد: مطابق موازین قانونی هر گاه زن ایرانی بخواهد با مرد خارجی ازدواج کند باید با مراجعه به مراجع مربوط از جمله اداره امور اتباع مهاجرین خارجی نیروی انتظامی و استانداری ضمن ارایه درخواست ازدواج رسمی و ارایه مدارک اقامتی و معتبر زوج، با رعایت موازین قانونی موضوع ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی نسبت به ثبت ازدواج رسمی اقدام کند.

وی ادامه داد: در این صورت ثبت ولادت و صدور گواهی وِیژه اتباع بیگانه موضوع تبصره ماده ۱۳ قانون ثبت احوال برای فرزندان زیر ۱۸ سال آنها فراهم می شود.

مرادی گفت اگر بانوان ایرانی بدون رعایت قوانین و مقررات مربوطه و مشاوره های حقوقی اقدام به ازدواج های شرعی با اتباع بیگانه کنند، برخی مشکلات حقوقی از جمله نبود ضمانت نامه قانونی و رسمی برای پایبندی زوج به ادامه زندگی و پرداخت نفقه، نامشخص بودن وضع حضانت و قیومیت فرزندان در صورت فوت زوج یا زوجه یا هر دو، بلاتکلیفی وضع هویتی فرزندان آنان، پیگیری نکردن مسایل حقوقی و اقامه دعوی از سوی زوجه علیه زوج به سبب ثبت نشدن ازدواج برای آنان به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: علل و انگیزه افزایش این گونه ازدواج ها اغلب شامل عواملی از قبیل آسان بودن شرایط آن، تمایل به تحصیل تابعیت و ماندگاری در ایران و سکونت اتباع خارجی در بافت اجتماعی، شهری و روستایی در کنار شهروندان ایرانی است.

وی اضافه کرد: شاید از مهمترین علل بروز این گونه ازدواج ها اغلب بدلیل عدم آگاهی افراد از قوانین و مقررات انجام می شود که بیشتر در بین قشرهای آسیب پذیر جامعه شایع می باشد.

معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال قم تصریح کرد: برای فرزندان ماحصل این ازدواج ها (ازدواج های عادی و غیررسمی) امکان صدور مدرک هویتی توسط ثبت احوال امکان پذیر نمی باشد و منع قانونی دارد.

وی اضافه کرد: این گونه افراد از مزایای اجتماعی نظیر اقامت قانونی، تحصیل در مدارس ایران و به طور کلی آموزش، بهداشت و بیمه اجتماعی و هر گونه خدمات اجتماعی دیگر که به اتباع ایرانی تعلق می گیرد، محرومند و یا با محدودیت روبرو هستند که این موضوع موجب بروز ناهنجاریهای متعدد و وقوع جرایم مختلف در اجتماع می شود.

وی با تاکید بر ضرورت انجام مراحل قانونی و اخذ پروانه زناشویی برای این نوع ازدواج ها، عنوان کرد: چنانچه این ازدواج ها به صورت رسمی انجام شده باشد، واقعه ولادت فرزندان حاصل از این ازدواج ها به ثبت می رسد و برابر ماده واحده مصوب مجلس محترم در سال ۱۳۸۵ پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی و تشکیل پرونده در دفتر اتباع خارجه استانداری پس از اخذ مجوز برای آنان شناسنامه صادر می شود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcgzy9q.ak9q34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما