پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : 12088
با برگزاری همایش چهاردهم

12 برگزیده کتاب سال حوزه تجلیل شدند

قم نيوز : قم نیوز: چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار و طی آن از 12 اثر برتر و 15 کتاب شایسته تقدیر تجلیل به عمل آمد.
12 برگزیده کتاب سال حوزه تجلیل شدند
به گزارش قم نیوز، چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه امروز با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و شرکت شخصیت‌هایی چون آیات استادی، حسینی بوشهری، امینی، میلانی و حجج اسلام عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و عرب انصاری معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

در ابتدای همایش آیت الله رضا استادی، امام جمعه و رئیس شورای عالی حوزه علمیه به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه کتاب‌های حوزوی دارای وجهه دینی هستند گفت: باید این جنبه همواره مد نظر طلاب و روحانیون و نویسندگان اینگونه آثار قرار داشته باشد.

وی افزود: انتخاب کتاب‌های برتر بسیار مشکل است و نمی‌توان با اطمینان گفت یک کتاب برگزیده واقعاً کتاب سال حوزه است؛ پیشنهاد من این است که تعداد آثار شایسته تقدیر بیشتر شوند و مثلاً از ۱۰۰ کتاب برتر تجلیل صورت گیرد تا حق همه نویسندگان رعایت شود و در ادامه نیز با طرح این سئوال که آیا وظیفه داریم با مسئله کتاب‌سازی مقابله کنیم یا خیر گفت: کتاب‌سازی پدیده‌ای مضر بوده و در شأن حوزه نیست بنابراین باید با این امر مبارزه کرد و شیوه مقابله با این امر این است که اینگونه آثار هم معرفی شوند تا دیگران آنها را بشناسند.

پس از آن حجت‌الاسلام مهدی حقی دبیر همایش چهاردهم کتاب سال حوزه سخنرانی کرد؛ وی با بیان اینکه جهت‌دهی پژوهش‌های حوزوی به سوی نیازهای پژوهشی و اهتمام به نوآوری در تولیدات علمی حوزویان از جمله سیاست‌های همایش چهاردهم بوده است گفت: از دیگر سیاست‌ها می‌توان به تقویت فرهنگ رقابت علمی سالم در میان پژوهشگران حوزه و ارتباط و تعامل اثربخش با پژوهشگران و واحدهای پژوهشی اشاره کرد.

حقی با بیان اینکه ۴۳ اثر به عنوان کاندیداهای برتر شناخته شدند خاطرنشان کرد: در نهایت ۱۲ کتاب به عنوان آثار برتر و ۱۵ اثر هم به عنوان کتاب‌های شایسته تقدیر انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سومین سخنران این همایش بود؛ وی با اشاره به ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های پژوهشی و تحقیقی حوزه‌های علمیه و طلاب عنوان داشت: فضلای حوزوی باید حضور جدی‌تری در تولید علم در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشند.

عماد با تاکید بر مشارکت مراکز حوزوی در دیپلماسی علم در جهان اسلام تصریح کرد: در عرصه دیپلماسی علم باید از ظرفیت علمی حوزه‌های علمیه استفاده شود؛ معنای حقیقی این است که نهاد حوزه به کمک نظام اسلامی بیاید و تعاملات میان همه مسلمانان را هدایت کند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور سخنران پایانی همایش چهاردهم کتاب سال حوزه بود که در سخنان خود با بیان اینکه نسخه‌برداری از کتابی به کتاب دیگر حرکتی علمی محسوب نمی‌شود گفت: بخشی از فرهنگ‌سازی جامعه بر دوش روحانیت قرار دارد و این قشر باید وظیفه خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.

وی افزود: همایش کتاب سال حوزه موجب مطرح شدن جایگاه حوزویان در تولید دانش دینی می‌شود؛ امسال نزدیک به هزار اثر مربوط به سال ۹۰ به دبیرخانه این همایش ارسال شد هرچند ما به این مقدار قانع نیستیم و باید گفت این هزار مورد تمام موجودی و سرمایه حوزه‌ها نیست.

در پایان این همایش از ۱۲ نفر از صاحبان آثار برگزیده و ۱۵ اثر شایسته تقدیر با اهدای لوح و جوایزی تجلیل شد.

معرفت پیشین، کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی، فلسفه دین دیوید هیوم، غرب شناسی علمای شیعه در تجربه ایران معاصر، منطق کارکردی و دفاع از دین، شیعیان افغانستان، حقوق زن و خانواده، درآمدی بر دانش مفردات قرآن، مراة الکتب، در پی فضیلت، بهتر بنویسیم و الدرالمنثور من المأثور و غیر المأثور از جمله آثار برگزیده چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه بودند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcivuaz.t1arv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما