سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : 12033
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه همراه با معرفی آثار برتر سوم اسفندماه در قم برگزار خواهد شد.
چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سید علی عماد امروز در نشست خبری چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه اظهار کرد: این همایش در روز پنجشنبه سوم اسفندماه سال جاری و از ساعت ۹ صبح در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: رابطه‌ای تنگاتنگ میان کتاب حوزه و تولید دانش وجود دارد و همین امر سبب برگزاری همایش سال حوزه شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در جامعه علمی گاهی معنای دقیقی از پژوهش و گزارش پژوهش و تفاوت آنها شناخته نمی‌شود خاطرنشان کرد: پژوهش و تحقیق فرآیندی پیچیده، دیربازده، روش‌مند و منطقی است و معمولاً به نتایج روشنی می‌رسد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ارائه نتایج امور پژوهشی چاپ کتاب است هرچند بسیاری از کتاب‌های دیگر ترویجی و تبلیغی هستند و الزاماً گزارش یک تحقیق نباید باشند.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری کتاب سال حوزه با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: همایش کتاب سال حوزه جریان نشر و گسترش علوم حوزوی را پیش روی ما قرار می‌دهد و فاصله پژوهش‌ها و نشر دانش را در طول سال تحصیلی آشکار می‌سازد.

رشد کمی و کیفی کتاب سال حوزه در سال‌های اخیر مشهود است
وی در خصوص رشد کمی و کیفی همایش کتاب سال حوزه طی ۱۳ دوره قبلی بیان داشت: امروز به درجه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم بگوییم اگر آثار دوره‌های نخست امروز در همایش شرکت می‌کردند موفق به اخذ رتبه نمی‌شدند.

رئیس شورای علمی کتاب سال حوزه با اشاره به رشد کمی و کیفی درخور توجه همایش‌های کتاب سال حوزه خاطرنشان کرد: برای انتشار آثار برگزیده باید حقوق مؤلف و ناشران حفظ شود؛ چنانچه مالکیت معنوی آثار با حمایت قانونی جدی‌تری در ایران صورت بگیرد آن‌گاه ناشران آثار خود را در فضای مجازی و با سهولت در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهند داد.

وی در خصوص سند نیاز سنجی پژوهشی دانش فقه گفت: همسویی امور پژوهشی با نیازهای جامعه و نظام ضروری است و مقام معظم رهبری و مراجع تقلید همواره بر آن تاکید دارند.

عماد با اشاره به ضرورت وضعیت‌شناسی و وضعیت مطلوب یک دانش در امور پژوهشی خاطرنشان کرد: ارزش‌‌گذاری بر روی نیازها در مرحله بعد صورت می‌گیرد و پس از آن می‌توان به فهرست اولویت‌ها رسید هرچند در اولویت‌بندی باید به ارزش مفاهیم و نیز مقدمات مورد نیاز و موجود آن توجه داشت.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از وجود ۱۵ پروژه نیاز سنجی دانشی در حوزه علمیه خبر داد و افزود: مدیریت اسلامی، ادیان و فقه سیاسی، اصول فقه، اقتصاد اسلامی، روانشناسی، تعلیم و تربیت، ادبیات داستانی و تفسیر قرآن از جمله این طرح‌ها هستند که امیدواریم در نیمه نخست سال آینده عرضه شوند.

سازمان‌ها و نهادها نیازهای فقهی خود را اعلام کنند
وی نیاز سنجی فقه را دارای ویژگی‌های گسترده‌ای دانست و ابراز کرد: ترکیب رویکرد موضوعی و تقاضا محور از جمله این خصوصیات به شمار می‌رود و به همین دلیل از تمام وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های کشور درخواست شد احتیاجات خود را در مسائل فقهی به حوزه علمیه اعلام کنند که همکاری خوبی در این زمینه صورت گرفت.

عماد از وجود ۱۲۵۰ نیاز پژوهشی خبر داد و گفت: کار مهم و اصلی در این ارتباط این است که دستگاه‌های علمی و اجرایی کشور باید به عنوان کارفرماها و پشتیبانان این پژوهش‌ها وارد صحنه شوند و نیازهای مربوط به خود را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcipuaz.t1arp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما