چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : 12048
دبیر همایش کتاب سال حوزه خبر داد

تجلیل از زحمات پژوهشی آیت‌الله امینی و میلانی در همایش کتاب حوزه

قم نيوز : قم نیوز: دبیر همایش کتاب سال حوزه گفت: از زحمات پژوهشی و تحصیلی آیت‌الله امینی و آیت‌الله میلانی در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه تجلیل خواهد شد.
تجلیل از زحمات پژوهشی آیت‌الله امینی و میلانی در همایش کتاب حوزه
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام مهدی حقی در نشست خبری چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه امسال ۹۵۸ اثر در دبیرخانه این همایش به ثبت رسیده است اظهار کرد: این آثار بر اساس محتوا به ۱۵ گروه علمی تقسیم شده‌اند.

وی افزود: این گروه‌ها شامل تفسیر و علوم قرآن، علوم تربیتی و روانشناسی، حقوق و علوم سیاسی، فلسفه و کلام، ادبیات و هنر، تصحیح و تحقیق، اخلاق و عرفان، تکنولوژی آموزشی، فقه و اصول، علوم اجتماعی، حدیث، درایه و رجال، اقتصاد و مدیریت، کتاب‌های مرجع، ترجمه و تاریخ و سیره هستند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه بیشترین آثار مربوط به گروه فلسفه و کلام است گفت: ۱۲۱ اثر در این گروه جای می‌گیرند و پس از آن گروه تاریخ و سیره با ۸۱ اثر در ردیف دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: هیئت‌های داوری پس از گروه بندی بررسی اجمالی را انجام داده‌اند و ۱۹۸ اثر به مرحله اصلی داوری راه یافتند؛ رقابت جدی محتوایی و علمی میان این آثار صورت می‌گیرد که ۱۶۰ نفر از داوران شامل فضلای حوزوی و دانشگاهی این کار را انجام دادند و سرانجام ۴۳ اثر به عنوان نامزد برگزیدگی یا شایسته تقدیر به شورای علمی همایش معرفی شدند.

حقی با بیان اینکه هفت نفر از فضلای حوزوی در شورای علمی همایش حضور دارند خاطرنشان کرد: این شورا ۱۲ اثر را به عنوان آثار برگزیده و ۱۵ کتاب را شایسته تقدیر دانستند.

۷۸ پایان‌نامه دوری دکتری در همایش کتاب سال حوزه
دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان داشت: ۴۳ اثر در همایش امسال توسط بانوان نوشته شده است؛ ۷۸ اثر نیز پایان‌نامه‌های حوزوی هستند.

وی با اشاره به تقدیر از چهره‌های ویژه پژوهشی نگارشی حوزوی در همایش‌های گذشته گفت: شورای علمی همایش هر سال یک یا دو نفر از این شخصیت‌ها را انتخاب می‌کند و تقدیر از آنها به عمل می‌آید؛ در همایش چهاردهم نیز از آیت‌الله ابراهیم امینی به پاس ۷۰ سال تحصیل، تحقیق و نشر در حوزه‌های علمیه و نیز آیت‌الله سید علی میلانی به پاس ۵۰ سال کار پژوهشی، تدریس و تحقیق در سطوح عالی حوزه تجلیل خواهد شد.

حقی با بیان اینکه در همایش چهاردهم از یک واقعه مهم پژوهشی رونمایی می‌شود؛ گفت: نخستین سند نیاز سنجی پژوهشی که دربرگیرنده اولویت‌های پژوهشی دانش فقه است در این همایش رونمایی خواهد شد.

تقدیر از ۱۲ اثر برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه آثار برگزیده در هفت گروه و آثار شایسته تقدیر هم در ۱۰ گروه طبقه‌بندی شده‌اند گفت: حقوق و علوم سیاسی، ترجمه، ادبیات، تکنولوژی آموزشی و فقه از جمله گروه‌هایی هستند که آثار برگزیده در میان آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: همایش کتاب سال حوزه بیشتر به کیفیت آثار توجه می‌کند و ناشران نیز متوجه این امر شده‌اند و کتاب‌هایی را با موضوعات مهم به دبیرخانه همایش ارسال می‌کنند.

حقی با بیان اینکه آیت‌الله حسینی بوشهری و آیت‌الله استادی سخنرانان همایش چهاردهم خواهند بود عنوان داشت: نکته قابل ذکر در این میان وجود آثاری به زبان‌های انگلیسی، ترکی، اردو، اسپانیولی و فرانسه در همایش سال جاری است و محدودیتی از این نظر وجود ندارد اما هنوز برای بین‌المللی شدن همایش کتاب سال حوزه تصمیمی گرفته نشده است هرچند دو اثر از کشور افغانستان به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده‌اند.

تقدیر از ناشر برتر حوزوی

دبیر همایش کتاب سال حوزه به تقدیر ناشران برگزیده حوزوی اشاره کرد و افزود: حجم آثار ارسالی به دبیرخانه و نیز کتاب‌هایی که به مراحل پایانی داوری راه می‌یابند از جمله امتیازات انتخاب ناشر برگزیده هستند.

وی ادامه داد: دو سال قبل شورای سیاست‌گذاری همایش تصمیم گرفت حوزه نجف را در یک دوره به صورت آزمایشی به کار گیرد و این کار مشترک در سال گذشته صورت گرفت اما این حقیقت روشن شد که این کار نیاز به بسترهای متعددی است و شرایط ویژه کشور عراق نیز مشکلاتی در راه چاپ و نشر کتاب و حتی انتقال آنها به دیگر کشورها ایجاد می‌کند بنابراین مقرر شد با فراهم شدن سایر زمینه‌ها، همکاری مشترک با حوزه نجف در سال‌های آینده صورت گیرد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcev78z.jh8wei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما