جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : 12110
دلبري خبر داد:

روزانه 10 هزار تن انواع پسماندهاي عمرانی و ساختماني در شهر قم توليد مي‌شود

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم گفت: در سطح شهر قم روزانه شاهد توليد 10 هزار تن انواع نخاله‌هاي ساختماني و عمراني توسط شهروندان هستيم كه اگر اين مقدار نخاله در شهر باقي بماند مشكلاتي را براي شهروندان و شهر ايجاد خواهد كرد.
روزانه 10 هزار تن انواع پسماندهاي عمرانی و ساختماني در شهر قم توليد مي‌شود
به گزارش قم نیوز، محمد دلبري صبح جمعه در حاشيه برگزاري مراسم طرح ضربتي پاكسازي معابر اصلي، وروديها و حاشيه شهر قم از پسماندهای عمرانی وآلاینده های زیست محیطی كه با همکاری کلیه مناطق هشتگانه شهرداری و با حضور جمعي از مسئولان شهري و شهروندان انجام شد؛ اظهار داشت: تولید هزاران تن از پسماندهای عمرانی و ساختمانی از یک سو و مشکلات ناشی از جمع آوری؛ انتقال و دفع آنها از سوی دیگر باعث می‌شود زیانهای غیر قابل جبرانی به محیط زیست وارد گردد.

دلبري يادآور شد: با عنایت به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی و با توجه به اینکه شهر مقدس قم در مسیر مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است و همه ساله در مراسم مختلف شاهد حضور میلیونها زائر و مسافر در شهر مقدس هستیم لذا شهرداری قم در راستای پاکسازی آلودگیها و بهبود سیمای شهری، علاوه بر اجرای طرحهای متنوع در زمینه های خدماتی، زیباسازی و رفع آلودگیهای بصری در معابر، میادین و بوستانها، طرح پاکسازی و تسطیح حاشیه‌های کمربندی‌ها و ورودیهای شهر و همچنین زمینهای بایر و بلا استفاده در سطح شهر را با همکاری مناطق هشتگانه شهرداری و سازمانهای تابعه بخصوص سازمان مدیریت پسماند امروز به مرحله اجرا درآورد.

آماده باش و فعالیت ۵۰۰ نفر از نیروهای خدماتی و فضای سبز
شهردار قم افزود: این طرح با آماده باش و فعالیت ۵۰۰ نفر از نیروهای خدماتی و فضای سبز و ۱۰۰ دستگاه از انواع ماشین آلات سبک و نیمه سنگین وسنگین اعم از گریدر، لودر، کامیون، بابکت و ... از بخشهای امانی وخصوصی در تمامی محدوده های شهری و پیرامون آن طبق اولویت و با نظارت وسازماندهی حوزه معاونت خدمات شهري شهرداري قم به مرحله اجرا درآمد.

وي افزود: پسماندها و نخاله‌هاي ساختماني علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن منابع طبیعی می شوند؛ زندگی طبیعی انسان را نيز تحت تأثیرات آزار دهنده خود قرار داده و موجب بروز مشکلات عدیده ای براي شهروندان خواهند شد.

شهردار كلانشهر قم با اشاره به اينكه طرح ساماندهی و پاكسازي معابر اصلي و حاشيه شهر از نخاله‌هاي ساختماني توسط ستاد پسماندهای عمرانی و ساختمانی شهرداری به طور مرتب صورت مي‌گيرد اذعان داشت: در راستاي طرح ساماندهي ماشين آلات حفار و خودروهاي حمل پسماندهاي عمراني و ساختماني از انواع ماشین آلات حفار اعم از گريدر،لودر،بیل مکانیکی و بابکت و کامیون از طريق مناطق هشتگانه شهرداري قم به منظور پاكيزگي منظر شهري اقدام شد.

وي هدف از اجراي اين طرح را بهبود سیمای شهری و جلوگیری و رفع آلودگی‌های زیست محیطی و به منظور جلوگيري از بین رفتن منابع طبیعی ذكر كرد و افزود: اين اقدام در راستای اجرای قانون مدیریت پسماند و ارائه خدمات شهري که درسال ۱۳۸۳ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و آیین نامه اجرایی آن سال ۸۴ اجرایی گردیده است؛ انجام شد.

دلبري در ادامه تصريح كرد: بر اساس این قانون و در ماده ۷ آن کلیه مدیریت اجرایی پسماندها و نخاله ها در محدوده شهری با شهرداری بوده و بر اساس ماده ۱۶ همین قانون جمع آوری و حمل و نقل،تخلیه، خرید و فروش آن باید بر اساس دستور العمل و شیوه نامه های این قانون باشد.

شهردار قم بيان داشت: بر اساس ماده ۹ آیین نامه اجرایی این قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به عمليات عمراني و ساختماني مي نمايند مي بايست دستورالعملها و شيوه نامه هاي مذكور را رعايت نموده و در صورت تخلف با متخلفین طبق احکام مراجع قضایی برخورد می‌شود.

برخورد شديد با تخلفات و تخلیه غیر مجاز نخاله
وي با بيان اينكه در راستاي ارائه خدمات به شهروندان، مكانهايي مجاز براي تخليه نخاله هاي ساختماني در نظر گرفته شده و به شهروندان اطلاع رساني نموده ايم، گفت: آژانس پسماندهای عمرانی و ساختمانی جزء نیز با شماره تماس ۲۱۴۰۲ آماده خدمات رسانی به شهروندان است.

دلبري با اشاره به اينكه اکیپ های نظارتی حوزه معاونت خدمات شهري شهرداري قم شامل ۳۰ اکیپ فعال در تمام ساعات شبانه روزی در جهت پاکیزگی شهر و جلوگیری از تخلف پسماندهای عمرانی فعال هستند، افزود: با تخلفات و تخلیه غیر مجاز شدیداً برخورد و نسبت به معرفی عوامل متخلف به مراجع قضایی اقدام می‌گردد.

شهردار قم عنوان كرد: طرح پاكسازي معابر و شوارع در دو فاز جداگانه در دستور كار قرار گرفت كه فاز اول از ۱۵بهمن ماه لغایت ۱۵اسفند ماه به مدت یکماه، با جمع آوری پسمانهای جز عمرانی و ساختمانی و با همکاری شهروندان از مقابل درب منازل در حال اجراست و فاز دوم آن امروز جمعه توسط ادوات شهرداری در تمامی مبادی ورودی و خروجی شهر انجام شد.

دلبري ادامه داد: البته شهرداری قم در راستای ساماندهی و کنترل خودروهای حمل پسماند های عمرانی با سازماندهی مناسب و نظارت دقیق و ایجاد مکانهای مجاز تخلیه ،گام بسیار مؤثری در کاهش آلودگیهای زیست محیطی برداشته است.

وي ابراز اميدواري كرد با اجراي چنين طرحهايي بتوانيم گام موثری را در جهت پاکسازی و زیباسازی شهر برداشته و با مشارکت و همیاری کلیه شهروندان گرامی و مهیا نمودن شهر به استقبال میهمانان و زائرین نوروزی برویم.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdce7z8z.jh8wzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما