جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 12351
رئیس جامعة المصطفی العالمیه:

حوزه علمیه در حوزه استشراق فعال باشد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: حوزه باید در حوزه استشراق فعال باشد و به طور دائم جریانات استشراقی را رصد کند زیرا این اقدام جلوی بسیاری از بدآموزی‌ها را در غرب می‌گیرد.
حوزه علمیه در حوزه استشراق فعال باشد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی در همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان که در تالار قدس مدرسه آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: اکنون شاهد شکل‌گیری حوزه تخصصی شیعه‌شناسی و انقلاب اسلامی هستیم ولی ناکامی‌ها در این حوزه زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش مستمری که مستشرقان در تعمیق تحقیقات خود دارند ولی همچنان شاهدیم در منبع‌شناسی آنها کاستی فراوانی وجود دارد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه استشراق از نظر انگیزه به تبشیری، استعماری، استفهامی و حقیقت‌جویانه تقسیم می‌شود گفت: زمینه معرفتی غرب که از رنسانس شروع می‌شود بر استشراق سایه افکنده است.

وی یادآور شد: از طرفی دیگر سایه سنگین معرفت‌شناسی جدید غرب و رویکردهای نوین غرب به علم، فرهنگ، انسان، جهان و جامعه بر این موضوع سایه افکنده است.

اعرافی خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی، صنعتی، سیاسی، اجتماعی و نظامی نگاهی سلطه‌جویانه بر استشراق وجود داشت.

وی با بیان اینکه استشراق پدیده‌ای مهندسی شده است گفت: علوم قابل مهندسی و معماری است که استشراق نیز از این امر مستثنی نیست.

دستاوردهای استشراق با نگاه عالمانه و حوزوی بهره‌برداری شود
رئیس جامعة المصطفی العالمیه تأکید کرد: باید از دستاوردهای استشراق با نگاه عالمانه و حوزوی بهره‌برداری کرده و بخشی از سرمایه و توان خود را به سمت استشراق در حوزه بنیادی هدایت کنیم.

وی عنوان داشت: حوزه باید در حوزه استشراق فعال باشد و به طور دائم جریانات استشراقی را رصد کند زیرا این اقدام جلوی بسیاری از بدآموزی‌ها در غرب را می‌گیرد.

اعرافی تأکید کرد: باید به سوی پرورش نسل جدیدی از مستشرقان مسلمان یا غیرمسلمان منصف حرکت کنیم و این کار تا اندازه‌ای زمانی قابل پیگیری است که نسل جدیدی از مستشرقان منصف تربیت شوند.

وی با اشاره به تأسیس مراکز و کرسی‌های همگام با اسلام ناب گفت: این مراکز در تسریع حرکت استشراق مؤثر بوده و در زمینه تربیت دانش‌آموختگان متناسب با فضای استشراق مفید است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: جهان اسلام باید بخشی از نگاه خود را به شناسایی رقیبان فکری و معرفتی معطوف کند و اقلیت‌های مسلمان در جهان غرب در این زمینه می‌توانند برای شناخت غرب و بنیادهای فکری و معرفتی مؤثر باشد.

رشته استشراق راه‌اندازی شود
وی از راه‌اندازی رشته استشراق خبر داد و افزود: راه‌اندازی این رشته کمک می‌کند تا پدیده استشراق را تحلیل کرده و مسائل و محورهای مورد توجه مستشرقان را کاوش و دسته‌بندی کنیم.

اعرافی ادامه داد: در رشته‌های علوم اسلامی باید ظرفیتی ایجاد شود تا مسائل مرتبط با پرسش‌ها و سؤالات جدید در درون رشته‌ها بومی شود و این امر سبب بالندگی می‌شود.

وی به اهمیت و جایگاه حوزه اشاره کرد و گفت: پیام این همایش این است که به پدیده استشراق بپردازیم و در مواجهه فعال غرب‌شناسی قوی داشته باشیم.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: گرایش‌های سلطه‌جویانه برخی کشورهای غربی در تعرض به مقدسات جهان اسلام کم نیست که در این بخش هوشمندی سیاسی و حضور در صحنه بسیار مهم است.

برخی اوقات جریانات علمی ابزار غرب می‌شود

وی یادآور شد: امروز شاهدیم جهان غرب با تدابیر مختلف درصدد است که امت اسلام را متفرق کرده و بنیان‌های فکری و معرفتی جهان اسلام فرو ریزند و راه را برای ادامه استعمار هموار کنند و حتی برخی اوقات جریانات علمی ابزار آنها می‌شود که باید نسبت به این مسئله هوشیاری لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcb8fb8.rhb5spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما