چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : 12070
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه مطرح کرد

تلاش مستشرقان برای شبهه افکنی در اسلام

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: مستشرقان در طول تاریخ در پوشش فعالیت‌های علمی به دنبال ترویج شبهات علیه قرآن بوده‌اند.
تلاش مستشرقان برای شبهه افکنی در اسلام
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمد جواد اسکندرلو ظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان اظهار کرد: مستشرقان کسانی هستند که به مطالعه شرق شناسی پرداخته و به دو گروه عام و خاص تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: مستشرقان عام کسانی هستند که به مطالعه آداب و رسوم و تاریخ مردم شرق می‌پردازند و مستشرقان خاص نیز کسانی هستند که موضوعی خاص از دنیای شرق را بررسی می‌کنند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه سابقه استشراق به سال‌ها پیش از ظهور اسلام برمی‌گردد ابراز داشت: این پدیده پس از ظهور اسلام اهمیت دیگری پیدا کرده است.

وی افزود: برخی از مستشرقانی که پس از ظهور اسلام به مطالعه در زمینه این دین و قرآن پرداختند، مبلغان مسیحی بودند که تلاش می‌کردند مسلمانان را به گرویدن به دین مسیح تشویق کنند.

اسکندرلو خاطرنشان کرد: عده دیگری از مستشرقان جاسوسانی بودند که از دولت‌های خود حقوق می‌گرفتند تا اطلاعات جوامع اسلامی و شرقی را جمع آوری کنند.

وی گفت: دسته سوم نیز خاورشناسانی بودند که با انگیزه‌های علمی به دنبال پژوهش در زمینه مسائل مختلف خاورمیانه بودند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ابراز داشت: درآمدی بر ترجمه قرآن، واژگان بیگانه، پژوهش‌های نوین در تفسیر قرآن و تاریخ قرآن از مهم‌ترین کتاب‌هایی هستند که توسط مستشرقان در زمینه قرآن تالیف شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در زمینه نگارش مقالات در این عرصه جدی‌تر بوده است ادامه داد: در این راستا چند دایرة المعارف بزرگ توسط خاورشناسان در زمینه قرآن تالیف شده که حاوی مقالات علمی در این عرصه است.

اسکندرلو با اشاره به اینکه بسیاری از این آثار در نظر نخست تنها آثاری علمی جلوه می‌کنند گفت: با این حال اگر در این مقالات و کتب دقیق شویم ردپای تلاش‌های بسیاری در زمینه تحریف معارف و تاریخ قرآن را خواهیم دید.

وی اظهار داشت: مستشرقان از ابتدا اسلام را بدعتی علیه مسیحیت می‌شمرده‌اند از این رو در تلاش بودند تا با فعالیت‌های به ظاهر علمی در آیات قرآن شبهاتی را وارد سازند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcjyyev.uqe8azsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما