چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : 12608
منبع : سایت شهرداری
آیت الله جوادی آملی بر ضرورت رعایت معماری اسلامی در ساخت و سازهای شهری تاکید کرد

قدردانی از شهردار و اعضاء شورای اسلامی شهر در راستای برگزاری همایش معماری اسلامی

قم نيوز : قم نیوز:آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید شیعیان در قم، با تاکید بر ضرورت رعایت معماری اسلامی در ساخت و سازهای شهری و روستایی،گفت: معماری اسلامی، هنری برای زندگی به سبک زندگی دینی است.
قدردانی از شهردار و اعضاء شورای اسلامی شهر در راستای برگزاری همایش معماری اسلامی
به گزارش قم نیوز،آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار شهردار قم، اعضای شورای اسلامی شهر، رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم و جمعی از برنامه ریزان همایش الگوی معماری و شهرسازی اسلامی- ایرانی (قم شهر موجود، شهر مطلوب) و طراحان کتاب تصویر (در حریم حرم) قم در گذر زمان با بیان مبانی زندگی در جهان؛ شیوه سبک اسلامی، معماری اسلامی را مورد تاکید قرار داد.


این مرجع تقلید در این دیدار با قدردانی از شهردار و اعضاء شورای شهر در راستای برگزاری همایش معماری اسلامی گفت:اسلام دارای تفکرات نابی است که در این عرصه جهان دانی، جهان داری و جهان آرائی صحیح، جایگاه رفیعی در بینش اسلامی دارد و هر کس مسوول محیط خویش است تا این سه عنصر ارزشمند را به کار گیرد.


وی با بیان اینکه انسان دارای بینش مدار بسته ای نیست که نتواند فضای باز اطراف خود را مورد ارزیابی قرار دهد،افزود: حتی قبور مردگان در دین اسلام دارای مشخصات مهمی است محل زندگی انسان نیز باید دارای شرایط خاص و مناسبی باشد.


آیت الله جوادی آملی تصریح کرد:وظیفه هر انسان عاقل و متفکری است که نسبت به جهان اطراف خود به کسب اطلاعات وسیع بپردازد و با آگاهی از محیط اطرافش زندگی نماید و با بی تفاوتی جریانات جهان را ارزیابی نکند.

وی ادامه داد:همچنین در جهان داری باید با مدیریت آگاهانه و تدبیر نظام هستی را مورد کنکاش دقیق قرار داده و هرگز آسیبی به جهان وارد ننماید همان گونه که مقامی چون سازمان ملل وظیفه صیانت از ۷ میلیارد جمعیت در جهان را داراست و باید به گونه ای رفتار کند تاجهانیان در امینت کامل و آسایش به سر برند.

این مرجع تقلید شیعیان درقم، اذعان کرد: انسان وظیفه مهمی در محیط اطراف خود دارد و باید تلاش خود رابرای زیبا سازی محیط اطراف به کار گیرد و در این زمینه مسوولان نقش مهمی دارند.

وی به توصیف بهشت در قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد:خداوند بهترین مناظر را در خصوص بهشت با بهترین اوصاف به انسان معرفی می کند که نشان گر اهمیت زیبائی و جلال بهشت است و دنیا نیز از منظر قران و اهل بیت(ع) باید به زیباترین شکل توسط انسان طراحی شود.

آیت الله جوادی املی خاطرنشان کرد:اگر در دنیای امروز انسان دچار ضعف اعصاب، مشکلات روانی و ناراحتیهای روحی شده است به واسطه زندگی در خانه های کوچک می باشد که محیط و فضای بازی را برای انسان به همراه ندارد در حالی که دین اسلام برای محل زندگی و خانه انسان نیز توصیه های موکدی دارد.

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر ضرورت رعایت معماری اسلامی در ساخت و سازهای شهری و روستائی عنوان کرد:اسلام برای معماری و ساخت خانه و مساجد نیز طرح های جامعی ارائه کرده است که با رعایت این مولفه ها می توان خانه ای مناسب طراحی کرد به ویژه در خصوص استحکام خانه توصیه هائی دارد و از مردم می خواهد در معماری به گونه رفتار کنند که هر خانه در معرض دید دیگران نباشد و یا نتوان از منزل خود، به خانه های دیگر اشراف داشت.

وی ادامه داد:با این نگاه هر کس در خانه خود آرامش و آسایش مورد نیاز را به دست می آورد و سلطه ای از جانب دیگری برای اسکان در خانه اش ندارد که با رعایت معماری اسلامی این توصیه ها به خوبی رعایت می شود همچنین محل زندگی با محل کار نیز تفاوت های چشمگیری دارد که باید ضمن زیباسازی خانه ها به این امر هم توجه شود.

این مفسر قرآن کریم نیز در سخنان خود حفظ جان افراد در خانه را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت:متاسفانه به دلیل بی توجهی به استحکام و مقاوم سازی خانه، شاهد فروریختن بناها و به خطر افتادن جان انسان ها می باشیم که خداوند در قیامت در این خصوص با دقت فراوانی انسان را مواخذه خواهد کرد و در کمین کوتاهی ها و بی توجهی های انسان نسبت به یکدیکر می باشد.

وی پرداخت رشوه برای سهل انگاری در هر اموری را کاری مسموم برشمرد و اظهار کرد:انسان نباید برای سهل انگاری و بی توجهی به نکات مهم، با گرفتن رشوه از وظایف خود کوتاهی کند که به گفته ائمه اطهار رشوه گرفتن از سمی که از دهان افعی بیرون می آید نیز خطرناک تر است.

وی خاطرنشان کرد:همه دست اندرکاران معماری اسلامی باید با هوشیاری و درایت و دقت مولفه های دینی و اسلامی را در معماری رعایت کنند و با همراهی دانشمندان و فرهیختگان و اندیشمندان این عرصه شاهد معماری اصیل اسلامی در دنیا به ویژه در سطح جهان اسلام باشیم.

انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcg739q.ak9xz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما